Een lekke fietsband herstellen
Heb je ooit al eens meegemaakt dat je een fietstochtje wilt maken, maar dat de band van jouw fiets plat staat? Het meest voorkomende probleem is “een lekke band” en als je niet weet hoe je deze moet herstellen is dat is helemaal niet leuk. Maar problemen zijn er om opgelost te worden. Na het lezen van dit artikel kun je in een mum van tijd zelf jouw lekke fietsband plakken.
Index
Wat is de oorzaak
Een platte band betekend niet altijd dat hij lek is. Meestal is de oorzaak totaal iets anders. Het is dan ook aan te raden om volgende punten in acht te nemen zodat je geen onnodige tijd moet verspillen.
- Hebben vrienden of familieleden jouw fietsband niet laten leeglopen?
- Een fietsband kan ook leeggelopen zijn doordat hij al een tijdje niet gebruikt werd of te lang in de warmte stond.
- Is het ventiel goed dicht en ook ongeschonden, want het ventiel kan ook lekken.
Gereedschap
- Een leeg doosje
- Een fietspomp
- 3 a 4 Bandenlichters (of soeplepels)
- Een emmer water
- Een droge propere vod
- Een balpen of een markeerstift
- Schuurpapier
- Solutie (lijm)
- Een pleister
Tips
- Er zijn ook volledige onderhoudssetjes te koop.
- Je kunt ook oude soeplepels gebruiken in plaats van bandenlichters.
- Koop eventueel bandenlichters van kunststof: de ijzeren zijn wel sterker maar kunnen ook bijkomende schade aanrichten.
- Solutie verliest na een half jaar opening zijn stevige plakkracht, waardoor de plakker na herstelling terug los komt.
- Er bestaan zelfklevende plakkers waar geen solutie aan te pas komt, maar dit is wel een noodoplossing: ze zullen dan ook niet lang stand houden.
- Plakkers kun je ook zelf maken: knip een rechthoekig stukje band uit een oude, bruikbare binnenband en knip de hoekjes rond. De binnenkant moet je wel opschuren, proper maken en zo nodig ontvetten.
Soorten ventielen
Om de band te laten leeglopen is het belangrijk dat je weet hoe, want niet ieder fietsband beschikt over eenzelfde ventiel.
- Dunlop of Hollands ventiel: het ventiel losdraaien.
- Blits ventiel: het ventiel losdraaien.
- Schrader of autoventiel: op het pinnetje drukken.
- Presta ventiel: in Nederland noemen ze dat een Frans ventiel en de Belgen noemen het dan weer een Belgisch ventiel: het moertje losdraaien en indrukken.
Werkwijze
- Leg alle werkmaterialen binnen handbereik want orde en net is dolle pret.
- Zet de fiets op zijn kop en laat de binnenband volledig leeglopen.
- Draai het binnen-ventieltje en het velgenringetje eruit: leg deze in een doosje zodat ze niet zoek raken.
- Op ongeveer 20 cm afstand van het ventiel plaats je de eerste bandenlichter: neem de buitenband vast, druk hem lichtjes naar binnen en steek een bandenlichter (met de lepelvorm) onder de rand van de buitenband. Met behulp van de bandenlichter kun je de buitenband gemakkelijk oplichten en hem over de rand van de velg naar beneden drukken, richting spaak. De bandenlichter laten zitten en hem eventueel vasthaken aan een spaak.
- Op een afstand van 20 cm van de eerste bandenlichter, druk je de buitenband lichtjes naar binnen en plaats op dezelfde manier de tweede bandenlichter, vervolgens de derde.
- De buitenband is nu een ruim gedeelte vrij van de velg: steek tussen het vrije gedeelte van de band een bandenlichter en draai met het wiel, zodat de band volledig los komt van de velg.
- Duw het ventiel voorzichtig uit de velg en neem de binnenband voorzichtig uit de buitenband. De buitenband laat je op de velg liggen.
- Druk het ventiel op zijn plaats, schroef het terug dicht en blaas de band op.
Het gaatje zoeken
- Als de band volledig opgeblazen is kun je het gat horen sissen. Kleine gaatjes kun je heel moeilijk horen. Om het lek te vinden moet je de band deel per deel in het water dompelen, tot dat je een plek vindt waar luchtbellen vrijkomen. Tijdens de onderdompeling moet je er wel voor zorgen dat de band mooi langs het wiel draait, dit om verdere beschadiging aan de band te voorkomen.
- Met een proper doek veeg je de band goed droog en met behulp van een balpen, markeer je een cirkel rond het gaatje. Als de band helemaal leeggelopen is pomp je de band nog iets op zodat je makkelijker kunt werken.
- Met schuurpapier schuur je een groot gedeelte rond de plek op, zodat je een zeer goede aanhechting kunt krijgen met de lijm en de plakker. Vervolgens de schuurresten verwijderen met een proper doek. Indien nodig moet je de behandelende plek ook ontvetten.
Aanbrengen van de plakker
- Doe voldoende solutie op de plek. Met de vinger wrijf je (op de plek en een groot gedeelte rond de plek) de lijm goed open. Laat de solutie drogen, dit tot de glans verdwijnt.
- Neem een plakker die groot genoeg is, knip de hoekjes rond en plak hem op het gat. Druk, trek en rek de randen goed aan, want de band wordt straks volledig opgeblazen en rekt dan ook helemaal uit. Als de plakker goed plakt moet je de restanten (doorzichtige folie) van de plakker verwijderen: als de plakker goed vast zit, zal hij ook mooi op zijn plaats blijven zitten.
Tips
- Als de binnenband niet volledig plat staat zal de band tijdens het plakwerk zijn mooie, ronde vorm kunnen behouden.
- Gebruik voldoende solutie, maar ook niet te veel want het moet nog kunnen drogen.
- Op zelfgemaakte plakkers moet je aan de binnenkant ook solutie aanbrengen.
- Het drogen van de solutie kan enkele minuten duren.
Veiligheid
De solutie kun je sneller laten drogen: door er over te gaan met een vuurtje van een aansteker, maar dit is zeer gevaarlijk: let daar dus zeer goed mee op, want de vlam kan zeer groot zijn.
Laatste controle
- Haal de binnenband nog eens deel per deel door het water, dit om zeker te zijn dat hij lekvrij is.
- Zoek de oorzaak van de lekkage, door de buitenkant en de binnenkant van de buitenband goed te contoleren: kijk en voel of dat je niets scherps tegenkomt, zoals een doorntje, een stukje glas of een nagel, want dit kan de oorzaak worden van een volgende lekkage.
De binnenband terug plaatsen
- Daarvoor gebruik je geen bandenlichters, want deze kunnen de band opnieuw beschadigen. Verwijder eerst het ventiel en laat de band gedeeltelijk leeglopen. Trek de buitenband een stuk opzij, zodat het gat in de velg (voor de ventiel) vrijkomt. Steek de ventiel in de velg en blijf deze vasthouden. Trek de buitenband gedeeltelijk terug zodat je de binnenband op zijn plaats kunt steken.
- Zet de ventiel op zijn plaats, monteer de rest ervan, maar schroef hem niet volledig vast, want je moet hem nog heen en weer kunt bewegen. Pomp de band een beetje op.
- Vanaf het ventiel steek je de rest van de binnenband terug in de buitenband en let er op dat hij niet gaat stroppen. Voordat je de andere rand van de buitenband terug in de velg steekt moet de binnenband volledig goed zitten en het ventiel moet eveneens goed recht zitten.
- Vanaf het ventiel druk je met de handpalm de rand van de band terug in de velg. Het laatste stuk is niet zo gemakkelijk want er zit spanning op de band: laat de binnenband volledig leeglopen.
- Plaats het laatste stukje van de buitenband terug in de velg: neem de band met beide handen stevig vast: druk met de duimen en trek met de vingers de band over de rand in de velg.
- Monteer het ventiel stevig vast en pomp de band terug op.
- Doe een testritje.
Nuttige weetjes
- Voor een professionele fietsenmaker zal het herstellen van een band ongeveer tien a vijftien minuten duren . Beginners kunnen daar wel eens een half uurtje voor nodig hebben en sommige mensen doen daar nog iets langer over.
- Een reeds geplakt gat opnieuw herstellen is niet aangeraden: een nieuwe band is de oplossing.
- Een fietsband oppompen met perslucht is niet aangeraden: dit kan de band overbelasten.
- Voorkom beschadiging: controleer de buitenband regelmatig op glassplinters en dergelijke en rij op de fiets die voldoende opgepompt is
- Is jouw fiets onmisbaar: zorg dat je een reserve band voor handen hebt.
- Een buitenband van zeer goede kwaliteit beschikt over een bescherming laag waardoor scherpe voorwerpen, zoals glas en nageltjes, moeilijk kunnen doordringen: een slechte of een versleten buitenband biedt de binnenband niet of bijna geen bescherming, waardoor je regelmatig een lekke band zult hebben.
Lees verder