InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Fietsband plakken in 6 stappen!

Fietsband plakken in 6 stappen!

Wie kent het niet een fietsband plakken, erg vervelend allemaal. De meeste weten alleen helaas niet hoe het moet terwijl het zo gemakkelijk is, u moet het 1 keer doen en u heeft het door. Volg onze 6 stappen tesamen met uw plakkit en de volgende keer is het een fluitje van een cent.

Fietsband plakken

  • Stap 1: Haal met bandenlichters de buitenband uit de velg, maak het ventiel los en trek de gehele binnenband naar buiten. Pomp de band op en luister of voel waar lucht uit de band stroomd. Vind u niets met luisteren of voelen dan kunt u het proberen door de opgepompte band door water te halen. U vind het gaatje zodra u luchtbelletjes naar boven ziet komen.

  • Stap 2: Onthoud goed waar het gaatje zit en laat de band weer leeglopen door het ventiel los te draaien. Schuur met een stukje schuurpapier rondom het gaatje in de band. Knip een plakker om maat (het liefst rond en met schuine randen). Plaats lijm op de band en plakker en wacht twee minuten. Druk na twee minuten de plakker op de band en duw dit goed aan!

  • Stap 3: Controleer of de binnenkant van de velg geen scherpe plekken heeft en of het velglint nog intact is. Controleer tevens de buitenband of er geen scherpe dingen in de band zitten.

  • Stap 4: Plaats het ventiel terug in het gat in de vleg en pomp de band halfhard. Plaats de band weer terug in de buitenband.

  • Stap 5: Plaats de buitenband terug in de velg totdat er bandenlichters aan de pas moeten komen. Nu komt het moeilijkste, gebruik de bandenlichters om de buitenband terug om de velg tedoen. Het kan helpen om de binnenband leeg te laten lopen of gebruik temaken van uw hand om meer ruimte van de buitenband te winnen.

  • Stap 6: Zo de band zit eromheen, plaats de ring terug om het ventuel en pomp de band geheel op. Draai het wiel rond en kneed de band. Controleer of er geen binnenband tussen de buitenband en velg zit. Pomp de band nu tot het juiste niveau en u bent klaar om weer te fietsen.
© 2006 - 2018 Tweet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe plak je een fietsbandEen lekke band. Dit is een probleem wat al bestaat sinds de uitvinding van de fiets. Veel mensen kiezen voor dit alterna…
Lekke fietsband plakkenLekke fietsband plakkenIedereen heeft weleens met zijn fiets een lekke band gehad, dit gebeurt vaak op een ongelegen tijdstip. Het eenvoudigste…
Hoe moet je een fietsband plakken/verwisselen?Als je een lekke band hebt dan kun je deze zelf plakken. Een fietsband plakken is niet ingewikkeld, het kost alleen een…
Een lekke fietsband herstellenHeb je ooit al eens meegemaakt dat je een fietstochtje wilt maken, maar dat de band van jouw fiets plat staat? Het meest…
Het ontstaan en de ontwikkeling van de fietsHet ontstaan en de ontwikkeling van de fietsNederland is het land waar ze per persoon het meeste voorkomen; fietsen. Iedereen heeft, of had er wel eentje of meerder…

Reageer op het artikel "Fietsband plakken in 6 stappen!"

Reacties

Theo Janissen, 21-10-2014 17:58 #15
Er is een veel slimmere en snellere manier om een band te plakken, zeker als het gaatje klein is. Dit gaat zo:
1 Zorg dat de band opgepompt is
2 Zet de fiets met de kapotte band in een lage bak met water en draai het wiel langzaam rond
3 De belletjes geven nu de plaats van de lekkage ongeveer aan
4 Doe iets om de spaak die het dichts bij de lekkage zit om de plaats terug te kunnen vinden
5 Laat de band leeg
6 Licht de buitenband aan een zijde bij de plek des onheils. Hij hoeft er niet helemaal af.
7 Haal de binnenband naar buiten, doe weer een beetje lucht in de band en lokaliseer de plek van het gaatje.
8 Plak de band en controleer de buitenband op scherpe voor werpen
9 Plaats alles terug en je kunt weer fietsen.

Voordeel:
Geen gehannes met bakken water in de hoogte, binnenbanden ronddraaien etc. etc.

Jacques, 11-02-2014 11:53 #14
Heel ondersteunend de opmerking dat het gaatje in een lekke fietsband opgespoord kan worden via een bak water en daarna de band laten leeglopen en het gaatje vooral goed onthouden. Maar dat "onthouden", daar gaat het nu juist om. Als de band leeg is, zie je van het gaatje niets, maar dan ook niets meer. Zodoende heb ik mijn fietsband wel 3 keer op de verkeerde plek geplakt. Ben ik zo dom? Bij wijze van imaginaire oplossing heb ik de halve band maar afgeplakt in de hoop dat het lek is gedicht.
Ik ben ten einde raad. Wie heeft voor deze domme jongen nog een passend advies?
Dank,
Jacques

Ria Burgers, 13-01-2012 12:17 #13
Hoi ik heb nog een vraagje. Mijn binnenband is niet lek, maar is waarschijnlijk door het lange stil staan niet goed gaan zitten, bij het fietsen hobbelt de achterband.
Wie heeft voor mij een tip om dit weer goed te krijgen?

Nick, 08-09-2011 16:08 #12
Nooit met de bandenlichters de velg er weer terug opleggen! Dik veel risico dat je met de bandenlichter de binnenband weer opnieuw lek prikt. Wat beter werkt is om eerst de buitenband er op te leggen en vanaf dat het moeilijk wordt het stuk wat er al op ligt verder naar het midden te duwen (waar de omtrek minder groot is) zodat je net dat beetje extra band hebt om de hele band er weer op te kunnen leggen.

Melanie, 17-08-2010 12:10 #11
Deze pagina al eerder gebruikt, en gelukt!
Helaas ging mijn band weer snel lek en moet ik hem vandaag weer proberen te plakken.

Peetje, 22-06-2009 10:58 #10
Het ook mij gelukt, maar helaas niet helemaal. De buitenband ligt namelijk niet helemaal gelijk. Dat zie je aan de witte streep op de buitenband. Bij het fietsen is het nu net alsof er bobbels in de weg zitten.
Wat doe ik fout?

Berrie_van_mier (infoteur), 06-01-2009 17:46 #9
Bij stap 2 kun je toevoegen: Met een bordkrijtje op 2 cm van het gaatje links en rechts een streepje trekken en je weet altijd waar het gaatje zit. In het midden dus en je zit het plakkertje niet in de weg.

Nelleke, 09-12-2008 13:48 #8
Okay, vol goede moed begonnen… maar… Er staat niet beschreven HOE ik met die bandenlichters de band van de velg af krijg… Heb ik toch nog een man moeten bellen voor advies… wat voel ik me dan blond… Gelukkig is het uiteindelijk gelukt en ik fiets weer!

Bas Trumpie, 17-10-2008 13:26 #7
Bedankt, nu is het gelukt :D

Iekje (infoteur), 06-10-2008 03:56 #6
Als toevoeging op 'Frank' zijn reactie. Gebruik een beetje afwasmiddel of shampoo als glijmiddel om de buitenband om de velg te krijgen.

Am, 02-08-2008 11:16 #5
Ik ook voor de eerste keer zelf geplakt, wist niet meer zo goed waar ik moest beginnen haha. Nu ben ik de rest van de dag trots op mezelf.

Els, 31-07-2008 13:09 #4
Bedankt! Heb voor de eerste keer zelf mijn fietsband geplakt.

Frank, 24-05-2008 19:44 #3
Hmm… gebruik van bandenlichters om het moeilijke laatste stukje buitenband terug te leggen niet aan te raden. Zet de binnenband per ongeluk klem tussen bandenlichter en velg en je kunt opnieuw beginnen. Beter: binnenband paar slagen oppompen en controleren of die goed ligt zonder draaiingen. Dan de buitenband geheel met de hand terug leggen, laatste stuk met de muis van de hand erover duwen.

Anja Rogge, 20-02-2008 07:48 #2
Pomp de band op en luister of voel waar lucht uit de band stroomd. -->dat moet 'stroomt' zijn
--> tegenwoordige tijd = stam + t (stroom +t)

Josien, 14-01-2008 11:16 #1
Behalve de taalfouten ziet het er goed uit. De stappen kloppen!

Infoteur: Tweet
Gepubliceerd: 08-11-2006
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Reacties: 15
Schrijf mee!