De elektrische fiets: Fiets van de toekomst?
Je ziet ze steeds vaker voorbij rijden: Elektrische fietsen. De BOVAG meldde in 2013 al dat de verkoopaantallen van de elektrische fietsen sterk stijgen en dit lijkt in de toekomst alleen maar meer te worden. Betekent dit dat de elektrische fiets de fiets van de toekomst is? Gaan we in de toekomst allemaal aangedreven door een motor op onze tweewieler vooruit? Wat voor soorten en maten elektrische fietsen bestaan er eigenlijk? En wat is het verschil tussen een elektrische fiets en een fiets met trapondersteuning?
De elektrische fiets
Een elektrische fiets, ook wel e-fiets of e-bike genoemd, wordt aangedreven door een elektromotor. Dit maakt het fietsen van lange afstanden of bijvoorbeeld het fietsen met tegenwind makkelijker. Eigenlijk kunnen we twee soorten elektrische fietsen onderscheiden, namelijk:
- De elektrische fiets die aangedreven wordt door een elektromotor in combinatie met spierkracht. In Nederland het deze soort elektrische fiets officieel de fiets met trapondersteuning, ook wel pedelec (combinatie van de Engelse worden pedal en electric) genoemd.
- De elektrische fiets die wordt aangedreven door een elektromotor en verder geen spierkracht nodig heeft.
Het elektrische systeem
De elektrische fiets onderscheid zich van een normale fiets door zijn elektrische systeem. Het complete elektrische systeem van deze fiets bevat drie onderdelen, namelijk: de motor, de accu en de display. Deze onderdelen kunnen van verschillende leveranciers, of van één leverancier komen en op de fiets worden geplaatst.
De motor
De motor zorgt voor de trapondersteuning bij de elektrische fiets. In sommige gevallen wordt deze zo gemonteerd dat deze niet kan worden uitgeschakeld, om te kunnen fietsen gebruik je dan dus altijd de motor. In andere gevallen is de motor ook uit te schakelen en kan er dus ook zonder trapondersteuning gefietst worden. In het laatste geval spreek je van een borstelloze motor, dit is een motor die vrij ronddraait wanneer er geen trapondersteuning ingeschakeld is. De motor bestaat er in veel verschillende soorten en maten, ook het gewicht van de verschillende motoren verschilt sterk. Over het algemeen geldt dat hoe lichter het gewicht van de motor, hoe prijziger de fiets. De motor kan op de volgende plaatsen worden gemonteerd:
- In het frame
- In het voorwiel
- In het achterwiel
De accu
De accu is als het ware een buffer waarin energie wordt opgeslagen. De capaciteit van een accu wordt over het algemeen vaak weergegeven in het aantal Ampère-uur (Ah). Het aantal kilometers dat gereden kan worden hangt sterk af van de volgende factoren:
- De accucapaciteit
- De laadtoestand van de accu
- De mate van trapondersteuning (volledige trapondersteuning of gedeeltelijk)
- De weg- en weersomstandigheden
- Het gewicht van de fietser
- De omgevingstemperatuur
- De leeftijd van de accu
Er zijn dus veel factoren van invloed op het aantal kilometers dat op een accu gereden kan worden. Daarbij blijft een accu niet altijd in werking, op een gegeven moment zal de accu kuren krijgen en merk je dat de accu zijn beste tijd heeft gehad. De accu kan dan hersteld worden, of je kan besluiten een nieuwe accu aan te schaffen.
De accu wordt bij een elektrische fiets meestal geplaatst op de bagagedrager of aan de onderste framebuis. De 4 meest voorkomende typen accu's voor elektrische fietsen zijn:
- De LiFePo4
- De Nikkel Metaal Hybride accu
- De Li-Ion accu
- De Nikkel Cadmium
De display
Met het display kan de fietser de motor instellen. Hiermee kan de fietser bijvoorbeeld instellen of hij/zij volledige of gedeeltelijke trapondersteuning wilt. Er bestaan erg eenvoudige displays, met slechts basisfuncties, maar er bestaan ook heel geavanceerde displays, die een uitgebreid pakket aan functies aanbieden. Dit zorgt uiteraard ook voor een groot verschil in prijs. De display wordt over het algemeen aan het stuur gemonteerd, zodat het voor de fietsen gemakkelijk te bedienen is.
Soorten en maten
Net als alle andere fietsen bestaan er van elektrische fietsen veel verschillende soorten en maten. De meeste Nederlandse A-merken hebben de elektrische fiets inmiddels toegevoegd aan hun assortiment en er zijn ook nieuwe merken volledig gericht op elektrische fietsen ontstaan. De fietsen zijn er voor zowel mannen en vrouwen en er komen zelfs steeds meer modellen voor jongeren/kinderen bij.
Ombouw van een gewone fiets
Er worden steeds meer systemen aangeboden waarmee je een normale fiets om kan bouwen tot een elektrische fiets. Hiermee kan je een volwaardige elektrische fiets samenstellen. Deze oplossing is vaak goedkoper dan het aanschaffen van een compleet nieuwe elektrische fiets.
De elektrische fiets: Diefstalgevoelig?
Aan de elektrische fiets hangt over het algemeen een behoorlijk prijskaartje, de gemiddelde prijzen liggen tussen de 1500,- euro en 2500,- euro. Je zou dus denken dat deze fietsen meer kans maken om gestolen te worden. Toch zijn er tot nu toe geen cijfers bekend dat dit soort fietsen meer gestolen worden dan andere soorten fietsen, maar dit kan er ook mee te maken hebben dat de elektrische fiets nog relatief nieuw is.
Daarbij geldt dat mensen deze duurdere fietsen vaak goed stallen. Thuis worden deze fietsen bijvoorbeeld gestald in een schuur en op een andere locatie in een bewaakte stalling. Bij verschillende modellen elektrische fietsen zijn het display en de motor afneembaar. Zo kun je bij het stallen van de fiets de meest kostbare elementen afnemen, zodat deze in ieder geval niet gestolen kunnen worden.
Fiets van de toekomst?
Kunnen we zeggen dat de elektrische fiets de fiets van de toekomst wordt? Dat is natuurlijk lastig te bepalen, maar aan de stijgende verkoopcijfers van dit soort fietsen te zien is het een veelbelovend model voor de toekomst.