InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > OV-fiets huren: kosten & tarieven

OV-fiets huren: kosten & tarieven

Treinreizigers kunnen een OV-fiets huren op het station: een geelblauwe fiets om korte afstanden te overbruggen. De kosten van de OV-fiets vallen mee: een OV-fiets huren is goedkoper dan een rit met de bus. Wat is de OV-fiets, wat zijn anno 2019 de kosten van de OV-fiets en waar kun je een OV-fiets huren?

Wat is de OV-fiets?

OV is de afkorting van 'openbaar vervoer'. Als je met de trein aankomt op het station, kun je een OV-fiets huren om een (korte) afstand af te leggen naar je bestemming. Er zijn anno 2019 bijna 300 huurlocaties van de OV-fiets: op veel stations, maar ook sommige bus – en metrohaltes en stadscentra bieden de mogelijkheid om een OV-fiets te huren.

OV-fiets huren

Als je een OV-fiets wilt huren, heb je een OV-fietsabonnement nodig. Dit kun je kopen via internet en moet je vervolgens koppelen aan je persoonlijke OV-chipkaart. Indien je geen persoonlijke OV-chipkaart hebt, kun je die voor € 7,50 aanschaffen bij de bestelling van het abonnement.

OV-fiets huren: hoe werkt het?

Het is zeer eenvoudig om een OV-fiets te huren. De OV-chipkaart wordt gescand om de tijd te registreren. Bij terugkomst wordt de fiets opnieuw gescand. Je betaalt voor de tijd die je gebruik hebt gemaakt van de OV-fiets. Er zijn ook geautomatiseerde huurlocaties, waar zelfservice geldt. Met een OV-kaart kun je altijd 2 OV-fietsen huren. Dat is handig als je een reisgenoot hebt.

OV-fiets: voordelen & nadelen

De voordelen van een OV-fiets is dat je snel op de plek van bestemming kunt zijn. Vaak gaat het sneller dan de bus. De fietsen zijn stevig, kunnen tegen een stootje en gaan niet snel kapot. Het huren van een OV-fiets is goedkoper dan de bus nemen. Een ander voordeel is het gebruikersgemak. Je kunt eenvoudig een fiets huren, zonder formulieren in te vullen of borg te betalen.

De nadelen van het huren van een OV-fiets, zijn het eigen risico bij verlies of diefstal. Je moet dan € 20 tot € 250 betalen, afhankelijk van de vraag of je het sleuteltje nog hebt of niet. Maar dat risico loop je met een gewone fiets ook. Bovendien valt diefstal van een OV-fiets op, door de herkenbaarheid van de fiets. Ook ben je gebonden aan de inleverlocatie. Je kunt de OV-fiets wel ergens anders inleveren, maar daar moet je extra voor betalen.

Kosten OV-fiets

De kosten van de OV-fiets in 2019 op een rijtje:
  • Een abonnement op de OV-fiets kost € 0,01 per jaar (ter verificatie van de persoons- en betaalgegevens)
  • Het huren van een OV-fiets kost € 3,85 per 24 uur
  • Na 72 uur is de toeslag € 5

OV-fiets betalen met automatische incasso

De huur van de OV-fiets wordt achteraf betaald, met automatische incasso.
Gerelateerde artikelen
Fietsen huren: Lees de voorwaardenFietsen huren: Lees de voorwaardenEven een dagje naar een eiland of een stad en dan een fiets huren. Het gaat de meeste mensen heel gemakkelijk af. Maar w…
Besparen op kinderfietsenBesparen op kinderfietsenKinderfietsen zijn duur in aanschaf en ze fietsen er maar tijdelijk op. Binnen een paar jaar moet de fiets weer vervange…
Fiets gestolen, wat nu?Fiets gestolen, wat nu?Jaarlijks worden er veel fietsen, snorfietsen en bromfietsen gestolen. Veel van de fietsen, bromfietsen en andere rijwie…
Het ontstaan en de ontwikkeling van de fietsHet ontstaan en de ontwikkeling van de fietsNederland is het land waar ze per persoon het meeste voorkomen; fietsen. Iedereen heeft, of had er wel eentje of meerder…
Bronnen en referenties
  • https://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets/kosten-ov-fiets.html
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "OV-fiets huren: kosten & tarieven"

Reacties

Hettie Linders, 24-08-2019 20:38 #6
Hoi… hoeveel fietsen kan ik huren op een daluren kaart. Wil met zus naar Den Bosch en daar lekker eindje rondfietsen maar kan ik dan 2 fietsen huren… op mijn kaart.

Adam, 08-06-2018 05:09 #5
Geachte Meneer, mevrouw,
Wij willen graag 2 OV Fietsen huren voor 2 weken als wij in Nederland zijn. Het heeft voor ons geen zin om een jaar-abonnement aan te schaffen voor de OV fietsen. Hoe lang is de OV- Fietspas geldig? Wij hebben geen OV-chipkaart omdat wij niet in Nederland wonen.
Mijn vraag aan u is: hoe komt het kostenplaatje eruit te zien als wij gebruik willen maken van de OV Fietsen bij het station? Bij voorbaat Station Amsterdam Arena in Zuid Oost Amsterdam. Bij zouden de fietsen voor 2 weken gebruiken in - en om Amsterdam. Wij lezen graag een bericht van u, met vriendelijke groet, Adam

J. Berlauwt, 29-05-2018 19:58 #4
Kan ik ook een OV-fiets huren zonder dat ik een abonnement of een fietspas aanschaf. De fietshuur is slechts éénmalig.

Connie, 21-09-2016 11:16 #3
Hallo

Mij is de 5 euro toeslag, na drie dagen de ov fiets, niet duidelijk. Komt er per dag 5 euro bij, of wordt de 3 euro verhoogd naar 8 euro per dag?

H. E. Woudstra, 08-11-2015 17:25 #2
Wij waren 8 november in Den Helder. Daar zou een OV fiets te huur zijn.
Het is ons gelukt na 2 keer rond het stationsgebouw te lopen en bij een kiosk terecht kwamen om te vragen of zij iets hier van wist. Ja, u kunt hier bij mij de sleutel krijgen. Waarom staat dit nergens vermeld?

J. Burgers, 21-07-2012 13:02 #1
Wij hebben zondag 17 juni een OV fiets gehuurd op station Zutphen en deze dinsdag 19 juni retour gebracht (3 dagen a € 3, 00 = € 9, 00) Tot mijn verbazing is € 19, 00 van mijn rekening afgeschreven. Graag wil ik € 10, 00 teruggestort hebben op mijn bankrekening nr.158672623. Mijn klantnummer is 154864. De eenmalige bijdrage van € 10, 00 per jaar hebben wij bij een vorige huur al betaald.
Hopende op een snelle reactie uwerzijds, met vriendelijke groet Jan Burgers

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 19-10-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Reacties: 6
Schrijf mee!