InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > 5 tips bij de aankoop van een tweedehandse motorfiets

5 tips bij de aankoop van een tweedehandse motorfiets

De aankoop van een tweedehandse motorfiets zit al jaren in de lift. Handig voor woon werk verkeer en goedkoper dan een nieuwe uit de showroom. Volgens de laatste gegevens rijd 60 procent met een tweedehandse motor op de weg. Hier alvast 5 nuttige tips bij de aankoop. Kortom, op wat moet je letten voor een juiste aankoop met veel rijplezier.

Vergelijk het aanbod

Uiteraard is dit geen beslissing dat je op een dagje gaat bepalen. Diverse website's op het internet geven een goede weergave van vraag en aanbod. Soms ligt de prijs hoger, maar met meer opties, of vind je de ideale prijs voor een motor die je helemaal naar je zin maakt. Ga je daarom niet blindstaren op prijzen. Deze kunnen ook meestal besproken worden met de verkoper. Is dat niet zo, kan je vragen om een aantal extra's zoals bijvoorbeeld een gemonteerde gps, er niet bij te nemen.

Controleer de staat van het voertuig

Neem best een persoon mee die er wat meer over weet. Heb je zelf nog geen volledig rijbewijs, laat dan iemand anders mee oordelen over de motorfiets. Controleer ook de standaard regels zoals, de remmen, de lichten, de claxon, de ketting, en de zichtbare roest. Een goed onderhouden motor herken je vaak al aan de eigenaar. Een gepassioneerd man zal altijd wel zorgen voor zijn grote liefde in de garage. Maak er ook een korte testrit mee en ervaar of hij juist stuurt, niet hapert, of slecht start.

Wees op de hoogte van wat je koopt

Daar bedoelen we niet alleen mee of je de motorfiets kent uit testen in een motor magazine. Maar ook dat je weet wat je krijgt voor je geld. Neem daarom een print of kopie mee van het zoekertje, soms zijn er zoveel opties aanwezig die je op die moment niet kan opnoemen. Zo ga je na of alles aanwezig is, en of je alle nodige vragen hebt gesteld aan de eigenaar. Want vaak worden de kleinste details vergeten die je soms nooit meer te zien zal krijgen.

Maak de aankoop officieel

Ben je bereid om de juiste motor aan te kopen, doe het dan wettelijk op papier. Op vele website's vind je een hele handige verkoopovereenkomst. Die geeft uitgebreid een overzicht van alle details die koper en verkoper moeten ondertekenen. Niet alleen de gegevens van de motor zelf, maar ook welke opties erbij zijn en welke gebreken er zichtbaar waren. Zo ben je in ieder geval akkoord met wat je aankoopt, door alles te overlopen.

Regel je verzekering

In België heb je bij de aankoop oa. een gelijkvormigheidsattest en een inschrijvingsbewijs nodig. Heb je dit niet, is de motor dan ook maar 0 euro waard. Geef je een voorschot bedrag op de motor, vraag dan een kopie van het inschrijvingsbewijs om naar je verzekeringskantoor of makelaar te gaan. Zo kan je al het nodige doen om de motor veilig thuis te krijgen. Betaal je de motorfiets volledig heb je recht op alle originele documenten. Dus ook het "roze formulier" zoals we dat noemen. Want met een geleende nummerplaat naar huis rijden is een groot risico. Die je na je budget uitgave wel kan missen bij een ongeval.

Conclusie

Een man met raad is er twee waard. Wees goed op de hoogte, en denk aan je budget. Want achteraf zal je nog vele zaken moeten in orde brengen zoals de juiste kleding en bescherming. Neem de tijd voor alle details te bekijken want het aanbod is zeer groot. Elk jaar vernieuwen ze de technieken en modellen dat het soms al moeilijk word om nog maar te kiezen. Maar dat is een ander verhaal. Succes ermee!
© 2011 - 2019 Infotrader, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Yamaha Aerox: scooter van topniveauHet is één van de populairste scooters onder de jeugd, maar ook steeds meer oudere personen rijden erop: de Yamaha Aerox…
Motor-Babes: Vrouwen met een passie voor motoren!Motor-Babes: Vrouwen met een passie voor motoren!Voor vrouwen met een passie voor motoren en die op zoek zijn naar veel gezelligheid! Dan ben je op zoek naar de motor-ba…
Motortypes en classificatiesMotortypes en classificatiesMotorrijden is een fascinerende vrijetijdsbesteding. In deze gids geef ik wat meer uitleg over de types van de motors.
Wat te doen als je auto oververhit dreigt te rakenWat te doen als je auto oververhit dreigt te rakenWe rijden steeds meer in onze auto en er zijn steeds meer files. We gaan steeds vaker met de auto op vakantie, om te ski…
10 besparingstips voor een lager benzine- of diesel verbruik10 besparingstips voor een lager benzine- of diesel verbruikBenzine of diesel is voor heel wat gezinnen een grote hap uit het budget. Door zuiniger te rijden kan je toch snel een a…

Reageer op het artikel "5 tips bij de aankoop van een tweedehandse motorfiets"

Infoteur: Infotrader
Gepubliceerd: 03-09-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Schrijf mee!