InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Ultralicht, reparatie-arm of eco: het nieuwe fietsen!

Ultralicht, reparatie-arm of eco: het nieuwe fietsen!

Ultralicht, reparatie-arm of eco: het nieuwe fietsen! De twee grote trends in fietsen: hip en vol technische snufjes, of groen en mensvriendelijk geproduceerd. Altijd al willen fietsen op een bamboe fiets? Oren naar een fiets waar geen vervelende draadjes meer aan los kunnen raken, én waar je een USB-poort op aantreft? Lees verder... Begin negentiende eeuw werd de eerste fiets uitgevonden. De twee eeuwen die volgden, stonden bol van de nieuwe ontwikkelingen. Maar er valt nog heel wat nieuws te bedenken! En soms zijn dat zelfs dingen waar makers wel honderd jaar eerder op hadden mogen komen. In de eenentwintigste eeuw zijn er twee grote trends. De eerste is de 'groene' én mensvriendelijk geproduceerde fiets. En de tweede is de fiets waar - eindelijk, zoals vele fietsers zullen verzuchten - optimaal gebruik is gemaakt van mogelijkheden om én optimaal en licht te fietsen, én zo min mogelijk met reparaties van al die rottige dunne verlichtingsdraadjes en andere fragiele onderdelen te komen zitten. We beginnen met de eerste trend, aan de hand van een sprekend voorbeeld: de Bamboe Eco fiets van EerlijkeKansen.

Bamboe? Hoezo?

Bamboe als fietsframe. Je moet er maar op komen. Waarom bamboe? EerlijkeKansen weet te vertellen dat het speciaal bewerkte bamboe een vergelijkbare sterkte heeft als... staal. Maar ook is bamboe een licht materiaal dat schokken absorbeert zodat je comfortabeler fietst. Het 'eco' onderdeel: om bamboe te produceren hoef je geen CO2 te produceren, wat bij staal en aluminium wél het geval is, maar wordt CO2 juist gebonden met alle milieuvoordelen van dien. En, een inkopper maar wel leuk: bamboe roest niet. De fiets wordt lokaal gemaakt, van verantwoord verbouwde en geproduceerde bamboe. Natuurlijk moeten de fietsen wel worden getransporteerd, maar voor dat transport compenseert EerlijkeKansen de CO2 uitstoot, zodat de Eco Fiets klimaatneutraal is. En volgens EerlijkeKansen is dat een uitzondering op de Nederlandse fietsenmarkt.

Kopen is helpen

De framebouwers krijgen een eerlijke vergoeding voor hun werk, maar ze ontvangen van EerlijkeKansen ook nog 50,- om in de eigen persoonlijke ontwikkeling te steken. Iemand kan bijvoorbeeld gereedschap kopen voor de werkplaats, of onderwijs bekostigen voor zichzelf of de kinderen, of investeren in uitbreiding van het bedrijf(je).

Pittig maar verlaagd in prijs

Een bamboefiets was oorspronkelijk een erg prijzige aanschaf. Maar de prijs is al spectaculair gedaald. Het overstappen van Amerika als productieland naar Afrika, levert ondanks de CO2 compensatie voor het vervoer en de fair-trade-premie, nog altijd een kostenvoordeel op. Was de prijs voor een mountainbike van bamboe voorheen 4700,- exclusief BTW, nu is dat ruim gehalveerd tot 1950,- inclusief BTW.

VanMoof Düsenjäger: design en ultra-licht

Deze nieuwkomer, te zien op de foto boven dit artikel, won de Red Dot Award 2011: de nieuwste VANMOOF fiets genoemd de Düsenjäger. Gekozen uit 14.000 inzendingen uit 68 landen, en een heus Nederlands fabrikaat. De criteria voor deze award zijn niet alleen een bijzonder design, maar ook het verwerken van speciale, creatieve oplossingen in het product. Wat is er dan zo opmerkelijk aan deze fiets? Allereerst een detail waar allang iemand op had moeten komen: de solar LEDs die je van licht voorzien, zijn geintegreerd in de fiets. Goed nieuws voor al degenen onder ons die nét hun fietslicht hadden laten repareren en een week later alweer met zo'n los draadje naast een boze agent stonden! Maar dat soort praktische details valt binnen de overkoepelende motivatie van design. Overbodige en ontsierende toeters en bellen, dat wilden de jonge Nederlandse makers gewoon niet meer zien. Dus ook het slot is ingebouwd, om de fiets een zo gestroomlijnd en minimalistisch mogelijk uiterlijk te geven.

Mét USB-poort

Dit idee wil niet zeggen dat er geen fijne extraatjes aan de fiets van de toekomst zitten. Dus heeft de VANMOOF Düsenjäger een USB poort. Ondanks het feit dat er geen draadjes 'los' aan de fiets zitten, heeft de fiets wel twee versnellingen. Dat maakt de Düsenjäger dan wel weer tot een typische stadsfiets. Heel fijn voor de fietser die zich relaxt door het stadsverkeer wil bewegen: het ultralichte anodized aluminium frame.

Hipheid voorop

Fietsen omdat je het echt wilt

De filosofie van VANMOOf is dat je fietsen ook in de stad niet uit noodzaak doet, maar omdat je het wilt. Eigenlijk hopen de makers een beetje op het 'scooter-effect'. Ofwel: je milileuvriendelijk en gezond met de urban fiets verplaatsen door de stad als teken van vrolijke hipheid, in plaats van geldgebrek of irritatie aan het gebrek aan parkeerplaatsen voor de auto... Tot slot de details: de fiets is vanaf zomer 2011 verkrijgbaar. Het zadel is van het merk SYAD (Sit Your Ass Down). De fiets heeft robuuste Big Apple banden. Het is een limited edition, en je kunt in stijl rondfietsen voor een adviesprijs van 878.-
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbericht VanMoof
  • Persbericht VANMOOF
  • Persinformatie EerlijkeKansen
  • Op de foto: de VANMOOF Düsenjäger

Reageer op het artikel "Ultralicht, reparatie-arm of eco: het nieuwe fietsen!"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 02-04-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Schrijf mee!