InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Beste elektrische fiets, elektrische fiets kopen

Beste elektrische fiets, elektrische fiets kopen

De beste elektrische fiets die je kunt kopen is de fiets die voldoet aan jouw wensen. Ga altijd eerst naar de winkel om een elektrische fiets te proberen. Kijk goed naar de voordelen en nadelen van de verschillende modellen elektrische fietsen. Ook qua prijs verschillen de fietsen nogal. Wat de beste elektrische fiets is voor jou kom je alleen achter door er en proefritje mee te maken en alle extra’s af te wegen tegen de prijs.

Wat is een elektrische fiets?

Een elektrische fiets is een fiets met trapondersteuning zodat je bijvoorbeeld langere afstanden kunt fietsen of bij last van tegenwind gemakkelijker vooruit komt. Toen elektrische fietsen net op de markt kwamen kochten vooral oudere mensen ze. Tegenwoordig kopen mensen van verschillende leeftijdscategorieën ze.

De elektrische fiets heeft een accu die de fiets van extra kracht voorziet. Wel moet je de accu eerst opladen voordat je er van gebruik kunt maken. De meeste accu’s die op een elektrische fiets zijn gemonteerd hebben een grote actieradius, een langere levensduur en zijn snel op te laden.

Elektrische fiets – prijzen

Als je een elektrische fiets wilt kopen dan kun je kiezen uit veel modellen. De goedkoopste elektrische fiets kun je krijgen vanaf ongeveer 700 euro. Als je een luxe elektrische fiets wilt kopen dan gaan de prijzen richting de 3000 euro. Er zit dus nogal wat bandbreedte in de aanschafprijs van een elektrische fiets.

Naast de aanschafprijs moet je ook rekening houden met de laadkosten van de accu. De kosten zijn niet erg hoog, maar je maakt ze wel. Het volledig laden van de accu kost ongeveer een dubbeltje per keer.

Verder krijg je te maken met de onderhoudskosten van de elektrische fiets. Deze zijn nagenoeg gelijk aan de onderhoudskosten van een gewone fiets. Er is echter één groot verschil, dat is de accu. Als je de accu moet laten vervangen, of je wilt er een tweede accu bij kopen dan kost dit een paar honderd euro.

Beste elektrische fiets

Wat de beste elektrische fiets is hangt af van jouw persoonlijke voorkeuren. Je kunt het beste verschillende modellen elektrische fietsen uitproberen in de winkel. Alleen op die manier kom je er achter welke fiets het beste bij je past. Kijk ook naar het toekomstige gebruik. Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?

Vijf veel verkochte modellen elektrische fietsen zijn:
  • Batavus ‘E-Liner V7’ (€ 1.600 - € 1.800)
  • Gazelle ‘Medeo Innergy’ (€ 1.800 - € 2.300)
  • Montego ‘Elan Nexus’ (vanaf € 1.300)
  • REDY ‘E-Bike Special Edition’ (vanaf € 900)
  • Sparta ‘E-Motion C2’ (€ 1.300 - € 1.500)

Elektrische fiets voordelen

Het fietsen op een elektrische fiets heeft een aantal voordelen. Vanwege het gebruik van een accu is de fiets milieuvriendelijker dan bijvoorbeeld een snorfiets. Ook heb je geen rijbewijs nodig en hoef je geen belasting te betalen zoals bij een snorfiets of een bromfiets. De elektrische fiets kan erg handig zijn als je van huis naar je werk wilt fietsen wanneer de afstand eigenlijk net iets te ver is. Met behulp van de accu kun je dan toch gemakkelijk van A naar B komen.

Elektrische fiets nadelen

Een nadeel van het kopen van een elektrische fiets zijn de hogere aanschafkosten. Dit komt met name door de accu’s. Daarnaast passen elektrische fietsen niet op alle fietsendragers voor vervoer met de auto. Je hebt vaak een speciale fietsendrager nodig waarin het verdikte frame van de fiets past. Een fietsendrager met een oprij goot is ook geen overbodige luxe omdat een elektrische fiets vaak iets zwaarder is dan een gewone standaard fiets. Je kunt dan vrij eenvoudig de fiets erop rijden.

Lees verder

© 2011 - 2017 Jozzie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Elektrische fiets: prijzen, opladen & onderhoudDe elektrische fiets is in opkomst. Steeds meer consumenten zien de voordelen in van de elektrische fiets als alternatie…
Elektrische fiets: voordelen & nadelenElektrische fiets: voordelen & nadelenIn dit artikel wordt nader ingezoomd op de voordelen en nadelen van de elektrische fiets. Tevens worden er tips gegeven…
Fietsendrager kopenOm de fiets mee te kunnen nemen met de auto kun je een fietsendrager aanschaffen. Er zijn verschillende soorten dragers…
Fietsonderhoud in de winterSneeuw en ijs: je fiets heeft te lijden onder winterse weersomstandigheden. Bovendien wordt er in de winter zout gestroo…
Advies bij aanschaf elektrische fietsAdvies bij aanschaf elektrische fietsHedendaags is er een grote toename in de verkoop van elektrische fietsen. Maar waar moet je nou precies op letten bij de…
Bronnen en referenties
  • www.sparta.nl
  • www.batavus.nl
  • www.gazelle.nl

Reageer op het artikel "Beste elektrische fiets, elektrische fiets kopen"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 10-06-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Special: Fiets afstellen
Schrijf mee!