InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Porsche 911S klassieker (1966-1969)

Porsche 911S klassieker (1966-1969)

Porsche 911S klassieker (1966-1969) Wie kent niet de 911 van het bekende Duitse merk Porsche? Een prachtige auto, die al bijna 45 jaar bestaat. Het uiterlijk is in al die jaren vrijwel hetzelfde gebleven, maar onderhuids zijn er natuurlijk wel grote veranderingen geweest in techniek en luxe.

Porsche 911S

Vast stond dat de Porsche 911 al vanaf het begin een tweeledige persoonlijkheid bezat: het was zowel een comfortabele GT coupe als een dynamische sportwagen. De oorspronkelijke 911S met 2-liter motor, die geïntroduceerd werd in 1966, was de eerste 911 die grote prestaties leverde.

Bron: Outletvalve, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Outletvalve, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Een terechte S

Porsche heeft het model, dat ondanks zijn lange bestaan nog steeds goed doet, vanaf het begin onophoudelijk bijgestuurd in de goede richting. Van twee kanten werd het gamma van Porsche in evenwicht gebracht, enerzijds door de 911S, die geïntroduceerd werd in augustus 1966, en anderzijds door de 912 met vier-cilindermotor.

In die tijd werd, van Peugeot tot Lamborghini, naar willekeur het achtervoegsel S gebruikt en misbruikt. Maar de 911S rechtvaardigde deze S met zijn vermogen dat opgevoerd werd tot 160 pk (in plaats van 130), dankzij de nieuwe nokkenassen, cilinderkoppen en zijn nieuwe zuigers die de compressie op 9,8 brachten. Een verbetering aan het luchtkoelingssysteem zorgde later voor een verhoging tot 210 pk.

Fuchs velgen

De 911S onderscheidde zich uiterlijk door zijn nieuwe velgen van een lichte metaallegering. Het karakteristieke ontwerp zou het symbool worden van het model. De velgen, geleverd door Fuchs, waren meer dan twee kilo lichter dan de oorspronkelijke stalen exemplaren.

Al direct bij zijn introductie had de 911S het voorkomen va de 911 bij uitstek. Men wist toen nog niet dat het model daarmee een heel nieuwe ontwikkeling zou doormaken, die hem nog veel verder zou voeren.

Specificaties van de Porsche 911S

Motor

  • Zescilinder boxermotor
  • Cilinderinhoud 1,99 liter
  • 1 bovenliggende nokkenas per cilinderrij
  • Vermogen 160 pk bij 5200 tpm

Transmissie

Op de achterwielen. Het model heeft vijf versnellingen.

Afmetingen

  • Wielbasis 2,21 meter
  • Spoorbreedte voor 1,35 meter
  • Spoorbreedte achter 1,32 meter
  • Lengte 4,16 meter
  • Breedte 1,61 meter
  • Gewicht 1030 kilogram

Prestatie

Topsnelheid van 225 km/h

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Djmaryo, Pixabay
  • www.tulpenrallye.nl
  • Edito-Service S.A
  • Afbeelding bron 1: Outletvalve, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Porsche 911S klassieker (1966-1969)"

Infoteur: Victorho
Laatste update: 13-07-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Klassieke sportauto's
Schrijf mee!