InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > Als u een scooterhelm koopt, kijk dan hiernaar

Als u een scooterhelm koopt, kijk dan hiernaar

De scooterhelm is er in vele varianten. Het is dus niet gemakkelijk om even de juiste helm uit te kiezen. Hier helpen wij een beetje met dit artikel. Vooraleer u zich ook echt met uw scooter op het wegdek kan begeven, is ook het uitkiezen van een gepaste uitrusting zoals een scooterhelm noodzakelijk. Een van de belangrijkste onderdelen van deze uitrusting is de scooterhelm. Kies niet enkel voor de mooiste helm maar opteer ook voor een kwalitatief goede helm die netjes aansluit. Hoewel scooterhelmen in alle mogelijke prijsklassen, kleuren en vormen beschikbaar zijn, is het geen overbodige luxe om voor een iets duurdere maar stevigere helm te gaan. Het laatste waarop u moet besparen is op een scooterhelm want hij zou wel eens uw leven kunnen redden. Hieronder vindt u enkele zaken waaraan u best aandacht besteedt bij het kopen van een scooterhelm.

Netjes aanpassen

Een scooterhelm moet netjes aanpassen. Een helm die niet netjes aanpast, zal bij de minste botsing of slag ontegensprekelijk weggeslingerd worden en dus totaal nutteloos zijn. Hij moet bovendien voorzien van een degelijke sluiting, het liefst een klikslot. Om er zeker van te zijn dat u voor een degelijke scooterhelm kiest, is het best om even langs een lokale scooter handelaar te gaan die u ongetwijfeld zal begeleiden in het kiezen van een geschikte scooterhelm. Eenmaal op uw hoofd mag de helm niet bewegen tijdens het schudden. Een scooterhelm moet daarenboven ook steeds gekeurd zijn volgens de ECE 22.05 norm.

De materiaalkeuze voor uw scooterhelm

De meeste helmen, alsook scooterhelmen, bestaan uit twee lagen. Een buitenlaag die onbreekbaar zou moeten zijn en een binnenlaag die de schok gelijkmatig zou moeten verdelen over het hele helmoppervlak om zo de slagimpact af te zwakken. De goedkoopste onder de scooterhelmen hebben een buitenlaag die uit ABS of polycarbonaat opgebouwd is. Probeer deze helmen te vermijden want ze hebben een zeer lage duurzaamheid en hun kwaliteit loopt zienderogen achteruit. Sterkere, betere maar ook iets duurdere scooterhelmen hebben een glasfiber buitenlaag die opgebouwd is uit vezels zoals Kevlar of carbonvezels. Deze vezels zijn licht maar zeer stevig en vormen zo de ideale basis voor uw scooterhelm. De binnenlaag van zulke helmen bestaat meestal uit styropor.

Een integraal- of een jethelm

In de winkel zal men u waarschijnlijk ook drie types scooterhelmen voorleggen. De klassieke pothelm, een integraalhelm of een jethelm. Kies alvast zeker niet voor de pothelm. Ze zien er misschien vaak wel het leukst uit maar ze bieden ook zo goed als geen bescherming. Maak dus een keuze tussen een integraalhelm of een jethelm. Een integraalhelm biedt iets meer gezichtbescherming dan een jethelm maar een jethelm zou dan weer iets minder kans geven op het breken van je nek bij een slag. Over het algemeen zijn beide soorten scooterhelmen degelijk van kwaliteit, dus de keuze ligt volledig bij uzelf.

Oogbescherming

Ga even na of de helm die u wilt kopen ook bescherming biedt voor de ogen. Beschikt de scooterhelm over een vizier dan is er geen probleem. Is er geen vizier aanwezig koop dan een veiligheidsbril of goggles om uw ogen te beschermen tegen een mogelijke impact van opspringende steentjes of in het gezicht vliegende insecten.
© 2011 - 2019 Folita, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Als u een scooterhelm koopt, kijk dan hiernaar"

Infoteur: Folita
Gepubliceerd: 11-03-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Schrijf mee!