De Porsche 928, geschiedenis en prijzen

De Porsche 928, geschiedenis en prijzen Voor menig sportauto fanaat is er slechts één Porsche, de 911. Toch heeft Porsche door de jaren heen diverse andere interessante modellen geproduceerd. Men hoeft alleen maar terug te denken aan de 356 waar het allemaal mee begon. Een minder bekend model is echter de 928, een auto die toch qua prestaties slechts weinig onderdoet voor de 911 en toch veel meer comfort bied. Tegenwoordig is deze auto tweedehands qua prijs nog goed betaalbaar.

Ontwikkeling 928

De geschiedenis van de 928 begon in de jaren zeventig, toen de leiding van Porsche zich zorgen begon te maken over de toekomst van de 911. Het was niet zozeer dat verkopen terug liepen of iets dergelijks, maar men vond het toch al een behoorlijk langlopend model met 10 jaar. Men moet ook niet vergeten dat Porsche toentertijd nog bijna volledig afhankelijk was van de productie van dit ene model. Een vervanger voor de 911 was nodig, en een projectteam werd op de opdracht gezet.

De bedoeling was om deze nieuwe auto in het ontwerp meteen een aantal voordelen mee te geven met betrekking tot toekomstige strengere regelgeving met betrekking tot milieu en geluid. Vanwege deze redenen werd gekozen voor een watergekoelde motor voorin, in plaats van de luchtgekoelde motor achterin de 911. Daarnaast was het belangrijk om bij dit model meer luxe te introduceren; de concurrentie van Mercedes moest hiermee namelijk afgetroefd worden. Daarnaast was het belangrijk dat de auto een V8 kreeg met een grote cilinderinhoud, in een hoek van 90 graden om het profiel van de auto laag te houden. De gewenste ultieme gewichtsverdeling moest bereikt worden door de motor voorin te leggen, maar de versnellingsbak achterin. Qua design moest de auto daarnaast nog eens overdreven modern ogen, om in ieder geval niet te snel te verouderen. Een minimale looptijd van 10 jaar werd vastgesteld voor het nieuwe model. Uiteindelijk zou dit voor het projectteam van Porsche de eerste echte Porsche worden: De 356 was afgeleid van de kever, de 911 was afgeleid van de 356 en de 924 was in samenwerking met Volkswagen ontwikkeld.

Eerste model 928

Het duurde nog tot 1977 voordat de nieuwe 928 gepresenteerd kon worden op de jaarlijkse autoshow in Genève . Hoewel sommigen de auto als een schok ervoeren, werd de auto over het algemeen enthousiast ontvangen. Het gedurfde design deed echter nogal wat wenkbrauwen fronsen. Deze eerste 928 bezat een 4.5L V8 motor met in totaal 240pk. De versie voor de Amerikaanse markt moest het helaas met wat minder pk doen, wat een gevolg was van het aangepaste uitlaatsysteem vanwege de andere emissie-eisen: 219pk was daarvan het resultaat. De gewichtsverdeling van de gepresenteerde 928 was bijna ideaal, met een verdeling van 51/49. Bij deze 928 was er de keuze voor een 3traps automaat of een handgeschakelde 5bak. De topsnelheid lag op 232pk voor het Europese model, en 216 voor de Amerikaanse uitvoering. De acceleratie van 0 naar 100km/h werd gedaan in minder dan 8 seconden. Nog geen jaar na de introductie in 1977 werd de 928 al verkozen tot auto van het jaar 1978. Het zou de eerste en tevens de laatste sportauto zijn die deze eer te beurt zou vallen.


928 S

In 1979 kwam Porsche met een verbeterde 928 op de markt, de 928S. Deze S had een opgeboorde V8 met 300pk en een topsnelheid van 245km/h. De acceleratie van 0 naar 100 werd voltooid in 6.5 seconden. Slechts enkele jaren na de introductie van deze verbeterde versie, in 1982, werd een nieuwe automatische versnellingsbak gepresenteerd, een 4traps in plaats van de verouderde 3traps automaat.


928 S2

Hoewel de 928S voor de tijd nog steeds respectabele prestaties had, werd er in 1984 wederom een verbeterde versie hiervan gepresenteerd in de vorm van de 928S2. De S stond overigens voor Serie in de naamgeving van deze S2, om duidelijk te maken dat het hier ging om een verbeterde versie. Deze S2 bezat dezelfde 4.7L V8, echter met een aantal aanpassingen om er 310pk uit te halen en een top te verkrijgen van 255km/h.

928 S4

Slechts 2 jaar na de introductie van de S2 werd de 928S4 al gepresenteerd. Er werd al eerder een S3 op de markt gebracht, echter werd deze slechts voor de Amerikaanse markt gepresenteerd en deze is dan ook vrij zeldzaam in Europa. De S4 had niet alleen meer pk, zo’n 316 in totaal, maar ook een ander uiterlijk. Om de prestaties van het model te verbeteren was er namelijk gekozen om het uiterlijk aerodynamischer te maken; er werden andere bumpers op geplaatst, een andere spoiler en de onderkant van de auto werd een stuk gladder gemaakt om de lucht beter te laten passeren. Het resultaat was dat de top kwam te liggen op 274km/h, de acceleratie van 0 naar 100 werd al in 5.9 seconden voltooid.

In 1988 kwam Porsche met een aangepaste S4 op de markt, de 928S4 Sport Club. Deze SC was 86kg lichter dan de originele S4 en had iets meer vermogen. Het resultaat was een motor met 320pk, een topsnelheid van 277km/h en een acceleratie van 0 naar 100 in 5.6 seconden. Hoewel deze auto iets betere prestaties bood dan de standaard S4, was de S4SC juist vanwege de gewichtsbesparingen iets Spartaanser uitgevoerd. Waarschijnlijk werden vanwege deze laatste reden slechts weinig 928S4SC’s verkocht, want de prijs lag ongeveer op hetzelfde niveau als de standaard 928S4.


928 GT en GTS

Eén jaar na de introductie van de S4SC werd de 928GT op de markt gebracht. Deze geweldenaar had een 5.0L motor en in totaal 330pk. Het nadeel voor de Amerikaanse markt was echter dat in deze GT geen automatische versnellingsbak mogelijk was, het model werd alleen geleverd met een handbak. In 1993 zou uiteindelijk de GTS op de markt komen. Deze auto perste 350pk uit een 5.4L motor, wat een top mogelijk maakte van 275km/h. Dit model zou uiteindelijk de laatste geproduceerde 928 worden, in 1995 stopte de productie definitief: De productieaantallen waren dusdanig ver teruggelopen dat van het laatste model, de 928GTS, in totaal slechts 482 gemaakt werden.


Samenvatting en prijzen

Hoewel de 928 op de markt gezet werd om uiteindelijk de 911 te vervangen, heeft het deze ambitie nooit waar kunnen maken. Kopers zagen de 928 toch vooral als een goedkoper alternatief voor de 911, in plaats van een volwaardige Porsche: Dit ondanks de respectabele prestaties van het model. De slechte verkopen, in totaal zijn er slechts rond de 60.000 928’s verkocht, hebben de lange looptijd van 18 jaar echter niet verhinderd. Tegenwoordig zijn er nog voldoende 928’s te vinden in een goede staat, voor relatief weinig geld. Waar een GTS toch prijzen van tussen de 20.000 en 30.000 euro moet opbrengen, zijn de eerste 928’s tegenwoordig zelfs te vinden voor rond de 5 à 6.000 euro. Het nadeel van het hoge brandstofverbruik wordt hierbij goed gemaakt door het gemis van de wegenbelasting vanwege de status als oldtimer bij de eerste modellen.
© 2010 - 2024 Polkozic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Kosten onderhoud Porsche - Cayenne, Boxster en Cayman SKosten onderhoud Porsche - Cayenne, Boxster en Cayman SDe Porsche is een prachtige auto en goed onderhoud is daarom belangrijk. Het beste kun je dit onderhoud laten plegen doo…
Porsche 911S klassieker (1966-1969)Porsche 911S klassieker (1966-1969)Wie kent niet de 911 van het bekende Duitse merk Porsche? Een prachtige auto, die al bijna 45 jaar bestaat. Het uiterlij…
De Porsche 944: Geschiedenis, modellen en prijzenDe Porsche 944: Geschiedenis, modellen en prijzenEen van de populairdere “nieuwe” oldtimers of youngtimers is de 944. Dit model is tegenwoordig nog steeds relatief laag…
De Porsche 924: geschiedenis, modellen en prijzenDe Porsche 924: geschiedenis, modellen en prijzenEén van de “nieuwe” oldtimers die de laatste jaren aan populariteit aan het winnen is, is de Porsche 924. Hoewel dit mod…

De Maserati Biturbo: Geschiedenis, modellen en prijzenDe Maserati Biturbo: Geschiedenis, modellen en prijzenDe Maserati Biturbo is één van die bijzondere auto’s uit het verleden die tegenwoordig weer aan aandacht beginnen te win…
De geschiedenis van de Opel GTDe geschiedenis van de Opel GTHet eerste model Opel GT wordt door velen gezien als het Europese antwoord op de Chevrolet Corvette, wat ook niet raar i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Grassrootsgroundswell, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.porscheclub928.nl/Home/index.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Porsche_928
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Porsche_928
  • http://www.porsche928.net/
Polkozic (439 artikelen)
Gepubliceerd: 19-10-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 5
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.