InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Opel als automerk: modellen, geschiedenis en succes

Opel als automerk: modellen, geschiedenis en succes

Opel als automerk: modellen, geschiedenis en succes Opel behoort, samen met Volkswagen en Peugeot, tot de populairste automerken ter wereld. Opel, onderdeel van General Motors, kent een rijke geschiedenis van successen, tegenslagen en - vooral - vele modellen, waarvan onder meer de Opel Vectra, Opel Astra, Opel Scenic, Opel Blitz, Opel Kadett, Opel Corsa en Opel Zafira grote bekendheid genieten. Hieronder leest u alles.

Ontstaan

Opel werd in 1862 door de Duitse industrieel Adam Opel oorspronkelijk opgericht als naaimachineproducent. Nadat het assortiment in de jaren tachtig werd uitgebreid met fietsen, zou het uiteindelijk ongeveer tot de eeuwwisseling duren eer het bedrijf Opel ook auto's zou gaan produceren.

Voor de Tweede Wereldoorlog

Rond het begin van de Eerste Wereldoorlog was Opel met zo'n 3500 verkochte auto's per jaar Duitslands grootste autoproducent. Na deze door het Duitse Rijk verloren oorlog werden bij Opel bezuinigingen ingevoerd, maar ook vond de omslag naar de lopende band en dus massaproductie plaats. In 1935 werd de Opel Olympia geïntroduceerd. Deze Olympia was, de naam zegt het al, vernoemd naar de Olympische Spelen die in 1936 in Berlijn gehouden werden. In 1937 volgden bovendien de Opel Admiral en Opel Kadett, een jaar later gevolgd door de Opel Kapitän.

Jaren vijftig, zestig

Na de Tweede Wereldoorlog werden door Opel meerdere compacte automodellen geproduceerd. Tevens steeg de totale productie aanzienlijk. In 1955 werden zo'n 207.000 auto's gebouwd door Opel en daarnaast had het merk in 1957 maar liefst 30.000 mensen in dienst. Bekend modellen uit de jaren vijftig en zestig zijn onder meer de Opel Rekord of Olympia Rekord (1953), de nieuwe, succesvolle compacte Opel Kadett (1962, oorspronkelijk 1937), de luxe Opel Diplomat (1964) en de sportieve Opel GT (1968).

Jaren zeventig, tachtig

In het begin van de jaren zeventig produceerde Opel zo'n 830.000 auto's per jaar, terwijl het merk zo'n 50.000 mensen in dienst had. Tevens zag dit decennium de introductie van de sportieve Opel Manta (1970) en de Opel Monza (1977). De jaren tachtig stonden voor Opel gedeeltelijk in het teken van toenemende concurrentie op de internationale markt. Toch kwam in 1983 de kleine, maar uiteindelijk zeer populaire Opel Corsa op de markt, waarna in 1987 het middenklasse model Opel Vectra volgde.

Jaren negentig, 21ste eeuw

De bekende, qua verkoopcijfers succesvolle Opel Kadett vond in 1991 een opvolger in de compacte gezinsauto Opel Astra. In 1995 werd vervolgens de bekende Opel Tigra als kleine sportwagen gelanceerd. Deze was gebaseerd op de eerder genoemde Opel Corsa. In 1999 zag vervolgens de Opel Zafira het licht, een zogenaamd Multiple Purpose Vehicle (MPV) dat dankzij een Flex7-zitsysteem maximaal 7 personen kon vervoeren. De Opel Zafira werd vooral vanwege deze flexibiliteit een doorslaand succes. In 2000 volgde de goedkope Opel Agila, in 2002 de kleine Opel Meriva en in 2003 de Opel Signum. Tot de meest recente modellen behoort de Opel Antara, die in 2007 zijn opwachting maakte. In 2009 zal waarschijnlijk de Opel Vectra opgevolgd worden door een nieuwer, wat langer model: de Opel Insignia. De Insignia zal, als vijfzitter, ongeveer 20 centimeter langer zijn dan zijn voorganger.
© 2008 - 2019 Writerandus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Opel als automerk: modellen, geschiedenis en succes"

Infoteur: Writerandus
Laatste update: 17-09-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!