InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De veiligste auto?

De veiligste auto?

De veiligste auto? Wie een auto koopt, kijkt naar de prijs, het aantal plaatsen, de laadruimte, het comfort, het esthetische en steeds meer naar de veiligheid. Wat maakt een auto eigenlijk meer of minder veiligheid. Constructeurs bestuderen die vraag reeds jaren en komen soms met verrassende oplossingen.

Waarom zoveel aandacht aan veiligheid?

Het volstaat de krant open te slaan bij verkeersongevallen, om te beseffen dat de veiligheid van de auto echt wel aandacht verdient.

In het begin

Toen de auto pas op onze wegen reed, werd nauwelijks aan veiligheid gedacht. De snelheid waarmee de auto reed, gaf immers ruimschoots de tijd om op iedere hindernis effectief te reageren. Een ongeval was dus hoogst uitzonderlijk.

De omstandigheden veranderen steeds

Toen de auto sneller begon te rijden, schokte hij ook meer op de oneffenheden van het wegdek. Dus moesten schokdempers en veren worden ontwikkeld om te passagiers comfortabeler te laten reizen. Tegelijk werd ook het wegdek egaler gemaakt. De hogere snelheden, maakten ook, dat de bestuurder en passagiers meer wind in het gelat kregen, waardoor de stofbril moest worden vervangen door een voorruit en uiteindelijk zelfs door een volledig gesloten cabine.

De snelheid wordt groter, de gevaren ook

Met de steeds toenemende snelheid ontstonden ook problemen die niet enkel meer met comfort te maken hadden, maar met absolute veiligheid. Verkeersdoden en –gewonden maanden de constructeurs tot aanpassingen. Algemene infrastructuur, zoals verharde wegen, verkeersregels, signalisatie en dergelijke konden een deel van de gevaren opvangen, maar een deel van de problemen hadden met de auto zelf te maken.

Noodzakelijk voor een veilige auto

Het bleek noodzakelijk auto’s te bouwen die zo veilig mogelijk zouden zijn, zowel voor de inzittenden als voor de andere weggebruikers. De algemene filosofie is iedereen een snelle, veilige en comfortabele reis bezorgen van het vertrek tot de aankomst.

Anticiperen en opvangen

Er moet zo veel mogelijk aan de problemen worden geanticipeerd, zodat geen ongevallen optreden. Komt het toch zo ver, dan moeten de gevolgen geminimaliseerd worden.

Elektronische maatregelen

Recente auto’s hebben ingebouwde computers die permanent een aantal technische functies in de gaten houden en bijsturen of alarm slaan.

Mechanische oplossingen

Een hele reeks snufjes werden ontwikkeld en de producten steeds verbeterd. Om maar enkele voorbeelden te noemen: Banden aangepast aan het seizoen, airbag, remvertrager, gordel, lichten aangepast aan de weersomstandigheden, ingebouwde frames om te beletten dat de auto opgevouwen wordt bij aanrijding of over kop gaan, enz.

Stabiliteit is toch van het hoogste belang

Aangezien de snelheid in het verkeer steeds groter wordt en het aantal voertuigen op de weg altijd maar toeneemt, wordt de levensruimte van een auto op de weg steeds meer bedreigd. Remafstanden worden korter en het rijgedrag is veel zenuwachtiger dan bijvoorbeeld een halve eeuw geleden. Het is dus van het grootste belang dat de auto zo stevig mogelijk op het baanvlak blijft. Iedereen is het er mee eens dat het zwaartepunt zo laag mogelijk moet worden gehouden en naarmate de auto sneller ging rijden, werden de modellen steeds lager.

Een onontgonnen pad

In het midden van de 20ste eeuw werd geëxperimenteerd met auto’s waarvan de wielen anders werden geplaatst. Iedereen kent wel de kleine driewielers, met twee wielen vooraan en eentje achteraan of anders een wiel vooraan en twee achteraan. Deze werden vooral geconstrueerd als stadsauto’s die zeer behendig konden worden geparkeerd op een kleine oppervlakte. Maar of de stabiliteit op de weg hier beter mee werd, is een andere zaak. Een ander model, dat speciaal voor de wegvastheid werd ontworpen en bedoeld is voor hoge snelheden, is de auto waarvan de wielen in ruitvorm worden geplaatst in plaats van in rechthoek.

De stabielste oplossing?

Onze klassieke auto’s hebben een rechthoekig grondvlak, met zowel vooraan als achteraan, links en rechts een wiel. Afhankelijk van het model worden aandrijving en besturing vooraan of achteraan geplaatst. Het alternatieve model, waar we het in dit artikel over hebben, is meestal ook rechthoekig of anders sigaarvormig, maar de wielen zijn anders geplaatst. Vooraan en achteraan in het midden telkens één wiel. In het midden van de zijkanten ook telkens één wiel. Volgens de ontwerpers zou deze auto nooit overkop gaan en minder glijden.

Het komt dus hierop neer dat de wielen niet geplaatst zijn in de vier hoeken van een rechthoek, maar in de vier hoeken van een ruit, ongeacht dus wat de vorm van de auto zelf is!

Een gemiste kans?

Buiten enkele prototypes werd deze wagen nooit een succes. Enkel voor racewagens werd hier vaak gebruik van gemaakt. We kijken uit naar het moment dat de autoconstructeurs deze ontwerpen opnieuw onder de loep nemen, om de veiligste auto ooit op de markt te brengen.
Gerelateerde artikelen
Verplicht bij de wet: toebehoren materialen auto (België)Verplicht bij de wet: toebehoren materialen auto (België)In België zijn er een aantal spullen die je verplicht in je auto moet hebben. Een gevarendriehoek, een verbandkist of ta…
Mijn auto is total loss! Wat krijg ik uitgekeerd?Mijn auto is total loss! Wat krijg ik uitgekeerd?Bij een autoschade is de hoogte van de uitkering uit de autoverzekering afhankelijk van het schadebedrag en van de waard…
Goedkope zuinige auto'sGoedkope zuinige auto'sEen gloednieuwe, zuinige auto hoeft niet altijd onbetaalbaar te zijn. Belastingvrije, zuinige auto’s zijn al op de markt…

Reageer op het artikel "De veiligste auto?"

Infoteur: Salilus
Laatste update: 15-07-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!