De Antonov An-225, een reus in de luchtvaart

De Antonov An-225 is het grootste vliegtuig ter wereld. Hij heeft als bijnaam Mriya, wat 'droom' in het Russisch betekent. Het is de opvolger van zijn kleine zus, de AN-124, die 150.000 ton vracht kan vervoeren. De Antonov AN-225 maakte op 21 december 1988 zijn eerste vlucht.

Het vliegtuig

De Antonov An-225 is het grootste vrachtvliegtuig ter wereld, hij is tevens groter dan het grootste passagiersvliegtuig. Het gevaarte is gebouwd in Rusland en is in eigendom van Antonov Airlines uit de Oekraïne. Het vliegtuig is uniek. Hoewel er eigenlijk drie stuks besteld waren is het tot nu nog bij één gebleven. Er was al wel begonnen met de bouw van het tweede vliegtuig, maar dit staat nog onafgebouwd in Kiev.

Afmetingen

De Antonov An-225 heeft als codenaam Cossack. Oorspronkelijk was hij bedoeld om de Russische space shuttle Buran te vervoeren, maar tegenwoordig doet hij dienst als vrachtvliegtuig. Het vliegtuig is meer dan 18 meter hoog en 84 meter lang. De vleugels hebben een spanwijdte van 88,4 meter, waaraan in totaal 6 motoren (1 miljoen pk) hangen. De laadruimte is 43 meter lang, 6,4 meter breed en heeft een oppervlakte van 1220 m3. Het immense gevaarte kan maximaal 250.000 kilo vracht vervoeren. Achter de cockpit bevindt zich een cabine, die ook nog eens aan 70 personen plaats biedt. Als het vliegtuig beladen moet worden, klapt de neus open, zodat de vracht over een platform naar binnen gereden kan worden. Dit platform is zo groot, dat er 8 dubbeldekkers naast elkaar tegelijk naar binnen zouden kunnen rijden. Het vliegtuig rust op 32 wielen.

Vliegen

Als de Antonov opstijgt, heeft hij een snelheid van 290 kilometer per uur. Eenmaal in de lucht verbruikt hij per uur bijna 3 ton kerosine, de tank kan gevuld worden met 300 ton brandstof. Het vliegtuig kan een snelheid bereiken van 805 km per uur. Hij kan maximaal 18 uur ononderbroken vliegen, op een afstand van 15000 kilometer. Is hij echter vol beladen, is dit nog maar 4000 kilometer.

Nederland

De Antonov AN-225 heeft een paar keer ons land aan gedaan. Hij kwam voor het eerst op 27 oktober 2005 aan op het vliegveld in Eindhoven, waar het goederen op kwam halen om te brengen naar Pakistan, die was getroffen door een aardbeving. Op 26 december 2007 landde het gevaarte op Schiphol. Hij kwam uit Kiev om een enorme gasturbine op te halen, die hij weer naar Minsk bracht. Op 6 juli 2008 kwam de Antonov nog een keer naar Schiphol. Ditmaal was hij afkomstig van vliegveld Gostomel Airport, wat vlakbij Kiev ligt en hij vertrok weer naar Zuid-Korea.
© 2011 - 2024 Nadasha, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Antonov plc: transmission, aandelen en de koersAntonov plc: transmission, aandelen en de koersAntonov, dat zegt iedereen wel wat. De meeste mensen zien bij de naam Antonov een vliegtuig voor zich. Maar Antonov staa…
Het grootste vliegtuig ter wereldHet grootste vliegtuig ter wereldEr zijn veel soorten vliegtuigen, de grootste is de AN-225, maar welke andere jumbo vliegtuigen zijn er verder? De Airbu…
Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2010Vliegrampen met passagiersvliegtuigen – 2010In de eenentwintigste eeuw stortten er al veel vliegtuigen neer, veel te veel, want elk verongelukt toestel zorg voor te…
Top 10 grootste en meest bijzondere machines ter wereldWereldwijd worden machines gebouwd om in de behoeften van de mens te kunnen voorzien. Een machine (latijns machina) ook…

Vliegtuig schoonmakenVliegtuig schoonmakenAltijd al een apart beroep willen hebben? Er is een diploma dat landelijk erkend is: het vliegtuigschoonmaakdiploma. Wil…
Nadasha (203 artikelen)
Gepubliceerd: 23-05-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.