Scooter uitlaten plaatsen en opknappen
Welke soorten uitlaten zijn er? Wilt u zelf een uitlaat plaatsen of wilt u hem misschien opknappen? Hier leiden we u in de juiste richting.
De scooter uitlaat is een van de basisonderdelen van een scooter. Scooter uitlaten bevinden zich meestal in het achterste gedeelte van een scooter en zorgen niet alleen voor het dempen van het cilindergeluid maar ook voor een tegendruk voor de gassen die de scooter uitlaten verlaten. Deze druk zorgt voor een verbeterde prestatie van uw cilinder. Een standaard uitlaat zorgt voor weinig topsnelheid, weinig lawaaihinder en herbergt een katalysator. Deze katalysator zorgt voor een verminderde vervuilende uitstoot. Aangezien velen de standaard scooter uilaten al gauw overboord gooien en zich een nieuwe uitlaat aanschaffen, is het misschien wel nuttig als we eens een aantal aspecten van scooter uitlaten in de verf zetten.
Soorten scooter uitlaten
De markt van de scooter uitlaten is divers en veelzijdig. Er zijn uitlaten in allerlei maten, kleuren en soorten. Standaard kan men echter twee soorten scooter uitlaten onderscheiden: de rechte uitlaat en de kruluitlaat. Meestal wordt er voor een nieuwe uitlaat gekozen als men de scooter wil opvoeren, we spreken dan over opvoeruitlaten. De bekendste namen binnen de markt van opvoeruitlaten zijn LeoVinci, Polini, Sito, Giannelli, … Zoals het woord al zelf aangeeft, is een opvoeruitlaat een scooter uitlaat die zorgt voor een hogere snelheid en een groter vermogen. Nadelig is dan weer dat opvoeruitlaten meestal gepaard gaan met een verhoogde lawaaihinder.
Zelf scooter uitlaten plaatsen
Belangrijk bij het zelf plaatsen van een nieuwe uitlaat is dat u hem best insmeert met een roestvrije verf of olie vooraleer tot de montage over te gaan. De meeste nieuwe scooter uitlaten mogen dan wel standaard over zulke laag beschikken toch is het geen overbodige luxe, omwille van de hoge temperatuur die een scooter uitlaat kan bereiken, om hem een extra roestvrije deklaag te geven. Na het insmeren van de uitlaat maakt u de uitlaat eerst los bij het smalste deel van de scooter uitlaat, aan de cilinder. Meestal is deze bevestigd met twee bouten die u eenvoudigweg moet losschroeven. Daarna maakt u de uitlaat aan de andere zijde los, de zijde van de ophanging, door wederom de bouten los te draaien. Zijn beide zijden losgeschroefd dan kunt u de uitlaat gemakkelijk eraf halen. Neem nu de nieuwe scooter uitlaat en bevestig hem eerst aan de ophanging. Draai de bouten nog niet volledig vast zodat er nog wat speling blijft. Neem nu de andere zijde van de uitlaat en pas hem op de cilindermond. Draai de bouten van de cilindermond vast en vervolgens mag u ook de ophangingzijde verder vast draaien. Zo eenvoudig is het meestal!
Scooter uitlaten opknappen
Na een tijdje rondrijden met de scooter zullen scooter uitlaten al gauw verbruiksporen vertonen. Niet meer dan normaal aangezien scooter uitlaten een van de scooter onderdelen zijn die het meeste lijden onder het gebruik van de scooter. De scooter uitlaat krijgt te kampen met extreem hoge temperaturen en zit constant onder druk en trilling. Het is echter perfect mogelijk om uw uitlaat weer te laten blinken en schitteren als nieuw. Het enige wat u hiervoor nodig heeft is een bankschroef, wat schuurpapier of een staalborstel, een polijstmachine met wat vet of een boormachine met een polijstkop en wat blanke lak die hittebestendig is. Bevestig uw scooter uitlaat in de bankschroef. Schuur hem op met het schuurpapier of met een staalborstel. Neem daarna uw polijstmachine en polijst hem nadat u ook het vet heeft toegevoegd. Nog even insmeren met de blanke lak en klaar is Kees.
© 2011 - 2024 Folita, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen