InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > Brommers en scooters opvoeren

Brommers en scooters opvoeren

Brommers en scooters opvoeren Regelmatig is opvoeren van brommers een onderwerp in het nieuws. Je hoort vaak over ongelukken die zijn gebeurd met opgevoerde scooters en mensen die hun rijbewijs hier aan hebben verloren. Maar hoe worden al die brommers en scooter nou opgevoerd? En mag je in Nederland scooters en brommers opvoeren? Er zijn verschillende manieren om je scooter of brommer op te voeren. Iedere manier heeft zijn eigen uitwerking op de maximale snelheid van de scooter. Hieronder zal ik de meest gangbare manieren van opvoeren en de nodige veiligheidsmaatregelen beschrijven.

Varioring

In de meeste scooters zit een begrenzing in de vorm van een varioring. Wanneer deze verwijderd wordt, rijd je ongeveer 10 kilometer per uur sneller. De varioring zit in je carter. Voordat je verder gaat moet er eerst een zuigerstop geplaatst worden op de plek waar normaal je bougie zit. Schroef nu je carter open en haal je v-snaar los. Achter de v-snaar zit de varioring. Verwijder deze voorzichtig en monteer alle onderdelen weer op de juiste manier.

Uitlaat

In de meeste standaard uitlaten die onder scooters zit, zit een prop in de uitlaat. Deze zit in de bocht van de uitlaat. Gebruik een schroevendraaier of een haakje om deze voorzichtig in de bocht rond te bewegen. Vaak schiet de prop los en valt hij eruit. Wanneer dit niet gebeurd, kan er een klein gaatje op de lasnaad geboord worden. Je snelheid zal ongeveer met 5 tot 10 kilometer per uur omhoog gaan.

Een andere manier van opvoeren door middel van het plaatsen van een vervangende uitlaat. De uitlaat zit vast aan de onderkant van je cilinder met 2 of meer bouten en aan de zijkant van je scooter zit nog een ophangpunt met 2 bouten. Tussen de cilinder en de uitlaat zit een pakking. Vervang deze altijd als je je uitlaat los haalt. Dit kan je later een lek en veel geluidsoverlast besparen. Iedere uitlaat heeft zijn specifieke eigenschappen en prestaties. De goedkopere uitlaten tussen de €30 en de €60 hebben over het algemeen minder goede prestaties als de uitlaten boven de €60. De kwaliteit van deze uitlaten varieert ook, laat je dus altijd goed informeren over de prestaties van de uitlaat.

Cilinder

Een ingewikkeldere en veel duurdere mogelijkheid is om de cilinder te vervangen. Wanneer u dit gaat doen, verwijder dan eerst de bougie voordat u verder gaat. Vervolgens ziet u meerdere bouten door de cilinderkop steken. Maak deze voorzichtig los en verwijder deze uit de cilinderkop. U kunt nu de cilinderkop verwijderen. Verwijder hierna direct het spruitstuk en de uitlaat. Wanneer dit allemaal los gemaakt is kan de cilinder er voorzichtig afgeschoven worden. Er blijft nu alleen nog een zuiger over die in de cilinder zat. Afhankelijk van wat voor cilinder er op komt moet er besloten worden of de zuiger kan blijven zitten of niet. Er kan nu een nieuwe cilinder gemonteerd worden. Wanneer de cilinderkop weer wordt geplaatst, denk er dan om dat er een vervangende koppakking wordt geplaatst. Wees tevens erg voorzichtig met de bouten. Deze zijn erg kwetsbaar, en een vervangend exemplaar plaatsen is een hoop extra werk. Maak de bouten kruislings vast met een momentsleutel. Hierdoor wordt er voor gezorgd dat er geen drukverschillen ontstaan.

Veiligheid

Een scooter mag in Nederland maximaal 45 kilometer per uur rijden. Deze scooters zijn daar op gemaakt. Wanneer deze dus sneller kan gaan rijden kan je tegen problemen aanlopen. Om dit te voorkomen hier een aantal tips.
  • Vervang de voor en de achterrem van de scooter voor een sterker exemplaar. Doordat u met hogere snelheid rijd, krijgen de remmen ook meer te verduren en wordt uw remweg langer. Neem geen onnodige risico’s door de standaard remmen te laten zitten.
  • Let goed op het stuur en de voorvork. Deze kunnen door de hogere snelheid krom trekken. Dit kan voorkomen worden door rustig over drempels heen te gaan.
  • De schokdempers kunnen lek raken. Wanneer dit gebeurd zal er worden opgemerkt dat het rijden op de scooter oncomfortabel wordt. Vervang deze tijdig wanneer dit geconstateerd wordt.
  • Zorg dat er voldoende profiel op de banden van de scooter zitten. Te weinig profiel op de banden kan er voor zorgen dat je gaat slippen en uiteindelijk ten val komt.

Wetgeving

Scooters hebben in Nederland een maximale constructiesnelheid van 45 kilometer per uur. Wanneer er iets wordt veranderd aan de onderdelen waardoor er sneller gereden kan worden, ben je in strijd met de wet. Wanneer er nu een ongeluk ontstaat, waarbij de persoon met de opgevoerde scooter schuld heeft, keert de verzekering geen geld uit. Er mag alleen met opgevoerde scooters gereden worden op privéterrein en op speciale evenementen die bestemd zijn voor opgevoerde scooters.

Weet waar je aan begint als je gaat opvoeren. Hou vooral de veiligheid van de medeweggebruikers en jezelf in de gaten. Voor je het door hebt gaat het mis en heb je een ongeluk.
© 2011 - 2018 Chendriks, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Yamaha Aerox: scooter van topniveauHet is één van de populairste scooters onder de jeugd, maar ook steeds meer oudere personen rijden erop: de Yamaha Aerox…
Scooter uitlaten plaatsen en opknappenWelke soorten uitlaten zijn er? Wilt u zelf een uitlaat plaatsen of wilt u hem misschien opknappen? Hier leiden we u in…
Hulp bij brom/snorfiets kopenHulp bij brom/snorfiets kopenVoordat je een een scooter of brommer gaat kopen, moet je aan verschillende dingen denken. Hier noem ik een paar dingen…
Elektrische scooter: milieuvriendelijk brommenElektrische scooter: milieuvriendelijk brommenEen elektrische scooter kun je aan het stopcontact bijtanken. De elektrische solex is schoon, stil en ideaal voor in het…
Een scooter leasen? Lees hier wat het inhoudtIn dit artikel krijgt u informatie over wat een scooter leasen inhoudt. Zo beschrijven wij het proces en de voor- en nad…

Reageer op het artikel "Brommers en scooters opvoeren"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reactie

Egbert Kattenberg, 25-09-2012 17:40 #1
Een dergelijke tweewieler opvoeren is vragen om problemen. Maar ik vraag me af waarom er geen APK plaatsvind op deze voertuigen. Opgevoerd? Simpel; kenteken innemen en pas na opnieuw schouwen (en het voertuig is dan O.K.) dit teruggeven. Echter ook registreren dat er ooit eens door de eigenaar/bestuurder van het ding werd "geknoeid". Valt deze in herhaling dan is het te overwegen genoemd voertuig in beslag te nemen, verbeurd te verklaren en eventueel rij-onklaar te maken (slopen!).
Het komt te vaak voor dat ik door "snorretjes" met een noodgang voorbij wordt gereden. En ook de 45km/u exemplaren gaan dikwijls veel sneller dan toegestaan.
Overigens vraag ik me af waar het goed voor is om op deze site te beschrijven wat te doen om het sneller te doen laten gaan…

Infoteur: Chendriks
Gepubliceerd: 22-12-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Reacties: 1
Schrijf mee!