InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Verplicht bij de wet: toebehoren materialen auto (België)

Verplicht bij de wet: toebehoren materialen auto (België)

Verplicht bij de wet: toebehoren materialen auto (België) In België zijn er een aantal spullen die je verplicht in je auto moet hebben. Een gevarendriehoek, een verbandkist of tasje, een veiligheidsvest, en een brandblusapparaat. Wanneer de politie je auto controleert kun je beboet worden als je deze spullen niet in de auto hebt liggen. Daarnaast kan het ooit wel is van pas komen. Zeker wanneer je betrokken raakt bij een ongeval.

Een gevarendriehoek

In elke auto moet een gevarendriehoek aanwezig zijn. Een tweede gevarendriehoek wordt wel aanbevolen. Je mag de gevarendriehoek alleen gebruiken bij reëel gevaar. Dit betekent dus als het voertuig of de lading een gevaar vormt voor de andere weggebruikers. Dit kan bij een defect voertuig zijn, een ongeval, of een verlies van de lading op de weg. Zeker bij het laatste geval is het belangrijk erg voorzichtig te zijn voor passerende auto's. Dit voor iedereen zijn veiligheid te verzekeren.

De gevarendriehoek moet geplaatst worden voor het voertuig in de richting van het naderend verkeer zodat iedereen duidelijk kan zien dat er een probleem is. Er zijn zelfs vaste normen vastgesteld voor waar men deze moet plaatsen. Op een autosnelweg is het ruim 100 meter voor de auto. Bij gewone wegen en autowegen bedraagt deze afstand maar 30 meter. Op plaatsen in de stad waar er mogelijk zelfs geen ruimte is mag men de gevarendriehoek voor of op de auto plaatsen.

Brandblustoestel

In elke auto moet zich een goedgekeurd brandblusapparaat binnen het bereik van de bestuurder bevinden. De wet zegt ook dat deze toestellen op een veilige makkelijk bereikbare plaats moet en worden opgeborgen, men moet ze altijd zo snel mogelijk kunnen gebruiken. Als je geen blusapparaat in je auto hebt, of als de geldigheidsduur verstreken is kun je een boete krijgen als de politie erachter komt.

Retro-reflecterende veiligheidsvest

In een auto moet een retro reflecterende veiligheidsvest aanwezig zijn. De wet zegt dat de bestuurder van een pechvoertuig dit vest moet dragen, zodra hij zijn voertuig op autosnelwegen en autowegen verlaat op een plek waar hij niet mag stilstaan of parkeren. De bestuurder moet ook de gevarendriehoek uitzetten. Het is in principe alleen verplicht voor de bestuurder om dit vestje te dragen, maar het is ook aangeraden voor andere mensen die op dat moment hulp verlenen. Zeker in de nacht is het dragen van veiligheidsvestjes aangeraden.

Een verbandetui

Volgens de wet is het verplicht om in elke auto een verbandetui of koffer te hebben. Bij taxi's moet dit een verbandkist zijn. Zo'n etui stelt meestal niet veel voor, maar het kan bij een ernstig ongeval het verschil maken.

Ook handig

Deze spullen zijn niet verplicht om mee te nemen, maar het kan wel erg handig zijn. In sommige gevallen heb je deze spullen echt wel nodig.
  • Een parkeerschijf
  • Een sleepkabel
  • Startkabels
  • Zaklamp
  • Notitieboekje
  • GSM

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Plaatsen Gevarendriehoek of Waarschuwende KnipperlichtenPlaatsen Gevarendriehoek of Waarschuwende KnipperlichtenGevarendriehoek in de auto. In Nederland is het niet verplicht een gevarendriehoek in de auto te hebben en / of de gevar…
Goedkope zuinige auto'sGoedkope zuinige auto'sEen gloednieuwe, zuinige auto hoeft niet altijd onbetaalbaar te zijn. Belastingvrije, zuinige auto’s zijn al op de markt…
Boetes en verplichte items in Europese vakantielanden (2017)Boetes en verplichte items in Europese vakantielanden (2017)Als iemand de verkeersregels overtreedt, kan hij of zij een boete krijgen. Dit is ook het geval in het buitenland, maar…
Leaseauto mee op reis: de regelsLeaseauto mee op reis: de regelsDe leaseauto mee op vakantie of reis: mensen die een leaseauto hebben, hebben papieren bij zich die in het buitenland pr…
Auto kopen met huurkoopAuto kopen met huurkoopHuurkoop is een kredietvorm die vaak voorkomt bij het kopen van auto’s. De kredietverstrekker stelt de auto voor een bep…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verplicht bij de wet: toebehoren materialen auto (België)"

Reacties

N. N., 08-08-2016 14:58 #5
Een brandblusapparaat zou ik onder geen enkele voorwaarde in mijn auto willen hebben.
Een dagje 50º C+, wat gebeurt er dan? Je hebt niet eens de tijd om je brandblusapparaat te pakken.

Bas, 20-03-2013 15:33 #4
Volgens mij is dit stuk gebaseerd op de Belgische wetgeving. had er wel even bijgezet mogen worden vind ik…

B. J. Carmiggelt, 19-03-2013 15:24 #3
Bij mijn weten is de gevarendriehoek niet verplicht om inhet voertuig aanwezig te hebben.
Een knipperlichtinstallatie volstaat dan
(graag reactie)
met vriendelijke groet,
B.J. Carmiggelt

Christiaan, 01-01-2012 17:42 #2
Dit stuk is dus complete onzin. Een gevarendriehoek behoort bijvoorbeeld niet tot de verplichte uitrusting (zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/moet-ik-een-gevarendriehoek-in-mijn-auto-hebben.html) En een verbandtrommel al helemaal niet. En om het maar compleet te maken: een brandblusser ook niet.

Thijs Pillen, 12-12-2011 16:04 #1
Dit is dus NIET waar! Een veiligheidvestje is NIET verplicht zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/moet-ik-een-veiligheidsvest-in-mijn-auto-hebben.html
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/moet-ik-een-gevarendriehoek-in-mijn-auto-hebben.html
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/moet-ik-een-verbandtrommel-en-brandblusser-in-mijn-auto-hebben.html

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 19-06-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 5
Schrijf mee!