Yamaha X-Max, mobiliteit tegen halve prijs
Laten we wel wezen, de dagelijkse files zullen nooit meer verdwijnen. Slaafs aanschuiven lijkt dan je lot, al is dat een tijdrovende, stresserende en erg milieuonvriendelijke bezigheid, zelfs met een rist ecolabels op de kofferklep van je vierwieler. Oplossingen? Yamaha heeft er een reeks klaarstaan.
Sinds een jaar of zes stijgt de verkoop van 125 cc motoren aan een onverminderd tempo. Op enkele uitzonderingen na is het gros van die tweewielers een scooter. In 2006 had een kleine twintig procent van de verkochte motoren een 125 cc-motor. Vorig jaar maakten de 125 cc’ers ruim een derde van de totale motormarkt uit. Voldoende reden om even stil te staan bij deze opmerkelijke evolutie. Naast de praktische aspecten, is deze ‘motorfiets’ bijzonder toegankelijk voor heel wat automobilisten. Wie een rijbewijs B (voor een personenwagen) twee jaar op zak heeft, mag met een 125 cc motor rijden, zolang die niet krachtiger is dan 15 pk. Deze nieuwe motorrijders hebben duidelijk een heel ander profiel dan de conventionele motards, die belang hechten aan het prestatievermogen en reispotentieel van hun machine. Scooters hebben pragmatischere eigenaars, die hun tweewieler vooral inzetten in een stadsomgeving of om naar het werk te pendelen. Mijn scooter, mijn herwonnen vrijheid?
Vlotte jongen
Yamaha is een vaste waarde als motormerk en beschikt over een ruim gamma motorfietsen en scooters. Hun zware motorscooter, de T-Max (500 cc), is in zuiderse landen een absolute hit, maar ook in Parijs zie je hem op elke straathoek. Bij ons doet de compactere X-Max met 125 cc het beter en die scooter kreeg recent een flinke upgrade. Het design sluit nauw aan bij dat van zijn grote broer. Hij pakt uit met vooraan een vaste kuip waarbij de koplampen niet met het stuur meedraaien. Je zit vrij laag en omdat je je voeten schuin naar voor kan plaatsen op de ruime voetsteunen, krijg je een comfortabele zithouding en meer rijstabiliteit. Omdat Yamaha het frame van de scooter rigider maakte, voelt hij een stuk stabieler aan. Die stabiliteit dankt hij ook aan de dubbele vering achteraan (links en rechts van het achterwiel) en aan de relatief grote wielen. Vooraan rolt hij op 15-duimers, achteraan voorziet de constructeur een 14 duims wiel. Hierdoor wordt de scooter wel lang (2,2 m) en zwaar, wat hem minder handig maakt om te parkeren en op de middensteun te zetten. Vooral voor vrouwen is een scooter van ruim 170 kg minder praktisch.
Proper tanken
Vooraan heb je een ruim en afsluitbaar handschoenvak en onder het zadel raak je moeiteloos twee helmen kwijt. Tanken gebeurt via een luikje aan de voetruimte en niet via de bagageruimte achteraan, zoals bij de meeste scooters. Voordeel is dat je geen benzine kan morsen op je bagage. Ook aan het comfort werd gedacht, want het windscherm houdt de bestuurder uit de tocht en bevordert bovendien de topsnelheid. Deze 125 cc’er met een watergekoelde eencilinder haalt vlot 110 km/u. Dat lees je af op een netjes afgewerkt dashboard met twee ronde tellers en een digitale benzinemeter ertussenin.
Ken je grenzen
Volstaat 125 cc? Voor het gros van de scooterrijdersis deze vraag aanvankelijk niet aan de orde, omdat ze een tweewieler zoeken waarvoor ze geen extra rijbewijs moeten halen. De moderne 125 cc-motor van de Yamaha X-Max beschikt over een elektronische brandstofinspuiting, waardoor de scooter meteen aan de Euro 3-norm voldoet (beste prestatie voor motoren op dit ogenblik). De topsnelheid ligt rond de 110 km/u, wat hem meer dan vlot maakt in de stad en op verbindingswegen. Snelweg kan, vooral in de spits, wanneer de kruissnelheid onder de 120 km/u ligt. Je bent in staat om vrachtwagens in te halen, maar veel reserve heb je niet. Bij dergelijk gebruik is deze ‘kleine’ scooter ook geen zuinigheidskampioen. Omdat het motortoerental dan bijna continu boven de 8.000 zit, stijgt de dorst naar een kleine 4 l/100 km. Op langzamere trajecten neemt hij genoegen met pakweg 3 l/100 km.
Wie snelweggebruik vooropstelt, kan beter overstappen op de X-Max 250. Die is met 20 pk amper 6 pk krachtiger dan de 125 cc, maar omdat hij bijna het dubbele van de trekkracht levert, houdt hij de toerentallen en het verbruik opmerkelijk lager. Zijn topsnelheid bedraagt net iets meer dan 130 km/u. Uiteraard heb je voor die 250 cc’er een motorrijbewijs nodig en dat is voor velen een extra horde. Anderzijds is wat motoropleiding ook voor aspirant 125 cc-rijders geen overbodige luxe.
Stadsauto of scooter?
Als je de prijs van een degelijke scooter zoals deze Yamaha X-Max 125 vergelijkt met die van een eenvoudige, compacte stadswagen kan je stellen dat de scooter pakweg de helft kost. Voor de X-Max betaal je € 4.590. De 250 cc-versie kost € 400 extra. Uiteraard moet je ook een helm en aangepaste kledij voorzien. Voor een 125 cc’er betaal je geen rijtaks, enkel € 61,50 BIV bij inschrijving. Onderhoud aan een scooter is relatief goedkoop. Enkel de achterbanden zijn slijtagegevoelig en tikken flink aan, maar beknibbelen op banden is bij tweewielers ‘not done’!
Flitsend kleintje
Yamaha biedt voor louter stadsgebruik een handig en snel scootertje aan. In een aangepast frame van de BW 50 lepelden ze een 125 cc viertakt blokje. Omdat het tweewielertje erg compact blijft, levert het flitsende prestaties in de stad. Door het lage gewicht is deze scooter ook erg makkelijk te parkeren en door druk verkeer te loodsen. De BW 125 heeft met € 3.090 bovendien een aantrekkelijk prijskaartje.