Advies bij aanschaf van een racefiets
Ben je op zoek naar een (nieuwe) racefiets en weet je niet waar je nou precies op moet letten? Dit artikel informeert je over de belangrijke zaken bij de aanschaf!
Het mooie weer is weer in aantocht dus de aanschaf van een (racefiets) komt weer in beeld. Maar waar moet je nou precies op letten bij de aanschaf? En waar koop ik mijn fiets? Koop ik een nieuwe of een tweedehands racefiets? Allemaal zaken waar je zeker aan zult denken wanneer je op zoek gaat. Dit artikel geeft je advies om er voor te zorgen dat je de ideale racefiets kunt aanschaffen.
De racefiets
De racefiets is er in alle soorten en maten. Aerodynamisch of comfort, aluminium of carbon, rood of wit, groot of klein. Probeer daarom voor jezelf duidelijk te krijgen hoe je de fiets wil gaan gebruiken. Ga ik bijvoorbeeld de bergen in met de fiets, of blijf ik toch liever in het vlakkere Nederland? Wil ik daarbij graag een dubbel of een triple crankstel? Daarnaast is het belangrijk om de afweging te maken of je voor comfort of aerodynamica wil gaan, immers heeft dit veel invloed op het comfort van de fiets. Daarnaast is het natuurlijk mogelijk om alvast op voorhand te gaan kijken op internet bij de verschillende merken/leveranciers van tegenwoordig, en dit zijn er nogal wat! Op deze manier krijg je voor jezelf al een concreter beeld van wat je precies zoekt.
De Maat van de fiets
Een van de belangrijkste aspecten, zo niet HET belangrijkste is natuurlijk de maat van de fiets. Het is natuurlijk het beste als de fiets precies de goede afmeting heeft. Dit voor zowel de overdracht van je kracht als voor het voorkomen van fysieke ongemakkelijkheden. De framemaat wordt aangegeven in centimeters en staat voor de afstand van het midden van de trapas tot het midden van de bovenbuis, ook wel hart op hart genoemd. Daarnaast is het mogelijk dat de meting wordt gedaan vanuit het midden van de trapas tot aan de bovenkant van de zitbuis, ook wel center – top genoemd.
Om er zeker van te zijn dat de fiets de goede afmeting heeft is het mogelijk om bij jezelf alvast bepaalde maten op te meten. Dit kan ook worden gedaan bij een fietsenmaker maar deze willen voor dergelijke metingen of scans ook nog wel eens een bepaald bedrag rekenen. Vaak is het kosteloos wanneer je ook daadwerkelijk direct een fiets koopt, maar het spreekt voor zich dat je toch eerst rond wil kijken om er achter te komen wat er zoal verkocht wordt.
Om te bereken welke framemaat het best bij jou past is het raadzaam om je binnenbeenlengte op te meten. Dit doe je door de volgende afmeting te doen:
- Afstand kruis tot aan de grond, met blote voeten.
Hierop laat je dan de volgende formule los: 0,65 x binnenbeenlengte = …cm. De uitkomst van deze formule verteld je welke framemaat je nodig hebt om een ideale zit te creëren op de fiets. Echter is het ook nog belangrijk dat je rekening houdt met de lengte van de bovenbuis van de fiets. Om er achter te komen wat jou het best bevalt, is het raadzaam om een proefrit te maken.
Nu dat de juiste framemaat bekend is kan de fiets verder op maat worden gebracht. Immers zijn er naast het frame nog meer essentiële onderdelen als het stuur, de stuurpen, de lengte van de crank en de afstelling van het zadel ten opzichte van het stuur. De zadelhoogte is het best te bepalen aan de hand van een meting bij een fietsenmaker. Dit omdat er rekening wordt gehouden met alle belangrijke onderdelen zoals boven benoemd.
Materiaal en vorm van het frame
Hedendaags zijn er verschillende materialen welke elk eigen voor en nadelen hebben. Zo is er de keuze uit aluminium of carbon of uit staal of titanium. De carbon frames van tegenwoordig behoren tot de aller lichtste frames terwijl staal nog steeds het zwaarst is. Dit vertaald zich in comfort en wendbaarheid. Zo is een carbon frame wel lichter, maar dempt het de trillingen vanuit het wegdek minder dan bijvoorbeeld een stalen frame. Echter reduceert een carbon voorvork de trillingen wel beter dan een stalen, een aluminium of een titanium vork. Naast de genoemde zaken als comfort en wendbaarheid heeft carbon ten opzichte van aluminium een aanzienlijk nadeel, de prijs. Carbon frames zijn in verhouding vaak een stuk duurder dan aluminium, staal of zelfs titanium.
Naast de verschillende materialen is er ook een verschil in de vorm van de frames van tegenwoordig. Zo is er het klassieke frame met de horizontale buizen en is er een slooping frame, een frame met een aflopende bovenbuis. Het verschil is voornamelijk optisch en zal niet direct voor grote verschillen in de functionaliteit zorgen. Het enige echte aantoonbare verschil is dat er bij een slooping frame minder spacers (ringen onder het stuur) nodig zullen zijn om het stuur te verhogen wanneer nodig.
Wielen
De wielen zijn net als het frame erg belangrijke onderdelen van een racefiets. Immers staan de wielen in direct contact met de weg en krijgen ze dus ook de meeste klappen te voort duren. Is een wiel te slap voor de berijder (afhankelijk van het gewicht en de kracht) dan stuurt de fiets niet fijn, zwabbert de fiets en is de kans op schade aan spaken of zelfs de velg groter. Daarnaast is het mogelijk dat bij goedkope wielen en een berijder met veel kracht de wielen de kracht niet goed overdragen op het wegdek. Hierdoor kan veel kracht verloren gaan omdat de wielen gaan meebewegen. Het is dus raadzaam om te investeren in goede wielen. Dit om zowel schade te voorkomen en het fiets comfort en de prestaties zoveel mogelijk te bevorderen.
Prijsklasse
Wanneer je begint met het fietsen is het wellicht (het is immers persoonlijk) handig om te beginnen met een goedkopere fiets. Je kunt hierbij denken aan een instapmodel of eventueel een tweedehands fiets via bijvoorbeeld marktplaats. Immers ben je als beginnend fietser wellicht nog niet bekend met hoe een racefiets precies rijdt. Koop je dan gelijk een fiets van enkele duizenden euro’s, dan is het een extra zware dobber wanneer de fiets niet is wat je zoekt.
Zoals hierboven al aangegeven zijn fietsen die volledig van carbon zijn (erg) prijzig. Ook fietsen die volledig van titanium zijn kunnen erg duur uitvallen. Aluminium en staal zijn materialen die aanzienlijk goedkoper zijn en dus wellicht een betere keuze als beginnend fietser. De exacte prijzen kunnen erg uiteen lopen afhankelijk van de gekozen materialen, afmontage en overige onderdelen.
De afmontage
Er zijn een paar grote spelers op de markt op gebied van afmontage. De bekendsten zijn het Japanse merk Shimano en het Italiaanse merk Campagnolo. Behalve deze twee is ook het Amerikaanse/Duitse SRAM een bekende producent die erg in opkomst is en zijn er nog meerdere kleinere spelers op de markt. Er zijn veel mogelijkheden op gebied van onderdelen(groepen). Deze groepen bestaal uit een crank, een trapas, een ketting, derailleurs, kettingwielen, naven, de remmen en de rem- en schakelgrepen. Hieronder volgt een overzicht met de verschillende groepen per producent.
- Shimano (van hoge prijs naar lage): Dura Ace Di2 -> Dura Ace -> Ultegra Di2 -> Ultegra -> 105 -> Tiagra -> Sora
- Campagnolo (van hoge prijs naar lage): Super Record -> Record -> Chrorus -> Athena -> Centaur -> Veloce
- SRAM (van hoge prijs naar lage): Red -> Force -> Rival -> Apex
In de regel telt het zo dat hoe duurder de groep onderdelen, hoe lichter het gewicht en hoe hoger de kwaliteit van het gebruikte materiaal. Naast de keuze voor verschillende groepen is het ook mogelijk om binnen de groepen zelf nog te kiezen voor verschillende verzetten en overige specificaties.
Crank
De keuze voor een de voorbladen is afhankelijk van waar de fiets voor gebruikt gaat worden. Zo bestaan er de opties om te kiezen voor een compact, een dubbel, en een triple. Een compact bestaat uit 1 groot blad voor, een dubbel uit 2 en een triple uit 3. Ga je bijvoorbeeld de bergen in, en ben je beginnend fietser, dan is het raadzaam om voor een triple te gaan. Ben je al wat verder gevorderd dan kan je eventueel voor een dubbel gaan. Mocht je de fiets veel in Nederland gaan gebruiken dan kan een dubbel ook meer dan voldoende zijn. Daarnaast is de lengte van de crank ook van belang. Hieronder staan de schattingen die het best bij de juiste lichaamslengte passen:
- 170 mm crank is geschikt voor mensen van 1,65 m t/m 1,84 m
- 172,5 mm crank is geschikt voor mensen van 1,84 m t/m 1,90 m
- 175 mm crank is geschikt voor mensen van 1,90 m t/m 1,96 m
- 180 mm of meer is geschikt voor mensen langer dan 1,96 m.
Zadel
De keuze voor een zadel is geheel persoonlijk. Immers kan jij zelf het best aanvoelen hoe een zadel voor jou zit. Bij de zoektocht naar een zadel is het raadzaam om verschillende zadels uit te proberen. Een goede fietsenmaker zal je ook gerust een zadel meegeven om enige tijd te proberen.
Pedalen
Nieuwe racefietsen worden meestal geleverd zonder pedalen. Dit omdat kopers vaak uiteenlopende wensen hebben voor de pedalen. Tegenwoordig bestaan er meerdere type pedalen waarbij gebruik wordt gemaakt van een klik systeem. Dit systeem laat je jouw schoen vastklikken in het pedaal zodat je een zo ideaal mogelijk overdracht van kracht op de fiets krijgt. Daarnaast is het op deze manier mogelijk om naast het bekende “duwen” ook te trekken aan de pedalen, immers zit je er gewoon aan vast. De voet is weer los te maken door een draai beweging naar buiten waardoor ze los schieten. Echter behoud je nog gewoon speling wanneer je schoenen vast geklikt zitten om op deze manier blessures zoveel mogelijk te voorkomen. Het meest bekende systeem is het SPD(SL) systeem van Shimano.