Elektrische scooter: milieuvriendelijk brommen
Een elektrische scooter kun je aan het stopcontact bijtanken. De elektrische solex is schoon, stil en ideaal voor in het stadverkeer. De elektrische fiets is een megahit, de elektrische brommer en scooter zijn in veel opzichten erg handig. Nadelen kleven ook aan de E-scooter. De E-scooter is erg geschikt voor in het stadverkeer. Lekker rustig als pizzakoeriers massaal rijden op elektrische scooters. Zal het zo'n vaart nemen?
We kennen allemaal het succes van de
elektrische fiets. Na de verkoophit van de elektrische fiets, verschenen er ook
elektrische brommers en elektrische scooters in de showrooms. Kopers zijn dan vooral happig op het lichtere spul. De elektrische scooter is een goede
vervanger voor milieuvervuilende, stinkende en lawaaimakende brommers. Als in steden brommers vervangen zouden worden door elektrische scooters zouden steden een stuk opknappen. Sommige gemeenten doen in investeringspremies voor pizzeria's, met als doel de pizzakoeriers op de E-brommer of E-scooter te krijgen. Gemeenten zien de elektrische scooter wel zitten als vervanging voor de lawaaimakers. Maar is dit echt een serieus alternatief?
Elektrische scooter, alleen voor stadverkeer?
De elektrische brommer is eigenlijk veroordeeld om gebruikt te worden in stadsverkeer. Dit komt doordat je met de brommer geen
accupakket kan meeslepen. Dus is de actieradius helaas beperkt tot enkele tientallen kilometers. Brandstofkosten behoren natuurlijk tot de verleden tijd, maar je zal niet snel bij iemand aanbellen met de vraag of je even een verlengingssnoertje mag uitrollen. Het bijladen van de accu kost heel veel tijd (uren).
E-scooter, toeven zonder helm/rijbewijs
Toch heeft de elektrische brommer toekomst, ook voor de particulier. Een rijbewijs is niet nodig. De trendy
E-Solex is nauwelijks duurder dan een elektrische fiets, namelijk 1595 euro. Hij haakt mooi aan bij de bekende Solex. De E-Solex heeft een trommel voorop wat het bergkastje is. De elektromotor is in de achterwielnaaf gebergd. De E-Solex heeft een verbazingwekkend geavanceerde
accu (lithium polymeer), waarvan de autowereld kan dromen. De accu is duurzaam, handig uitneembaar (thuis op te laden), en veilig. De bediening van de E-Solex is probleemloos en hij gaat ongeveer 25 kilometer per uur, wat betekent dat je je helm thuis kan laten. Je mag over het fietspad rijden, hij trekt vlot op. Wat betreft de
actieradius, die afhankelijk is van je rijstijl, moet je bij veelvuldig remmen en optrekken toch gaan uitkijken naar een stopcontact na een kilometertje of 20/25. Als je rustig rijdt kom je wat verder. Geschikt dus voor woon-werkverkeer en de boodschappentrips. In China zijn de E-scooters een hot item en in Italië heb je gestroomlijnde exemplaartjes zoals de Novox, EVT en Ice.
Elektrisch rijden de toekomst
Volgens milieuorganisaties heeft elektrisch rijden de toekomst. De verkoopaantallen groeien snel, maar de jeugd koopt ze niet. De wereld van de E-scooters is moeilijk te overzien en de merken zijn onbekend. Dit betekent dat iedereen een container scooters uit China kan importeren en claims over een actieradius tot 100 km kan doen. Om bij de aankoop van de E-scooter en E-brommer geen kat in de zak te kopen moet je dus goed naar de geschiedenis en de
kwaliteit kijken van de E-scooter dealer die de E-brommer/scooter verkoopt (en let op: hoe zit het met de toegepaste accu?). De beste E-scooters gaan dan al gauw naar de 4000 euro.
Prijzen E-brommers
De beste E-brommers en elektrische scooters gaan dus al gauw naar de 4000 euro. Bij elektrische scooters en elektrische solex voor een betaalbaar bedrag kom je rond de 2000 euro. Deze bieden meestal een simpeler accu op loodbasis. Voor de eenvoudigere accu van de elektrische brommer betekent dit dat de accu minder vermogen heeft, korter meegaat en echt zorgvuldig opgeladen moet worden. Hier moet je goed naar informeren bij de E-scooter dealer.
Elektrische motorscooters
Er zijn ook zware elektrische exemplaren, de E-motorscooters. Om te toeven op een E-motorscooter is een rijbewijs vereist. Er zijn veel onbekende namen en je betaalt al snel 9000 euro. Er is de Vectrix E-motorscooter en de Quantaya
off-road motorscooter. De laatste rijdt pittig en kan op de snelweg. Een kort stukje weliswaar, want qua actieradius moet je toch aan woon-werkverkeer denken. De Quantaya off-road wordt wel gebruikt voor motorcrossen, helaas is de accu dan na een uurtje leeg.