InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Hoeveel geld terug bij vertraging

Hoeveel geld terug bij vertraging

Hoeveel geld terug bij vertraging Reizen met de trein kan comfortabel en ontspannen zijn, maar vertragingen en andere ergernissen komen geregeld voor. Bij vertragingen kunt u de kosten van uw vervoersbewijs geheel of gedeeltelijk terug krijgen. Houders van jaarkaarten kunnen ook een claim indienen om een vergoeding te ontvangen. Eén van de grootste irritaties van treinreizigers zijn vertragingen. Een vertraagde trein zorgt er namelijk vaak voor dat u niet op de afgesproken tijd aankomt, of dat u uw aansluiting mist met de volgende trein of bus. De Nederlandse Spoorwegen heeft een regeling met geld terug bij vertraging. Hierdoor kunt u bij een vertraging van minimaal een half uur een gedeelte van het betaalde kaartje terug ontvangen. In geval van een enkele reis kaartje met een vertraging van één uur of meer, ontvangt u zelfs het volledige bedrag retour. Bij een dagretour gaat het in dat geval om de helft van de kosten die u betaald heeft. Abonnementhouders kunnen op de site van NS via MijnNS een online formulier invullen.

Voorwaarden

U kunt een claim indienen door een formulier (geld terug bij vertraging formulier) in te dienen. Deze kunt u halen bij de verkooppunten van treinkaartjes. Dit formulier kunt u gebruiken voor één verzoek. U moet het formulier volledig invullen en opsturen met het originele treinkaartje en een retourenveloppe. Het is verstandig om een kopie te maken van het formulier. U kunt namelijk weken later nog vragen krijgen over hetgeen u op het formulier hebt gezet. In de meeste gevallen weet u niet meer de exacte gegevens. Door een kopie te bewaren blijft u beschikken over detailgegevens. Verwacht geen snelle terugbetaling, want het gaat meerdere weken duren.

Beperkingen

Het moet gaan om een minimale vertraging van een half uur, en het te vorderen bedrag mag niet lager zijn dan 2,30. Bij kleine claims liggen de kosten van de claim namelijk veel hoger dan het te vorderen bedrag. Het moet verder gaan om een niet te voorziene vertraging. Op stations en op het internet geeft de NS aan waar zich vertragingen voordoen. Als de langere reistijd vooraf aangekondigd was via bijvoorbeeld 9292ov.nl of via NS.nl, dan kan de NS zich hierop beroepen. In dit geval zijn het geen onvoorziene vertragingen en kunt u geen claim indienen. De NS kan zich ook beroepen op overmacht waardoor u niet kunt claimen.

Tabel met vergoedingen

Onderstaand overzicht is een door de NS gepubliceerd tabel waarin de te claimen bedragen staan. Dit zijn de vergoedingen zoals ze in 2009 op de site van NS staan.

30 t/m 59 minuten 60 minuten of meer
vergoeding:vergoeding:
enkele reis1/2 deel
dagretour1/4 deel1/2 deel
weekendretour1/4 deel1/2 deel
dagkaart1/4 deel1/2 deel
rondreis1/4 deel1/2 deel
NS lentetoer, herfsttoer e.d.1/8 deel1/4 deel
NS zomertoer 2 pers1/16 deel1/8 deel
5-retourkaart1/20 deel1/10 deel
keuzedag 60+- 3,50

Busvervoer

Uit een kleine onderzoekje blijkt dat busbedrijven geen geld retour geven bij vertraging. Ik heb één busbedrijf gevonden waarvan op het internet te vinden is dat zij ook geld retour geven bij vertraging, namelijk Qbuzz. Het is vreemd dat zij dit niet betalen. Ook busbedrijven zouden het voorbeeld van de NS massaal moeten volgen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • NS

Reageer op het artikel "Hoeveel geld terug bij vertraging"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 09-06-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!