Een lekke fietsband herstellen
Heb je ooit al eens meegemaakt dat je een fietstochtje wilt maken, maar dat de band van jouw fiets plat staat? Het meest voorkomende probleem is “een lekke band” en als je niet weet hoe je deze moet herstellen is dat is helemaal niet leuk. Maar problemen zijn er om opgelost te worden. Na het lezen van dit artikel kun je in een mum van tijd zelf jouw lekke fietsband plakken.Index
- Wat is de oorzaak
- Gereedschap
- Soorten ventielen
- Werkwijze
- Laatste controle
- De binnenband terug plaatsen
- Nuttige weetjes
Wat is de oorzaak
Een platte band betekend niet altijd dat hij lek is. Meestal is de oorzaak totaal iets anders. Het is dan ook aan te raden om volgende punten in acht te nemen zodat je geen onnodige tijd moet verspillen.- Hebben vrienden of familieleden jouw fietsband niet laten leeglopen?
- Een fietsband kan ook leeggelopen zijn doordat hij al een tijdje niet gebruikt werd of te lang in de warmte stond.
- Is het ventiel goed dicht en ook ongeschonden, want het ventiel kan ook lekken.
Gereedschap
- Een leeg doosje
- Een fietspomp
- 3 a 4 Bandenlichters (of soeplepels)
- Een emmer water
- Een droge propere vod
- Een balpen of een markeerstift
- Schuurpapier
- Solutie (lijm)
- Een pleister
Tips
- Er zijn ook volledige onderhoudssetjes te koop.
- Je kunt ook oude soeplepels gebruiken in plaats van bandenlichters.
- Koop eventueel bandenlichters van kunststof: de ijzeren zijn wel sterker maar kunnen ook bijkomende schade aanrichten.
- Solutie verliest na een half jaar opening zijn stevige plakkracht, waardoor de plakker na herstelling terug los komt.
- Er bestaan zelfklevende plakkers waar geen solutie aan te pas komt, maar dit is wel een noodoplossing: ze zullen dan ook niet lang stand houden.
- Plakkers kun je ook zelf maken: knip een rechthoekig stukje band uit een oude, bruikbare binnenband en knip de hoekjes rond. De binnenkant moet je wel opschuren, proper maken en zo nodig ontvetten.
Soorten ventielen
Om de band te laten leeglopen is het belangrijk dat je weet hoe, want niet ieder fietsband beschikt over eenzelfde ventiel.[OLIST]Dunlop of Hollands ventiel: het ventiel losdraaien.
Blits ventiel: het ventiel losdraaien.
Schrader of autoventiel: op het pinnetje drukken.
Presta ventiel: in Nederland noemen ze dat een Frans ventiel en de Belgen noemen het dan weer een Belgisch ventiel: het moertje losdraaien en indrukken. [/OLIST]
Werkwijze
- Leg alle werkmaterialen binnen handbereik want orde en net is dolle pret.
- Zet de fiets op zijn kop en laat de binnenband volledig leeglopen.
- Draai het binnen-ventieltje en het velgenringetje eruit: leg deze in een doosje zodat ze niet zoek raken.
- Als de binnenband niet volledig plat staat zal de band tijdens het plakwerk zijn mooie, ronde vorm kunnen behouden.
- Gebruik voldoende solutie, maar ook niet te veel want het moet nog kunnen drogen.
- Op zelfgemaakte plakkers moet je aan de binnenkant ook solutie aanbrengen.
- Het drogen van de solutie kan enkele minuten duren.
Veiligheid
De solutie kun je sneller laten drogen: door er over te gaan met een vuurtje van een aansteker, maar dit is zeer gevaarlijk: let daar dus zeer goed mee op, want de vlam kan zeer groot zijn.
De solutie kun je sneller laten drogen: door er over te gaan met een vuurtje van een aansteker, maar dit is zeer gevaarlijk: let daar dus zeer goed mee op, want de vlam kan zeer groot zijn.
Laatste controle
- Haal de binnenband nog eens deel per deel door het water, dit om zeker te zijn dat hij lekvrij is.
- Zoek de oorzaak van de lekkage, door de buitenkant en de binnenkant van de buitenband goed te contoleren: kijk en voel of dat je niets scherps tegenkomt, zoals een doorntje, een stukje glas of een nagel, want dit kan de oorzaak worden van een volgende lekkage.
De binnenband terug plaatsen
- Monteer het ventiel stevig vast en pomp de band terug op.
- Doe een testritje.
Nuttige weetjes
- Voor een professionele fietsenmaker zal het herstellen van een band ongeveer tien a vijftien minuten duren . Beginners kunnen daar wel eens een half uurtje voor nodig hebben en sommige mensen doen daar nog iets langer over.
- Een reeds geplakt gat opnieuw herstellen is niet aangeraden: een nieuwe band is de oplossing.
- Een fietsband oppompen met perslucht is niet aangeraden: dit kan de band overbelasten.
- Voorkom beschadiging: controleer de buitenband regelmatig op glassplinters en dergelijke en rij op de fiets die voldoende opgepompt is
- Is jouw fiets onmisbaar: zorg dat je een reserve band voor handen hebt.
- Een buitenband van zeer goede kwaliteit beschikt over een bescherming laag waardoor scherpe voorwerpen, zoals glas en nageltjes, moeilijk kunnen doordringen: een slechte of een versleten buitenband biedt de binnenband niet of bijna geen bescherming, waardoor je regelmatig een lekke band zult hebben.