InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > De Chinese Scooter. Voor- en Nadelen

De Chinese Scooter. Voor- en Nadelen

De chinese scooter is in opmars. Is het echter de moeite waard om een chinees merk te kopen? Lees er hier meer over. De chinese scooter komt steeds vaker voor, want China is de laatste jaren de grootste producent van scooters geworden. Ze produceren momenteel om en bij de 50% van de scootermarkt en met hun lage prijzen maar steeds betere kwaliteit zijn ze aan een inhaalrace bezig ten opzichte van hun Europese en andere Aziatische concurrenten. Hoewel de afstand van de chinese scooter in sommige gevallen vooral op kwaliteitsvlak nog groot is, zijn enkele van de grootste Chinese scooter bouwers zoals TANK, Taizhou Chuanl en Roadrunner zich bewust van hun eerder negatieve reputatie en stellen ze alles in het werk om zo snel mogelijk enige vorm van respect en vertrouwen te verkrijgen van de consument.

Enkele voordelen van Chinese scooters op een rijtje

Allereerst is er natuurlijk het prijskaartje. De Chinese scooter heeft het grote voordeel dat ze tegen een lage kost geproduceerd worden en daardoor al gauw enkele honderden tot zelfs duizenden Euro’s goedkoper kunnen zijn dan hun tegenhangers uit Taiwan, Korea, Japan en zeker Italië en Amerika. Sommige van deze landen zelfs hebben enkele Chinese merken al beschuldigd van oneerlijke handelspraktijken omdat enkele Chinese scooters echt tegen dumpprijzen op de markt werden gegooid. Het positieve effect op onze markt dan weer is dat ook andere merken hun scooters, om de voeling met de markt en de consument niet te verliezen, tegen lagere prijzen gaan aanbieden.

Naast het prijskaartje hebben Chinese producenten ook hun jarenlange ervaring waar ze op kunnen bouwen. Een Chinese scooter mag voor de meeste mensen dan misschien exotisch en nieuw klinken, toch hebben scooters, in tegenstelling tot vele andere producten van Chinese makelij, in China een lange geschiedenis. De populaire gy6 motor die gebruikt wordt in Honda scooters bijvoorbeeld, wordt al tientallen jaren in China ontwikkeld. China ademt daarnaast gewoon scooters. Na de fiets is de scooter het populairste en meest gebruikte transportmiddel van gans China. De Chinese scooter is dus zeker geen nieuweling op de scootermarkt.

Enkele nadelen onder de loep genomen

De meeste mensen stellen Chinese scooters gelijk aan inferieure kwaliteit… maar is dit wel zo? Het valt zeker niet te ontkennen dat er wel ergens moet bespaard worden om aan een lage prijs te komen. Het zijn dan ook vooral zaken zoals de batterij, de lichten, … die vaker zullen vervangen moeten worden dan bij een klassieke scooter. Toch zijn de basisonderdelen zoals de carburator en de motor wel van een degelijke kwaliteit. U moet zich de vraag stellen of het in u geval 2 tot zelfs 5 maal de prijs van een Chinese scooter waard is om een Amerikaans of Europees merk aan te schaffen. Als u grotere afstanden aflegt, is het aanschaffen van een iets duurdere en kwalitatief betere scooter misschien geen slecht idee maar voor kleinere afstanden kunt u zich al evengoed een Chinese scooter kopen.

Een volgende nadeel kunnen de wisselstukken zijn. Bij een eventueel defect kan het een lange tijd duren vooraleer de gepaste wisselstukken ter beschikking zijn bij uw scooterhandelaar. Zelfs verschillende Chinese scooters van hetzelfde model kunnen soms uit verschillende onderdelen zijn opgebouwd, wat een snelle en vlotte reparatie natuurlijk niet in de hand werkt.

Als laatste nadeel is de kans ook groot dat u geconfronteerd wordt met slecht leesbare of zelfs onleesbare handleidingen en bijhorende papieren van uw Chinese scooter. Men probeert dit enigszins te verbeteren maar de perfectie is nog ver weg.
© 2011 - 2018 Folita, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De populariteit van de Kymco ScooterDe Kymco scooter is ondertussen bij iedereen wel bekend, maar wat maakt deze scooters toch tot zo'n succes?

Reageer op het artikel "De Chinese Scooter. Voor- en Nadelen"

Reacties

Wouter, 30-07-2016 01:20 #2
Ik rijd met veel plezier een Chinese scooter: de BTC Legend in 25 kilometer uitvoering. Mooi retromodel, betaalbaar. Tot nu toe goede ervaringen, betrouwbaar. Door de dealer aangepast op 35 kilometer snelheid. Krijgt zijn voorgeschreven onderhoud en na een jaar staan er 7000 probleemloze kilometers op de teller.

Briek, 10-08-2013 15:40 #1
Briek

Infoteur: Folita
Gepubliceerd: 11-03-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Reacties: 2
Schrijf mee!