InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Mountainbike met eigen plek in de fietssoorten

Mountainbike met eigen plek in de fietssoorten

Nederland telt ongeveer achttien miljoen fietsen. Dat zijn hoofdzakelijk stadsfietsen maar ook mountainbikes en racefietsen of daarvan afgeleide hybriden. Ook behoren daartoe de steeds meer in opkomst komende elektrische fietsen. Ons land staat er om bekend dat die fietsen ook zeer veelvuldig worden gebruikt. Vooral in steden is het een makkelijk vervoermiddel. In die steden is er in het algemeen ook voldoende rekening gehouden met het grote aantal fietsers, met uitzondering van enkele grote steden. Maar niet alle soorten fietsen zijn geschikt om in de stad te gebruiken. Dat is bijvoorbeeld minder het geval met een mountainbike.

ATB geschikt voor moeilijk begaanbaar terrein

Een mountainbike, ook wel ATB (All Terrain Bike) genoemd, is speciaal bedoeld om te gebruiken op moeilijk begaanbare terreinen. De naam ATB verwijst daar naar terwijl de naam mountainbike in onze vlakke streken eigenlijk niet klopt. Doordat een mountainbike brede banden heeft is de fiets op die moeilijk begaanbare terreinen toch comfortabel. De brede banden vangen de klappen beter op dan hard opgepompte smalle banden. Een ATB heeft vaak vering in de voorvork en soms ook in de achtervork waardoor het comfort wordt vergroot. Dat de snelheid die bereikt kan worden lager ligt dan die bij de racefiets moet dan op de koop toe worden genomen. Een ATB is vooral geschikt voor terreinen als bos en veld. Het aantal versnellingen van de fiets is meestal 21, 24, 27 of 30.

Mountainbike als alternatief voor trainen op hometrainer

Hoewel een mountainbike speciaal ontwikkeld is om op moeilijke terreinen te kunnen fietsen is hij ook populair bij fietsers die gewoon over de weg willen fietsen. Met name is een mountainbike zeer geschikt voor mensen met overgewicht vanwege de stoere constructie. In dat geval is de fiets een prima apparaat om een trainingsschema op uit te voeren met als het kan dagelijks een tour om kilo’s kwijt te raken. Zo kan de fiets ook gezien worden als een goed alternatief voor een hometrainer omdat fietsen in de buitenlucht voordelen heeft.

Fietsen goed voor u

Bij het fietsen in de open lucht maakt de huid door het daglicht vitamine D aan wat goed is voor sterke botten en voor het opbouwen en handhaven van een goede weerstand. Door fietsen krijgt het hart een flinke oppepper. Het bloed wordt dunner waardoor het vaatstelsel vlot doorstroomt en de kans op stolsels kleiner wordt. De spijsvertering werkt beter en de darmen, nieren, maag en lever verwerken in een verhoogd tempo suikers en vetten. Ook krijgen de longen een grotere capaciteit met gevolg dat de spieren meer zuurstof ontvangen. Daarenboven bevordert een flinke fietstocht de nachtrust en is vaak te verkiezen boven hardlopen wat zeker voor mensen met overgewicht slecht kan zijn voor de enkels en de knieën.

Eerste model van Gary Fisher

De eerste mountainbikes ontstonden in de zestiger en zeventiger jaren van de twintigste eeuw in Californië en werden door de berijders zelf in elkaar gezet. Het eerste model in 1979 (toegeschreven aan Gary Fisher) was eigenlijk een gewone fiets met een breder frame en vork waardoor bredere banden konden worden toegepast. Het stuur was recht en niet gebogen zoals bij de racefiets. Pas begin tachtiger jaren startten fietsproducenten massaal met de productie van mountainbikes en gebruikten daarvoor extra lichte materialen. De eerste mountainbikes die werden geproduceerd hadden 18 versnellingen.

Obstakels geen probleem

De modellen werden in de loop van de jaren aangepast voor steeds agressievere rijstijlen en om allerlei obstakels makkelijk te kunnen nemen. Daarom werden, in het midden van de negentiger jaren van de twintigste eeuw, voorveren toegepast waardoor de armen van de berijder worden ontlast. Later kregen mountainbikes ook achtervering.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Mountainbike

Reageer op het artikel "Mountainbike met eigen plek in de fietssoorten"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 10-04-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Special: Fietssoorten
Schrijf mee!