InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Vliegtuig schoonmaken

Vliegtuig schoonmaken

Vliegtuig schoonmaken Altijd al een apart beroep willen hebben? Er is een diploma dat landelijk erkend is: het vliegtuigschoonmaakdiploma. Wil jij aan de slag als schoonmaker van vliegtuigen en wil je weten hoe een vliegtuig schoonmaken in zijn werk gaat?

Vliegtuigschoonmaakdiploma

Leerlingen van de Amsterdamse Kigmaschool, dit zijn leerlingen die moeilijk kunnen leren, kunnen een echt vliegtuigschoonmaakdiploma halen. Dit is begonnen als idee toen een leerling schoonmaker voor vliegtuigen wou worden. Maar de eisen zijn vaak hoog wat betreft opleiding. Na wat onderling overleg tussen school en schoonmaakbedrijf, mochten er stagiaires op Schiphol komen werken om vliegtuigen schoon te maken.

Schoonmaakbedrijf

Wie op Schiphol wil werken om vliegtuigen schoon te maken, zal zich eerst moeten inschrijven bij een schoonmaakbedrijf. Deze schoonmaakbedrijven zitten vaak in de omgeving van Schiphol. Maar ook via een uitzendbureau kan men zoeken naar een schoonmaakbaan op Schiphol. Het is ook mogelijk om op een kleiner vliegveld vliegtuigen schoon ter maken. Zoek dan naar uitzendbureaus of schoonmaakbedrijven in de omgeving van het vliegveld.

Wil je aangenomen worden op Schiphol, dan worden daar eisen aan gesteld. Vaak geeft men de voorkeur aan een svs schoonmaak certificaat, maar dit hoeft niet altijd. Verder mag men niet in aanraking zijn geweest met politie / justitie, dus geen strafblad hebben. Dit wordt onderzocht door de Koninklijke Marechaussee. Je moet verder woonachtig zijn in de omgeving van Schiphol.

Vliegtuig schoonmaken

De meeste vliegtuigen staan niet zo lang aan de grond, dus snelheid is wel een vereiste. Voor vliegtuigen die langer aan de grond staan, worden vaak ook de stagiaires ingezet, die mogen er wat langer over doen.

Het schoonmaken van een vliegtuig begint met het weg werken van al het afval. Zowel in de afvalbakken als wat op de grond of op de stoelen ligt. De stoelen worden schoongemaakt alsmede de vloer. De papieren doeken over de hoofdsteunen worden vervangen. Gebruikte dekens, kussens en headsets worden ook vervangen. Televisie en bagagerekken worden schoongemaakt. Het keukenblok wordt schoongemaakt en ook de toiletten krijgen een grondige beurt. De cockpit wordt ook schoongemaakt, waarbij er geen enkel knopje mag worden aangeraakt.

De buitenkant van het vliegtuig wordt ook gereinigd. Vooral de raampjes van de piloten moeten goed schoon zijn. Deze worden dan ook altijd grondig aangepakt. Soms worden de vieze raampjes eruit gehaald , gepolijst en hergebruikt. Het grondig schoonmaken van een vliegtuig gebeurt in een groot team en met snelheid. Een vliegtuig wordt altijd gereinigd voordat het weer de lucht ingaat, zowel de binnen als de buitenkant.

Wie als vliegtuigschoonmaker werkt zal merken dat het werk varieert van druk tot rustig: het ene moment ben je aan het rennen en vliegen om een vliegtuig om tijd af te krijgen, het andere moment heb je helemaal niks te doen. Dan moet je wachten totdat het volgende vliegtuig zich aandient.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.kingmaschool.nl/

Reageer op het artikel "Vliegtuig schoonmaken"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 26-05-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!