Technische kennis: het onderhouden van je auto

Een auto vraagt voor het nodige onderhoud. Het regelmatig laten controleren van je auto kan veel ongemakken voorkomen. Bovendien is een slecht onderhouden auto gevaarlijk, en schadelijk voor het milieu. Je kunt je auto ook zelf (gedeeltelijk) onderhouden. Als een auto 4 jaar oud is, moet deze zoiezo voor een technische keuring aangemeld worden. Er zijn een hoop onderdelen die onderhouden moeten worden.

Remmen

Remmen laten de auto vertragen en stoppen. Daarom moeten de remmen goed zijn. Goed contact tussen de remblokken en remschijven of tussen de remschoenen en remtrommels is heel belangrijk. Vooral oude remmen kunnen bij slechte weersomstandigheden gevaarlijk zijn. Het is dan ook aangeraden een antiblokkeersysteem te hebben. Als de auto schuift, remt deze automatisch. Een antiblokkeersysteem is veiliger omdat de auto tijdens het remmen wel controleerbaar blijft. Het is verstandig de remmen te laten nazien door gespecialiseerde mensen.

Motorolie

Je kunt het oliepeil controleren met de peilstok. Doe dat bij voorkeur als de motor koud is of als het voertuig al enkele minuten stilstaat met afgezette motor. Op de oliepeilstok staan meestal twee strepen. De bovenste geeft het hoogste of maximumniveau van de olie aan, de onderste het laagste of minimumpeil. Zorg ervoor dat het peil tussen de twee strepen staat en voeg olie bij, als je op een lange rit gaat en het peil bijna op het minimum staat. Ook het remvloeistof moet zoals motorolie het best tussen de twee strepen staan.

Koelvloeistof

Controleer het koelvloeistof als de motor koud is. Meestal is er een expansievaatje dat met de radiator verbonden is. Op dat vaatje staat zowel het minimum- als het maximumniveau aangegeven. In een auto zonder expansievaatje moet de koelvloeistof iets boven de lamellen van de radiator of tot de onderkant van de vulpijp staan. Vul bij met een antivriesmengsel of met zuivere koelvloeistof.

De accu

Elke auto heeft een accu, die wordt opgeladen als de auto rijdt. Het zorgt voor elektriciteit als de motor niet draait. De accu levert ook de energie die nodig is om de auto te doen draaien zodat de motor kan starten. Dat betekent dat de accu een groot aantal keren geladen en ontladen moet kunnen worden. Bovendien moet de accu tijdens het starten even heel veel energie leveren. Als de auto niet goed wilt starten kan het zijn dat de accu vervangen moet worden. De accu moet beschermd worden tegen kou omdat het er niet goed tegen kan. Als het aangevroren is kan de accu het in de winter laten afweten.

De banden

Meet ook om de zoveel tijd de diepte van het profiel van je banden. Zeker maar vast slijten de banden af. De profiel die de banden hebben worden minder diep. Dat kan op zijn beurt gevaarlijk zijn op de weg, zeker bij nat weer. Banden moet na slijtage vervangen worden. Autobanden kunnen op allerlei manieren verslijten.
  • Te lage of te hoge bandenspanning
  • Slechte wielvlucht
  • Slechte uitlijning
  • Overdreven snel op trekken
  • Constant krachtig remmen
  • Slechte montage van het wiel
  • Schade aan de band zelf

Andere te onderhouden onderdelen

De katalysator

De katalysator zet een groot gedeelte van de schadelijke bestanddelen in de uitlaatgassen om tot onschadelijke gassen. Het is dan ook belangrijk dat de katalysator goed werkt. Onverbrande of gedeeltelijk onverbrande brandstof uit de motor kan de katalysator beschadigen. Het is daarom belangrijk om te vermijden dat je de benzinetank bijna volledig leeg laat rijden.

De verlichting

Dit is een algemene controle. Dit kun je zelf doen en heb je geen garage nodig, tenzij er onderdelen beschadigd zijn. Je kunt na gaan of alle lampen of richtingaanwijzers, remlichten, mistlichten en andere lichten schoon en zuiver zijn, en of ze nog branden. Een defecte lamp daarentegen kun je zelf makkelijk vervangen. Het is dan ook handig altijd een set reservelampen bij de hand te hebben.

Last, but not least

De koppeling is ook een belangrijk onderdeel van een auto dat gecontroleerd moet worden. Het reservoir van de koppeling vormt meestal een geheel met het remvloeistofreservoir. Als dit niet is, is het belangrijk om de zoveel tijd na te gaan of er nog genoeg vloeistof in zit. Hou je voet tijdens het rijden beter niet op het koppelingspedaal, dit slijt de koppeling veel sneller af.

Lees verder

© 2011 - 2024 Koningaap, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wat kan men van een auto recyclen?Wat kan men van een auto recyclen?Elk huishouden in Nederland heeft zowat wel een auto bij het huis op de oprit staan. Misschien soms wel twee. Vol trots…
De Winterbeurt - Wat te controleren aan de autoDe Winterbeurt - Wat te controleren aan de autoOnderhoud van de auto voor aanvang van de winter. Zodra mist, sneeuw en gladheid de Nederlandse wegen weer kunnen gaan b…
Besparen op het onderhoud van uw autoHet onderhouden van een auto is een kostenpost waar automobilisten niet onderuit kunnen. Een grote beurt is één keer uit…
Maten van autobandenMaten van autobandenAlle autobanden zijn verschillend en het is van het grootste belang dat je voor jouw auto geschikte autobanden hebt. Zo…

Autotaalglas, dé ruitschade specialistAutotaalglas, dé ruitschade specialistAutotaalglas biedt een uitstekende service, 24 uur per dag 7 dagen per week. Het is mogelijk om bij Autotaalglas vervang…
Koningaap (118 artikelen)
Laatste update: 19-03-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.