InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > De kosten van een scooter

De kosten van een scooter

De kosten van een scooter De kosten van een scooter kunnen heel erg variëren. Misschien bent u wel op zoek naar een scooter of wilt u een scooter cadeau doen voor uw kind. Hoeveel kost zo'n scooter nou eigenlijk? Naast een scooter komen er ook nog vele andere kosten kijken. Dit staat in dit artikel voor u op een rijtje.

Rijbewijs

Zonder een rijbewijs heeft je scooter natuurlijk niet veel nut. Als eerste zorg je ervoor dat je je theorie-examen haalt. Dit kan je vanaf 15,5 halen. Inschrijven voor je theorie-examen doe je via het CBR. De kosten van een theorie-examen in groepsverband bedragen 33,50. De gewenste plaats om het te behalen kan je kiezen wanneer je je inschrijft. Theorie-boekjes kan je nieuw bij een rijschool kopen voor rond de 20 of tweedehands kopen. Het is aan te raden ook een examenopgaven-cd erbij te kopen, de kosten hiervan zullen rond de 10 liggen. Hiernaast moet je verplicht drie keer een rijles volgen. Dit kunnen ook meer rijlessen zijn. De rijschool mag ongeveer zelf de prijzen betalen. Een uur les kost meestal rond de 30 en het praktijkexamen kost ongeveer 120/140. Hiernaast zal je je rijbewijs moeten laten maken bij het gemeentehuis, deze kosten bedragen rond 50, maar kunnen per gemeente verschillen.

Scooter

Een scooter kan je zo duur maken als je zelf wilt. Een nieuwe scooter bedraagt tussen de 1000 en 3000. Dit hangt er ook vanaf wat voor merk je wilt aanschaffen. Een tweedehands scooter kan je soms voor 500 overkopen. Natuurlijk zou je je scooter nog goedkoper kunnen kopen als je wat handiger bent en zelf bereid bent er wat aan te klussen.

Helm

Het verstandigst is om een nieuwe helm te kopen. De veiligste helm die er is is een integraalhelm. Deze is helemaal dicht inclusief vizier en biedt de meeste bescherming aan het hoofd. Een nieuwe helm heb je voor rond de 70/80. Natuurlijk heb je ook tweedehands helmen voor 15 maar zijn die vaak onbetrouwbaar. De vorige eigenaar kan hem per ongeluk een keer hebben laten vallen. Wanneer de helm is gevallen kan het zijn dat de binnenkant gebroken is en het geen bescherming meer biedt aan je hoofd. Je zou misschien wel een goedkopere helm als passagiershelm kunnen gebruiken als je af en toe een passagier meebrengt.

Verzekering

Een WA verzekering verschilt per verzekering. Een standaard WA verzekering heb je voor rond de 8 per maand. Een WA+ verzekering heb je ongeveer voor 23 per maand. Dit hangt ook af wat voor merk en type je hebt en uit welk jaar je scooter komt.

Slot

Ook heel belangrijk is een goed en stevig slot. Dit heb je meestal voor 30/40.

Overig kosten

Naast de boven genoemde kosten moet je ook met andere kosten rekening houden. Je scooter zal af en toe gecontroleerd moeten worden en daarnaast gaan er misschien wel eens wat onderdelen of kappen kapot. Die moeten voor je veiligheid vervangen worden. De prijzen verschillen per merk. Hiernaast moet je natuurlijk ook nog benzine betalen. Dit hangt natuurlijk af van de benzineprijs van het moment. Reken maar dat je voor een volle tank van 6 liter ongeveer rond de 10 kwijt bent.

Totaal

Totaal (exclusief scooter, extra helm, verzekering en overige kosten) zal je voor de aanschaf ongeveer 360 kwijt zijn. Nu heb je nog niet eens een scooter en heb je hem ook nog niet lopend. Voor je een scooter aanschaft denk er goed over na of je het wilt doen! Een scooter kost veel geld en je hebt zeker een baantje nodig wil je de benzine betalen. Bedenk goed of je het nodig hebt. Als je het voor je plezier doet is het waarschijnlijk te duur. Woon je 15 kilometer van je werk of school af is het natuurlijk handiger en logischer dat je een scooter aanschaft.
© 2011 - 2019 Rambo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.cbr.nl/

Reageer op het artikel "De kosten van een scooter"

Infoteur: Rambo
Laatste update: 13-09-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Schrijf mee!