InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Advies bij aanschaf elektrische fiets

Advies bij aanschaf elektrische fiets

Advies bij aanschaf elektrische fiets Hedendaags is er een grote toename in de verkoop van elektrische fietsen. Maar waar moet je nou precies op letten bij de aanschaf? En wat is nou het grote voordeel van een elektrische fiets? Dit artikel praat je volledig bij.

De elektrische fiets

Eerder was de elektrische fiets volgens velen alleen aantrekkelijk voor ouderen. Tegenwoordig heeft de elektrische fiets echter aanzien gewekt bij alle leeftijdscategorieën. Immers kun je er snel mee fietsen, heb je minder last van tegenwind en is het gemakkelijker om langere afstanden af te leggen. Woon je in een heuvelig gebied? Ook dit is met een elektrische fiets geen probleem, immers trap je met veel groter gemak naar boven! Maar waar moet je nou precies op letten bij de aanschaf? En wat zijn nou de best verkochte elektrische fietsen hedendaags? Dit artikel geeft je meer duidelijkheid in beide.

Geschiedenis van de elektrische fiets

De eerste elektrische fiets bestaat nog niet zo lang. Eind jaren 80 maakte de spartamet zijn opwachting en was daarmee zijn tijd ver vooruit. De fiets beschikte over een hulpmotor die er voor zorgde dat het fietsen werd vergemakkelijkt. Enkele jaren later volgde de Rivolt, echter kampte deze fiets met veeel problemen waardoor het nooit een groot succes is geworden. Het duurde uiteindelijk tot 1998 voordat er een grote doorbraak binnen de elektrische fietsen kwam. Yamaha heeft destijds een technologie ontwikkeld die vervolgens door veel producenten is overgenomen. Sparta kwam vervolgens met de Ion fiets, de fiets die de ontwikkeling van de elektrische fiets binnen de Nederlandse markt in een stroomversnelling heeft gebracht.

De elektrische fiets van tegenwoordig

De elektronische fietsen worden steeds lichter, sterker, duurzamer en vooral beschikken ze tegenwoordig over betere accu’s. Tegenwoordig bestaan er zelfs elektrische fietsen speciaal ontwikkeld voor de schoolgaande jeugd. De verbeteringen in de accu’s heeft er voor gezorgd dat de actieradius van de elektrische fiets sterk is vergroot. Daarnaast is de oplaadtijd verkort en heeft de fiets een langere levensduur. Elektrische fietsen zijn wettelijk begrenst om de veiligheid te waarborgen. Zo is de trapondersteuning van de motor vastgelegd op maximaal 25 km/u waarbij je zelf nog mag bijtrappen voor meer snelheid.

Waar moet je op letten bij de aanschaf?

Bij de aanschaf van een elektrische fiets is het belangrijk om rekening te houden met de volgende kenmerken:
  • Oplaadtijd van de accu
  • De actieradius van de accu
  • Is de fiets zuinig in energieverbruik?
  • De mate van ondersteuning (zadel, stuur)
  • Wendbaarheid en stabiliteit
  • Het gewicht van de fiets
  • De remweg van de fiets
  • Geluid van de hulpmotor
  • Het aantal versnellingen
  • Accu afneembaar of niet?
  • De levensduur van de accu

De bovengenoemde kenmerken zijn van doorslaggevend belang bij de aanschaf van een elektrische fiets. Daarnaast is het raadzaam om het internet te raadplegen voor testrapporten. Daarnaast is het van belang dat je de fiets ook werkelijk aanschouwd voordat je überhaupt denkt over het aanschaffen. Iedere fiets heeft immers een andere zit en er is op voorhand niet te zeggen welke voor jou ideaal is.

Overige kenmerken waarop gelet moet worden

De framemaat van de fiets is over het algemeen erg belangrijk. Ook bij de aanschaf van een elektrische fiets, een fiets die immers vaak wat duurder is dan een “reguliere” fiets, is het natuurlijk erg belangrijk. Daarnaast is het type accu erg belangrijk, Li-ion accu’s hebben bijvoorbeeld als nadeel dat ze vaak prijzig zijn en “slechts” een maximale oplaadbaarheid hebben van 500 tot 750 keer. Hedendaags bestaan er echter ook LifePo4-accu’s welke tot wel 1500 keer opnieuw opgeladen kunnen worden en daardoor een veel langere levensduur hebben.
© 2012 - 2018 Pascalb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Advies bij aanschaf elektrische fiets"

Infoteur: Pascalb
Gepubliceerd: 13-04-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Schrijf mee!