InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Elektrische fietsen

Elektrische fietsen

Was het fietsen maar wat makkelijker, sneller en minder vermoeiend. Dit denken/dachten veel mensen. Daar is nu de oplossing voor: de elektrische fietsen. Er zijn twee verschillende fietsen die met elektriciteit werken namelijk;'de Pedelec en de E-Bike'. De elektrische fietsen slaan aan waardoor bijna elk fietsenmerk tegenwoordig wel minstens één elektrische fiets in het arsortiment hebben

De Pedelec

De Pedelecs fietsen werden voor het eerst gemaakt in 1998 door het merk Yamaha. De naam Pedelec is een afkorting voortgekomen uit Pedal Electrisch Cycle(pedaal elektrisch fiets).
Terwijl de fietser de pedalen rond trapt geeft het elektrische systeem aanvullende kracht, dit wordt ook wel trapbekrachtiging of trapondersteuning genoemd. De controle van de afgegeven kracht is gelinkt aan de kracht waarmee de fietser fietst, wat gecontroleerd en bestuurd word door een sensor.Met andere woorden: de elektrische ondersteuning zal starten als de fietser start met fietsen en stopt wanneer de pedalen weer stilstaan.

De E-Bike

De naam E- Bike is gekozen omdat de fiets elektrisch is. Zo heeft u ook de E- scoot en E- Mobile. De E-Bike werkt in principe als een snorfiets alleen dan op elektriciteit. U heeft namelijk de mogelijkheid te fietsen zonder te trappen. De motor snelheid wordt geregeld door een gashendel of een knop.

Welke merken zijn er?

Aangezien de E-Bike nog niet zolang bestaat en duur maken de bekende merken voornamelijk Pedelecs. Al de fietsen van de volgende merken zijn door de R.W.D (rijksdienst voor het wegverkeer) goedgekeurd.
De merken die Pedelecs maken:
  • LINbike
  • Puch
  • Qwic
  • Sachs
  • Sparta
  • Trek
  • Union
  • Westbike
  • Altra
  • Antec
  • Avancer
  • Batavus
  • Cortina
  • Ecotrade
  • Elektrafiets
  • Estelle
  • eZee
  • Flyer
  • Gazelle
  • Grandeur
  • Greenbike
  • Giant
  • Koga-Miyata
De E-Bike wordt tot nog toe alleen gemaakt door de merken:
  • Greenbike
  • Sachs

Uiterlijk van de fietsen

Toen de fietsen net op de markt werden gebracht waren de framen van de fietsen vrij breedt in verband met de accu. Tegenwoordig wordt alles kleiner gemaakt en is er aan de buitenkant bijna niet meer te zien dat het een elektrische fiets is. Het is allen nog te zien aan het computertje op de fiets en aan de opening waarmee u de fiets kunt opladen. Er zijn zelfs elektrische mountainbiken in de omloop. De fietsen zijn wel wat zwaarder dan de gemiddelde fiets, ongeveer tussen de 15 á 25 kilo.

Prijzen

De prijzen van elektrische fietsen verschillen heel erg dus goed rondkijken en bij verschillende winkels informeren is erg verstandig. Ook ligt de prijs heel erg aan wat voor luxe u op de fiets wilt. De prijzen kunnen verschillen van 900 tot 2000 euro.

Testen?

Mocht u eens een elektrische fiets uit willen proberen dan kunt u terecht op één van de test of opstapdagen. Deze dagen worden georganiseerd door de winkel E-Bike centrum, zij verkopen alleen elektrische fietsen. Via hun website kunt u meer informatie vinden over hoe u zich kunt opgeven.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Elektrische fietsen"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 05-04-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Schrijf mee!