InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Maten van autobanden

Maten van autobanden

Maten van autobanden Alle autobanden zijn verschillend en het is van het grootste belang dat je voor jouw auto geschikte autobanden hebt. Zo heb je autobanden van verschillende merken, met verschillende profielen, voor verschillende weersomstandigheden, voor verschillende voertuigen, maar je hebt ook autobanden in verschillende maten. Afhankelijk van de wielen en velgen die jouw auto heeft, moet je kiezen voor bepaalde maten autobanden.

Welke maten horen bij autobanden

Op de zijkant van een autoband staat een code waaruit je kunt opmaken welke autoband het betreft. Er kan bijvoorbeeld staan 195/50 R15 90H. Dit betekent:
  • 195 = de bandbreedte in mm.
  • 50 = de verhouding c.q. het percentage van de bandhoogte ten opzichte van de bandbreedte.
  • 15 = de buitendiameter van de velg in inches.
  • R geeft de opbouw van de banden aan. R staat hier voor Radiaal. Je hebt ook nog de gordelband en de diagonaalband.
  • 90 geeft het totale draagvermogen aan dat de auto op basis van de banden kan hebben.
  • H staat voor de maximale snelheidsgrens die je met deze banden in acht moet houden.
Wanneer je nieuwe banden nodig hebt, en je weet dat de oude banden de juiste maat hebben, dan kun je op basis van deze code gewoon weer nieuwe banden bestellen. Wanneer je niet weet wat de code is of dat de code juist is, dan kun je aan de hand van de specificaties van je auto en wielen ook de juiste code opzoeken. Als je precies wilt weten wat de code op jouw banden betekent, dan kun je alles opzoeken in tabellen.

Een andere maat wielen en banden kiezen

Soms wil men grotere wielen dan die oorspronkelijk bij de auto passen. Zorg er dan voor dat de omtrek van de wielen en de banden vrijwel gelijk blijven. Dit mag een verschil van ongeveer 5% zijn anders kan het rijden onveilig worden. Het beste is om gewoon bij de wielen te blijven die voor je eigen auto geschikt zijn. Zo is er minder risico dat er iets misgaat en is het rijden een stuk veiliger. Weet je niet goed welke banden voor je auto geschikt zijn, laat je dan informeren door de garage of een bandenspecialist. Daar kunnen ze je vast en zeker verder helpen en de juiste banden voor je vinden.

Snelheid en bandenspanning

Een autoband heeft een maximale snelheidsgrens en deze wordt aangegeven in letters. Ook hiervoor geldt dat je echt de juiste banden moet kiezen, vooral voor de veiligheid. De snelheidsindex moet overigens voldoen aan de wet waar het gaat om de maximale snelheid die jouw auto zal gaan rijden. Wanneer je geschikte banden voor je auto hebt, dan ben je er nog niet helemaal. Buiten het feit dat de banden altijd een minimale profieldiepte moeten hebben, moet je er ook voor zorgen dat ze altijd op de juiste spanning zijn. De juiste spanning is gemakkelijk op te zoeken en je kunt dit controleren en wanneer nodig aanpassen bij vele tankstations.

Extra aandachtspunten

  • Heb je een auto die voorzien is van behoorlijk veel vermogen, dan moet je zeker letten op de snelheidsaanduiding op de banden, maar is het ook raadzaam om wat hardere autobanden te nemen. Neem je namelijk zachtere autobanden, dan geven ze wel een goede wegligging en komen snel op temperatuur, maar hun levensduur is aanmerkelijk korter dan die van harde autobanden.
  • Wanneer je een voorkeur hebt voor brede autobanden, weet dan wel dat ze niet breder mogen zijn dan de spatbordranden van de auto. Is dat wel het geval, dan moeten er spatbordverbreders worden aangeschaft.
  • Check regelmatig de bandenspanning van je auto. De juiste bandenspanning is te vinden in het brandstofklepje of in de portierstijl en anders in het instructieboekje van de auto. Het is beter voor de banden en veiligheid, maar spaart ook benzine uit. Let wel op de bandenspanning bij normale en bij volle belasting.
  • Let er op dat winterbanden in bepaalde landen verplicht zijn. Bij temperaturen onder 7 Graden Celsius zijn winterbanden dan ook aan te raden. Winterbanden blijven soepel onder alle extreme en winterse omstandigheden.
  • De banden die bij je auto passen zijn voorzien van een bepaalde code, die ook op de zijkant van je huidige banden vermeld is. Van belang hierbij is de maat, waarbij je kunt denken aan de breedte en hoogte van de band en de velgdiameter. Daarnaast heeft iedere band een eigen maximale belasting die ook geschikt moet zijn voor jouw auto. Tenslotte hebben banden nog als kenmerk dat ze geschikt zijn tot een maximale snelheid. Ook dit moet uiteraard passend zijn bij jouw auto.
  • Je kunt je eigen keuze ook kenbaar maken, maar er wordt wel advies gegeven over wat het beste voor je auto zal zijn. Wil je grotere banden, dan zal dat wel kunnen, maar het verschil van de totale wielomtrek mag maar 5% meer zijn dan de standaard omtrek voor jouw auto.
  • De prijzen van de autobanden zullen uiteraard verschillen per merk, maat, kwaliteit, specificaties en verkooppunt. Bij de kosten van de autobanden zelf komen ook nog kosten voor montage, balanceren en uitlijnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Autobanden zelf kopen, waarop lettenAutobanden zelf kopen, waarop lettenWanneer je voor het vervangen van de autobanden naar een autobedrijf gaat, zoals een garage of autoservicebedrijf, dan v…
Autobanden tijdig vervangenAutobanden tijdig vervangenDe staat waarin autobanden verkeren, beïnvloedt voor een groot deel het rijgedrag van de auto en de veiligheid tijdens h…
Winterbanden: prijzen en de winterbandentestWinterbanden: prijzen en de winterbandentestWinterbanden: prijzen, kosten, bestellen, test, anwb, veiligheid. Winterbanden zijn bedoeld om tijdens winterse omstandi…
Verwisselen van een lekke autoband of thuiskomertjeVerwisselen van een lekke autoband of thuiskomertjeVerwisselen van een lekke autoband! Het kan iedereen die auto rijdt wel eens overkomen; pech door een lekke autoband. Da…
Fietsband plakken in 6 stappen!Fietsband plakken in 6 stappen!Wie kent het niet een fietsband plakken, erg vervelend allemaal. De meeste weten alleen helaas niet hoe het moet terwijl…
Bronnen en referenties
  • www.euromaster.nl
  • www.bandengids.nl

Reageer op het artikel "Maten van autobanden"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 18-04-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Autobanden
Schrijf mee!