Tot € 600,- vergoeding per passagier bij vluchtvertraging
Als je vliegtuig meer dan drie uur vertraging heeft, heb je al recht op een financiële vergoeding van de luchtvaartmaatschappij. Die geven die schadevergoeding niet spontaan, dus je moet er wel om vragen als je vlucht vertraagd is. Het bedrag dat ze verplicht zijn te betalen bij vertraging kan oplopen van € 250,- tot € 600,- per persoon. Is er sprake van overmacht, bijvoorbeeld door slechte weersomstandigheden of oorlogsgevaar, dan geldt die wettelijke verplichting niet.
Vluchtvertraging
Vertragingen met een vlucht zijn onvermijdelijk, maar dat betekent niet dat we ze gewoon maar moet accepteren. We kunnen tot € 600 claimen als de vlucht binnen de afgelopen drie jaar is geannuleerd, vertraagd of overboekt.
U kunt een compensatie krijgen als u meer dan drie uur vertraagd bent, de vlucht geannuleerd is of wanneer u geweigerd bent op de vlucht vanwege bijvoorbeeld een overboeking. De compensatie die u wellicht kunt ontvangen is afhankelijk van de gevlogen afstand en staat los van de ticketprijs.
Gezond wantrouwen
Luchtvaartmaatschappijen vertellen niet altijd de waarheid bij vertraging van de vlucht. Zit je eenmaal in het vliegtuig en ontstaat er een vluchtvertraging, omdat het vliegtuig vanwege de drukte op het vliegveld, nog geen toestemming krijgt om op te stijgen, dan is het duidelijk dat er overmacht in het spel is. Maar als er vertraging van je vlucht wordt afgekondigd terwijl je nog moet instappen, wees dan op je hoede of er geen spelletje wordt gespeeld en ga na of je recht hebt op financiële compensatie.
Recht op vergoeding
Sinds eind 2009 zijn de rechten van vliegtuigpassagiers aanmerkelijk toegenomen, als gevolg van een uitspraak van het Europese Hof van justitie. Passagiers hebben nu namelijk recht op een vergoeding indien er sprake is van een vertraging vanaf 3 uur. Je hebt vanaf 3 uur vertraging zelfs het recht af te zien van de vlucht en dus je ticketkosten terug te vragen. Anders ligt het indien de maatschappij je een alternatieve vlucht aanbiedt waarmee je binnen bepaalde tijd alsnog op de plaats van bestemming arriveert. Voorwaarde is dat er sprake is van een luchthaven binnen de Europese Unie en dat ook de luchtvaartmaatschappij in de Europese Unie is gevestigd. Als er sprake is van overmacht kan de luchtvaartmaatschappij echter wel beroep aantekenen, met dien verstande dat de bewijslast van de overmacht bij de maatschappij ligt. Ook technische problemen kunnen als overmacht worden gezien.
Ook na een overstap
Passagiers hebben ook recht op compensatie indien zie na een overstap te laat op de plaats van bestemming komen. Ondanks dat de eerste vlucht wel op tijd was. Het moet dan wel een rechtstreekse aansluiting betreffen. (uitspraak van het Europees Hof van Justitie in Luxemburg eind februari 2013)
Als ze weigeren te betalen
Krijg je negatief antwoord, dan zijn er drie opties om toch een vergoeding af te dwingen:
- Het eenvoudigst is om je rechtsbijstandverzekering in te schakelen als je die hebt.
- Een nieuw orgaan is de Geschillencommissie Luchtvaart. Je dient € 50,- aan te betalen welk bedrag je terug krijgt indien je gelijk krijgt. Zie barin.nl voor de aangesloten luchtvaartmaatschappijen. En claim het bedrag gelijk als je thuis komt.
- Er zijn ook speciale claimbedrijven, via internet te vinden en in te schakelen. Maar vraag vooraf, hoe groot de commissiekosten zijn die het claimbedrijf in rekening brengt.
Wat moet je doen bij vertraging
- Ten eerste alle bewijzen/bonnetjes verzamelen van de eventuele reële extra kosten die je moest maken in verband met de vertraging. Gratis maaltijden etc. die de maatschappij eventueel heeft vergoed komen uiteraard niet voor vergoeding in aanmerking.
- De maatschappij schriftelijk compensatie vragen, met opgave van vluchtnummer enz. en met een overzicht van de extra kosten die je moest maken, en natuurlijk met het totaalbedrag waar je meent recht op te hebben.
- Als je, na eventueel eerst nog een herinnering, geen of geen goede reactie van de maatschappij krijgt, kun je bovenstaande acties overwegen
- Heb je vertraging opgelopen buiten Europa raadpleeg dan de reisvoorwaarden en probeer eveneens schriftelijk je extra kosten e.d. terug te krijgen, maar als je dan geen goede reactie krijgt, ziet het er redelijk hopeloos uit.
- Overigens kun je via de "Vlucht Claim Service" op consumentenbond.nl, per voorval nagaan welke actie de meeste kans biedt.
Hoeveel kun je met succes claimen
Vanaf een vertraging van 3 uur of bij vlucht annulering:
- De vergoedingen variëren van € 250,- tot maximaal € 600,-.
- € 250,- voor vluchten tot 1.500 kilometer
- € 400,- voor vluchten vanaf 1.500 kilometer tot 3.500 km
- € 300,- voor vluchten meer 3.500 kilometer, tussen de 3 en 4 uur vertraging
- € 600,- voor vluchten meer dan 3.500 km, met meer dan 4 uur vertraging.
Als het vliegtuig een vertraging van meer dan 2 uur heeft, heb je recht op consumpties (eten/drinken), alsmede telefoonkosten, e-mails e.d.
Als je pas de volgende dag kunt vertrekken, dient de maatschappij een hotelovernachting te vergoeden of aan te bieden en uiteraard de vervoerskosten naar het hotel.