InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > Het scooter certificaat. Wat is het?

Het scooter certificaat. Wat is het?

Welke veranderingen heeft het scooter certificaat de afgelopen jaren ondergaan en hoe steekt de toets nu eigenlijk in elkaar wanneer u van plan bent om dit certificaat te gaan behalen. Het Scooter certificaat. De scooter beheerst steeds meer en meer het straatbeeld. Met de dure fossiele brandstoffen en het dagelijkse fileleed kiezen vele mensen voor het gemak van een scooter. Om met de scooter te mogen rijden echter moet men over een scooter certificaat beschikken. Het leek ons dan ook gepast om hier een artikel aan te wijden. Des te meer omdat het ganse examen om een scooter certificaat te behalen vanaf januari 2010 enkele veranderingen zal ondergaan.

Het examen voor januari 2010

Tot en met januari 2010 is het behalen van een scooter certificaat vrij eenvoudig. U hoeft namelijk enkel een theoretisch examen af te leggen en te slagen in dit examen om een scooter certificaat aan te vragen bij uw gemeente. U kunt zelf de examenstof leren via het handboek of u kunt eventueel enkele theoretische lessen, waarbij de volledige leerstof wordt overlopen, volgen via de rijschool. U bent geslaagd als u minstens 44 van de 50 gestelde vragen correct beantwoordt. Het merendeel van de vragen zijn klassieke Ja/Nee vragen maar toch zijn er ook steeds meer open en meerkeuzevragen. Opletten dus.

Het examen vanaf januari 2010

Het idee bestond al veel langer en er was ook al enkele jaren sprake van maar pas vanaf januari 2010 is het zo ver. Het examen en meer bepaald het praktijkexamen voor scooters ondergaat een grondige remake waardoor het behalen van een scooter certificaat iets moeilijker wordt. Via deze verandering wil de overheid de veiligheid van zowel de scootergebruiker als van de andere weggebruikers vergroten. Terwijl er voordien enkel een theorie-examen moest afgelegd worden, is er nu ook een praktijkexamen toegevoegd aan het examenpakket voor een scooter certificaat. Personen die beschikken over een auto- of motorrijbewijs moeten het examen niet afleggen en kunnen zonder verdere zorgen en opleidingen een scooter certificaat verkrijgen.

Het nieuwe praktijkexamen voor een scooter certificaat

Bovenop het al eerder verplichte theorie-examen moeten mensen die een scooter certificaat willen behalen vanaf januari 2010 dus een extra praktijkexamen afleggen. Vooraleer men kan en mag deelnemen aan het praktijkexamen moet men eerst geslaagd zijn voor het theoretische examen. De doelstellingen om te slagen zijn nog steeds hetzelfde als vóór januari 2010, dus minimaal 44 van de 50 vragen correct beantwoorden. Met het bewijs van theoretisch slagen in de hand en een geldig identiteitsbewijs kan men dan beginnen aan het praktische gedeelte. Hierbij is men verplicht een aantal praktijklessen te nemen. De prijs van het theoretische en het praktische examen samen zal dan rond de 400 Euro liggen. Na de praktijklessen kan u zich aanmelden bij een examencentrum waar een examinator het praktische examen zal beoordelen. De examinator zal eerst het examen uitvoerig uitleggen en verduidelijken en dan zal er een rit van minimaal 25 minuten op de openbare weg worden gemaakt. Hierbij zal de examinator letten op uw handelingen in het verkeer, het respecteren van de verkeersregels en op de beheersing van de scooter. Nadien overloopt de examinator eventuele opmerkingen, fouten, en kan u nadien al dan niet uw scooter certificaat gaan aanvragen bij uw plaatselijk gemeentehuis. Zorg er wel voor dat u een pasfoto en het gevraagde bedrag voor een scooter certificaat bij de hand heeft.
© 2011 - 2019 Folita, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het scooter certificaat. Wat is het?"

Infoteur: Folita
Gepubliceerd: 11-03-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Schrijf mee!