Vragen en antwoorden die je zou hebben tijdens het vliegen
Als het op vliegen aankomt hebben we allemaal onze vragen. Over de verlichting in een vliegtuig tot hoe langzaam een vliegtuig kan gaan zonder uit de lucht te vallen. In dit artikel worden een aantal vragen beantwoord.
Waarom wordt bij het opstijgen en landen van het vliegtuig alle lichten uitgedaan?
De electriciteit voor de verlichting in het vliegtuig wordt geleverd door generatoren die op hun beurt verbonden zijn met de vliegtuigmotoren. Voor het opstijgen en landen is echter het volle vermogen van de vliegtuigmotoren nodig en dus gaan de lichten in het vliegtuig uit zodat de generatoren hun volle vermogen behouden om de motoren van electriciteit te voorzien.
Tijdens het vliegen wordt in het vliegtuig een constante druk gehanteerd. Waarom voel ik dan toch nog een drukverschil in mijn oren tijdens het stijgen en landen?
De druk in de cabine wordt op een drukniveau gehouden van 3000 meter boven zeeniveau. Deze druk bestaat uit gecomprimeerde buitenlucht zodat aangename geuren en koolstofdioxide voorkomen worden. Tijdens het stijgen en landen wordt deze druk geleidelijk aangepast om tot de druk van 3000 meter boven zeeniveau te komen. Dit geleidelijke drukverschil merk je aan het feit dat je oren dicht gaan zitten.
Hoe langzaam kan een vliegtuig vliegen zonder uit de lucht te vallen?
Dit hangt allereerst af van de grootte, vorm en gewicht van het vliegtuig en zijn vleugels. Hoe groter het vliegtuig, hoe lichter het vliegtuig is en hoe langzamer het kan vliegen voordat het uit de lucht zou vallen.
Hoe komt het dat een vlucht van Nederland naar de VS langer duurt dan de terugvlucht van de VS naar Nederland?
Dit heeft te maken met een zogenaamde straalstroom. Deze oostwaarts gerichte wind bevindt zich op een hoogte van 8 tot 12 kilometer boven de aarde en kan een snelheid bereiken van 300 kilometer per uur. Bij vluchten die van westelijke richting naar oostelijke richting moeten vliegen, vragen de luchtverkeersleiding of ze van deze vlieghoogtes op straalstroom gebruik mogen maken zodat de wind ze een extra zetje geeft en ze zo sneller gaan.
Waarom worden raketten afgeschoten op zeeniveau en niet vanaf grotere hoogten, zoals in de hoogvlakten?
Bij de keuze van een lanceer locatie zijn behalve de luchtweerstand en de zwaartekracht ook andere factoren van belang. De snelheid van een raket is hierbij ook van belang. Door een raket bijvoorbeeld dichtbij de evenaar in oostelijke richting te lanceren, heeft men de meeste profijt van de draaiing van de aarde. Hier draait de aarde namelijk het snelst. Ook geeft men uit veiligheidsoverwegingen de voorkeur aan een lancering dicht bij open water zodat de afgewerkte rakettrappen dan zonder veel risico’s kunnen worden afgeworpen.