Yamaha Aerox: scooter van topniveau

Het is één van de populairste scooters onder de jeugd, maar ook steeds meer oudere personen rijden erop: de Yamaha Aerox. De 50 cc 2-takt motor in combinatie met een sportief en stoer uiterlijk maken deze scooter tot een ideaal dagelijks vervoersmiddel voor jong en oud.

Het uiterlijk

Het uiterlijk van de Aerox is erg sportief en stoer en dit is dan ook de grootste reden waarom er hedendaags veel jongeren op deze scooter rijden. De ronde en soms hoekige kappen geven de Aerox dit stoere uiterlijk. Er zit een groot zadel op met de mogelijkheid om iemand achterop mee te nemen. Ook zitten er 2 dikke banden onder de aerox, dit zorgt ook voor een sportief uiterlijk, maar deze zorgen ook voor een goed contact met de weg wat de rij eigenschappen bevorderen. Een ander voordeel van de Aerox is dat er heel veel spullen voor te krijgen zijn, de eigenaar kan zo de scooter helemaal naar zijn of haar eigen wensen maken.

Motorische gedeelte

De Yamaha Aerox heeft een 50 cc 2-takt motor, deze zorgt voor een topsnelheid van ongeveer 80 km/h, maar in Nederland wordt er om wille de wet een zogenoemde varioring in de vario gemonteerd waardoor de topsnelheid 45 km/h bedraagt. De Aerox heeft zowel voor als achter een schijfrem. De Aerox is vloeistof gekoeld en heeft een maximaal vermogen van 2,00 kW @ 6500tpm, verder heeft de Aerox een tankinhoud van 7,0 liter een Gurnter PY-12 carburator.

Opvoeren

Een van de voordelen van de Yamaha Aerox is dat deze gemakkelijk op te voeren zijn, dit gebeurd dan ook vaak. Om met het makkelijkste te beginnen: de varioring uit de vario halen, als deze ring eruit is gehaald loopt de scooter zo'n 10 km/h harder en trekt een stuk sneller op. Een andere mogelijkheid is het demonteren van de oude uitlaat en deze vervangen door een sport uitlaat, hierdoor trekt de scooter nog harder op en gaat hierdoor ook weer zo'n 10 km/h harder. Wel zorgt een sport uitlaat voor een harder geluid. Een derde mogelijkheid is de orginele cilinder vervangen door een cilinder met een grotere inhoud, vaak wordt gekozen voor een 70 cc cilinder dit heeft als voordeel dat de scooter dan echt enorm hard optrekt een ook een behoorlijke topsnelheid heeft.

Technische gegevens van de Yamaha Aerox

Afmetingen:

  • Lengte 1743 mm
  • Breedte 688 mm
  • Hoogte 1170 mm
  • Zadelhoogte 805 mm
  • Wielbasis 1255 mm
  • Grondspeling 185 mm
  • Drooggewicht 92 kg

Rijwielgedeelte:

  • Achtervering Swingarm met schokdemper
  • Voorrem Schijfrem, met een diameter van 190 mm
  • Achterrem Schijfrem, met een diameter van 190 mm
  • Voorband 130/60-13
  • Achterband 140/60-13.
© 2011 - 2024 Perso18, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Yamaha wereldbekend motormerkYamaha wereldbekend motormerkYamaha Motor Corporation is een Japans motormerk dat in de vijftiger jaren van de twintigste eeuw is geïntroduceerd door…
Yamaha X-Max, mobiliteit tegen halve prijsYamaha X-Max, mobiliteit tegen halve prijsLaten we wel wezen, de dagelijkse files zullen nooit meer verdwijnen. Slaafs aanschuiven lijkt dan je lot, al is dat een…
Yamaha wereldmerk met zeer veel uiteenlopende productenYamaha wereldmerk met zeer veel uiteenlopende productenVelen zullen bij de merknaam Yamaha meteen denken aan een motor en anderen aan een piano of vleugel. Maar Yamaha levert…
Welke plastic blokfluit is de beste?Welke plastic blokfluit is de beste?Tot een aantal jaren terug hadden plastic blokfluiten een slechte naam. Ze waren weliswaar goedkoop, maar ze klonken iel…

5 tips bij de aankoop van een tweedehandse motorfietsDe aankoop van een tweedehandse motorfiets zit al jaren in de lift. Handig voor woon werk verkeer en goedkoper dan een n…
Besparen op kinderfietsenBesparen op kinderfietsenKinderfietsen zijn duur in aanschaf en ze fietsen er maar tijdelijk op. Binnen een paar jaar moet de fiets weer vervange…
Perso18 (4 artikelen)
Gepubliceerd: 31-08-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.