Vergoeding bij vertraging met het vliegtuig
Wanneer je een vliegtickets geboekt hebt voor een vakantie of een zakenreis dan ga je ervan uit dat je vlucht op tijd vertrekt. Er kunnen echter omstandigheden zijn waardoor je vlucht vertraging oploopt, bijvoorbeeld door een defect aan het vliegtuig, een technische storing of slechts weersomstandigheden. Mits aan een aantal voorwaarden voldaan wordt is het mogelijk om een vergoeding te krijgen voor de vertraging die je hebt opgelopen bij je vliegreis. De compensatie kan oplopen tot wel € 600 per ticket.
Vertraging en compensatie
Wetgeving op het gebied van vertraging met het vliegtuig
Wanneer een luchtvaartmaatschappij jou als reiziger teleur moet stellen met de mededeling dat de vlucht ernstige
vertraging heeft dan is er al een aantal zaken goed geregeld voor jou als klant. Zo moet de maatschappij jou een zekere verzorging bieden. Ze moeten eten en drinken beschikbaar stellen, in natura dan wel in de vorm van coupons die op het vliegveld kunnen worden verzilverd. Vertrekt je vlucht pas de volgende dag dan moet de maatschappij ook een
hotel en het vervoer hier naartoe voor je verzorgen en betalen.
Heb je tijdens je vakantie of reis om een andere reden te maken gehad met
vertraging, annulering of overboeking van een vlucht, dan kun je in aanmerking komen voor een redelijke vergoeding. Deze monetaire compensatie geldt voor vluchten binnen de Europese Unie en met een eindbestemming binnen de EU uitgevoerd door een in de EU gevestigde luchtvaartmaatschappij.
De wetgeving die je ertoe in staat stelt als vliegtuigpassagier in aanmerking te komen voor compensatie vanwege een vertraagde of geannuleerde vlucht bestaat sinds 2004. Het Europees Parlement heeft hiervoor gezorgd. De vergoeding waarop je aanspraak kunt maken bedraagt tussen de € 250 en € 600 Euro per persoon (2020). De hoogte wordt vastgesteld aan de hand van de specificaties van jouw situatie. Stel je voor hoeveel dat op kan leveren wanneer je bijvoorbeeld met het hele gezin op vakantie bent geweest en je in Spanje vijf uur langer op je vlucht hebt moeten wachten!
Wanneer heb je recht op een vergoeding?
Of je recht hebt op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij is afhankelijk van de lengte van vlucht en de duur van de vertraging. Op een vlucht van minder dan 1.500 km moet de vertraging bijvoorbeeld minstens drie uur zijn. Bij vluchten van tussen de 1500 km en 3500 km gaat het om drie uur en bij vluchten van meer dan 3.500 km moet je vertraging ten minste vier uur zijn om aanspraak te kunnen maken op de eerder genoemde verzorging. Wanneer de vertraging meer dan vijf uur is dan heb je als passagier het recht je ticket als het ware in te leveren en je geld direct terug te krijgen.
Het recht op een financiële vergoeding gaat in bij een vertraging vanaf drie uur. Bij vluchten tot 1500 km is de maximum vergoeding € 250. Voor vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1500 km is de maximum vergoeding € 400. Vlieg je met een in de Europese Unie gevestigde luchtvaartmaatschappij van of naar een bestemming buiten de EU en is je vlucht langer dan 3500 km, dan is de maximum vergoeding maar liefst € 600 (2020). Let er wel op dat je geen aanspraak kunt maken op een vergoeding wanneer deze het gevolg is van bijvoorbeeld extreme weersomstandigheden of een staking. Ook bijvoorbeeld de brandstofstoring waardoor Schiphol in de zomer van 2019 getroffen werd valt onder deze buitengewone omstandigheden waardoor men geen aanspraak kan maken op een financiële vergoeding.
Green Claim
Hulp nodig bij het indienen van een claim? Bij vertraging, annulering of overboeking van een vlucht heb je de mogelijkheid om een claim in te dienen teneinde financiële compensatie te verkrijgen voor de geleden schade. Doe je dit vanuit Nederland, dan kon je al snel terecht op de website van
Green Claim. Zij zullen je helpen bij het indienen van je claim. Op hun website hebben ze een eenvoudig systeem voor het invullen van je vluchtgegevens en de details van je vertraging, annulering over overboeking. Zij zullen de door jou ingevoerde gegeven dan checken aan de hand van een database met vluchtgegevens om zo snel te achterhalen of jouw claim kans van slagen heeft. Het kan namelijk zo zijn dat er sprake is van bijzondere omstandigheden die verband houden met weersomstandigheden of een staking. Dan valt de claim niet onder de nieuwe Europese wetgeving. Green Claim zal je op de hoogte blijven houden van de stand van zaken met betrekking tot jouw claim.
Wanneer blijkt dat jij op basis van de ingevoerde gegevens recht hebt op een schadevergoeding dan zal Green Claim deze proberen te verhalen op de betreffende luchtvaartmaatschappij. Daarnaast proberen ze ook om via reisverzekering en rechtsbijstandverzekering tot een oplossing te komen.
Wat kost het?
Er zijn geen vaste kosten verbonden aan gebruikmaking van de diensten van Green Claim. Je kunt zelf bepalen hoeveel je hen betaald voor hun diensten. Op deze manier houden ze hun service toegankelijk voor iedereen!
Lees verder