Suzuki GSR 600; de baby-King

De Suzuki GSR 600 staat ook wel bekend als de baby-King, het is dan ook het kleine broertje van de B-King. Het is een mooie beginnersfiets, maar ook uitermate geschikt voor de wat gevorderde rijder. Er is een verscheidenheid aan aftermarket opties, waardoor deze motor zeer in trek is.

GSR600

Suzuki onthulde in 2001 een nieuw concept bike, de B-King (Boost-King). Deze heeft een getunede GSXR-1300 Hayabusa motor erin liggen. Voordat de B-king in productie werd genomen zou het kleine broertje zijn intrede maken; de GSR600. Deze naked bike, een prachtige straatfiets, werd in december 2005 onthuld. De GSR werd gelijk in productie genomen terwijl de B-King tot 2007 moest wachten. Doordat de B-King en de GSR600 qua ontwerp styling erg overeenkomen heeft de GSR600 de bijnaam Baby King gekregen.
Doordat de Bandit-serie aan het vergrijzen was, is de GSR600 de aangewezen motor om dit op te vangen. Het is een motor met een prima wegligging, daarnaast is het stuurgedrag ook om over te schrijven. Daarnaast zijn er verschillende uitvoeringen mogelijk. Van woon- en werkverkeer tot een heuse sportfiets. Door zijn typische uiterlijk zal je vaak nagekeken worden.

De motor die in de GSR600 ligt is afkomstig van de GSXR-600. De motor is opnieuw afgesteld voor meer bruikbare midrange power en een hogere koppel. Hierdoor is het een eenvoudige beginners fiets, maar ook een praktische stads- of toermotor. De GSR heeft beschikking over een volledig instelbare achtervering. De radicale streetfighter-styling maakt een statement in zijn klasse. Doordat je rechtop zit en een brede zitpositie hebt, is deze motor comfortabel. Het is een motor met een enorme diversiteit. Hij heeft een sportief karakter, maar is ook uitermate geschikt voor stad-, woon- en werkverkeer net als toerritjes. Er is een scala aan aftermarket opties, zodat de motor om te zetten is in verschillende "looks". De GSR600 heeft bij RDW een tweede typegoedkeuring voor 25 kw. Dit maakt hem geschikt voor de jonge bestuurder.

Naast dit alles is de GSR600 zeer makkelijk in onderhoud. Naast de reguliere beurten heb je er nauwelijks omkijken naar. Daarnaast is het verbruik van deze motor redelijk namelijk 1/17. Dat houdt in dat je na ongeveer 200 km moet tanken. De wegligging van deze motor is zeer goed. Wanneer je hem nieuw koop doe je er wel verstandig aan om de banden heel snel op te rijden, want de banden van de af-fabriek zijn ronduit slecht. Zeker met nat wegdek is het uitkijken geblazen. De GSR600 is zeker een geschikte 1e motor, waar je veel plezier aan kan beleven.

Specificaties (sinds 2006)

  • Cilinderinhoud: 599.40 cc
  • Vermogen: 71.5 KW (98.00 PK) @ 12000 RPM
  • Motor type: Vier-in-lijn
  • Takt: 4
  • Koppel: 64.70 Nm @ 9600 RPM
  • Max RPM: 14000
  • Compressie: 12.5:1
  • Boring x slag: 67.0 x 42.5 mm
  • Brandstofsysteem: Injectie. 38 mm
  • Kleppen per cilinder: 4
  • Brandstofcontrole: DOHC
  • Onsteking: elektronische ontsteking (met transistor)
  • Starter: Elektrisch
  • Smeersystem: wet sump
  • Koelsysteem: Vloeistofgekoeld
  • versnellingen: 6
  • Drooggewicht: 183.0 kg
  • Zithoogte: 785 mm
  • Hoogte: 1,075 mm
  • Lengte: 2,090 mm
  • Breedte: 795 mm
  • Gronspeling: 130 mm (5.1 inches)
  • Wielbasis: 1,440 mm
  • Frame type: aluminum frame
  • Balhoofdshoek: 21.2°
  • Trail: 104 mm (4.1 inches)
  • Voorvering: telescopisch, 43 mm, instelbaar
  • Voorvering veerweg: 130 mm
  • Achtervering: link type, enkelvoudige veer, instelbaar
  • Voorband: 120/70-17
  • Achterband: 180/55-17
  • Voorremmen: : Dubbele schijfrem, 4 zuigerremklauwen
  • Achterrem: Enkelvoudige schijf, 1 zuigerremklauw
  • Diameter voorremschijven: 320 mm
  • Diameter achterremschijf: 240 mm
  • Uitlaatsysteem: 4 in 1 in 2 (onder zadel)

Kleuren

JaarTe bestellen met ABSKleuren
2006NeeBlauw, Rood, Lichtgrijs, Matzwart
2007Alleen de Yoshi uitvoeringLichtgrijs, Blauw, Bordeaux
2008Alle modellenOranje, Zwart, Lichtgrijs, Yoshi
2009Alle modellenZwart, Donkergrijs, Oranje
2010Alle modellenZwart, Donkergrijs, Wit
2011Alle modellenZwart, Wit, Zilver, Metallic Oort G en Met. Mistic Sil
2012Alle modellenZwart, Wit, Thunder Grey, Antraciet
2013Alle modellenZwart, Wit, Pearl Mirage White, Metalic Oort Gray, Mistic Silver, Zilver en Grijs
© 2011 - 2024 Cabelona, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Alles over Suzuki MotorenAlles over Suzuki MotorenDe Suzuki Motor Company is opgericht door Michio Suzuki. Hij was al een succesvol zakenman toen hij de beslissing nam om…
De Suzuki fruitvlieg kan Nederlandse fruitoogst verwoestenDe Suzuki fruitvlieg kan Nederlandse fruitoogst verwoestenIn 2014 zijn volledige Europese fruitoogsten verwoest, doordat het fruit werd aangetast door de Suzuki fruitvlieg. Ook d…
recensieSchrijfboek: Stephen King – Over leven en schrijven`Over leven en schrijven' is het schrijfboek van Stephen King. In dit boek geeft hij tips voor mensen die ook graag boek…
Wil Hartog en de TT van AssenDe Witte Reus van Nederland. Een bijnaam die deze sportman in 1969 werd toebedeeld. Tijdens de TT van Assen was het deze…

De kosten van een scooterDe kosten van een scooterDe kosten van een scooter kunnen heel erg variëren. Misschien bent u wel op zoek naar een scooter of wilt u een scooter…
De Chinese Scooter. Voor- en NadelenDe chinese scooter is in opmars. Is het echter de moeite waard om een chinees merk te kopen? Lees er hier meer over.
Bronnen en referenties
  • http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/302460/0/Suzuki-GSR-Deel-7-1.html
Cabelona (43 artikelen)
Laatste update: 14-11-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.