BenZhou; de eerste scooter op lpg
In China is de bi-fuel scooter al heel normaal, maar in Nederland is de verkoop nog niet zo een groot succes. Het is wennen aan het idee om op gas te rijden. Deze scooter is sinds de tweede helft van 2007 in Nederland te koop, is zuinig en heeft zo goed als geen schadelijke uitstoot. Er zijn twee uitvoeringen, een 50cc en een 125 cc scooter.
Algemeen
Bijna iedere jongere, maar ook steeds meer ouderen, willen een scooter. Dit is sneller en makkelijker dan de fiets pakken. In het najaar van 2007 is een bi-fuel scooter geïntroduceerd, maar de verkoop verloopt nog traag, alsof men eerst moet wennen aan het idee om op gas te scooteren.
De producent van de BenZhou
Dhr. Tong Guobing begon met een gespecialiseerde fabriek voor een wollen trui, welke inmiddels is uitgegroeid tot de grootste truifabriek in het Taizhou gebied. Inmiddels is dhr Tong president, van de afdeling fiets en scooter, van de BenZhou vehicle industry group Co. Ltd. Deze fabriek ligt in Taizhou / Zhejing in China en werd opgericht in 1995. De bedoeling was om motorvoertuigen en diverse machines te gaan produceren.
De eerste scooter ter wereld die rijdt op lpg werd in deze fabriek geproduceerd. Tegenwoordig worden scooters, motorfietsen, motoren en elektrische voertuigen gemaakt.
Anno 2008 is BenZhou de op één na grootse producent van China. Het produceert per jaar:
- 200.000 motoren
- 150.000 elektrische motoren
- 300.000 machines
De omvang van de fabriek bevat:
- 112.400 m² bedrijfsterreinen
- 65.787 m² moderne fabrieken
- 1.980 m² kantoren
De E-scooter van BenZhou
In de loop der jaren zijn er diverse modellen uitgebracht, waaronder de eerste Europese goedgekeurde E-scooter de YY7QTD-25. In 2007 keurde de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) deze scooter goedvoor gebruik op de openbare weg.
Deze E(lectrische)-scooter is ontwikkeld uit een samenwerking met Electrico. Het is een geruisloze scooter die een maximale snelheid haalt van 45 km/h en geen schadelijke uitstoot heeft.
De scooter heeft minder bewegende delen, dus slijtage is minder en daardoor verwachte lagere onderhoudskosten. De accu, motor en controllers zijn onderhoudsvrij; de verwachtte levensduur van de accu bij normaal gebruik is 2 tot 3 jaar (vergelijkbaar: ongeveer 15.000 km). Het opladen van de accu gebruikt niet meer elektriciteit dan bijvoorbeeld een PC of waterkoker.
De bi-fuel scooter
In 2007 werd door BenZhou de eerste bi-fuel scooter in Europa geïntroduceerd. Dit is een scooter die zowel op benzine als op lpg kan rijden. Vanaf september 2007 is dit model scooter ook in Nederland verkrijgbaar.
Deze milieuvriendelijke, met minder uitstoot, scooter heeft een benzinetank van 6,5 liter. Daarnaast heeft het ook een lpg installatie, is deze leeg dan is het eenvoudig over te schakelen naar benzine. Met een volle tank lpg en dubbele actieradius kan ongeveer 100 km worden gereden.
De importeur van de 50cc en 125 cc scooter is Sikombi uit Almere. Officieel is deze scooter te koop bij ongeveer 35 dealers. Volgens de importeur is deze scooter super veilig, het is alleen wennen aan het idee dat een scooter op twee soorten brandstof kan rijden. De prijs van de scooter in een 50 cc uitvoering is ongeveer € 1.695,--.
In Nederland is het op dit moment nog geen succes, maar in Sjanghai wonen 16.000.000 mensen, en daarvan rijdt anno 2008 300.000 mensen op een bi-fuel of volledig lpg scooter rond.