InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Het ontstaan en de ontwikkeling van de fiets

Het ontstaan en de ontwikkeling van de fiets

Het ontstaan en de ontwikkeling van de fiets Nederland is het land waar ze per persoon het meeste voorkomen; fietsen. Iedereen heeft, of had er wel eentje of meerdere. De meeste mensen verslijten er enkele tot tientallen in een leven. Er zijn duizenden verschillende soorten: de racefiets, de elektrische fiets, de mountainbike, de omafiets, de eenwieler en ga zo maar door. De fiets is nu zo'n 200 jaar oud en de ontwikkeling gaat nog steeds door.

Het ontstaan van de fiets

Hieronder worden de verschillende fasen van de ontwikkeling van de fiets besproken.

De loopfiets

De eerste fiets had nog geen trappers. De eerste fiets bestond uit een houten frame, houten wielen, een soort rem op het achterwiel, een ijzeren velg en een primitief zadel en stuur. De fiets was bedacht door Baron Karl von Drais in 1817. Hij noemde de fiets een velocipede. Het was meer een step dan een fiets. De fiets ging naar voren als de berijder zich afzette tegen de grond. In 1830 ontwikkelde Von Drais een handkar voor op het spoor, het heette een draisine. Later werd ook de velocipede een draisine genoemd

Drie- en vierwielers

Een nadeel van de draisne (velocipede) was dat je toch je evenwicht moest bewaren terwijl je je benen op de grond had. Om dat probleem te ontwijken werden driewielers en vierwielers ontwikkeld, ze werden aangedreven met een trapplank en een stangenstelsel.

De eerste tweewieler

In 1865 werd de eerste tweewieler ontwikkeld door de Fransman Pierre Michaux samen met zijn zoon Ernest. De velocipede die ze ontwikkelden had een ijzeren frame en ijzeren wielen. Er zaten trappers aan de voorwielen, daarmee werd het voorwiel aangedreven. Er was nog geen kettingaandrijving.

De hoge bi (biciclette)

Doordat er geen ketting was kon de snelheid van de fiets alleen worden aangepast door het voorwiel groter of kleiner te maken. Hierdoor ontstonden fietsen met hoge voorwielen en kleine achterwielen. Het was heel moeilijk om op deze fietsen te balanceren, ook obstakels in de weg waren erg gevaarlijk. De hoge bi die gezien wordt als het begin van deze fiets was gebouwd door James Starley in 1871 en heette de Ariel. Het was een stalen fiets met spaken zoals we ze nu kennen.

De fiets met ketting

De eerste fiets met kettingaandrijving is gebouwd in 1868. De trappers zaten nu aan het frame in plaats van aan het voorwiel. Eerst werd deze aandrijving alleen bij driewielers gebruikt. In 1885 werd de eerste tweewieler met kettingaandrijving gebouwd door John Kemp Starley. Dit soort fietsen werd de safety genoemd omdat beide wielen even groot waren en het fietsen daardoor veel veiliger werd.

De fietsband

Er was nog een probleem, de fietsbanden waren van massief rubber. Die waren een stuk zwaarder waardoor het fietsen moeilijker ging. In 1845 had Thompson de met lucht gevulde fietsband ontwikkeld, die vervingen de banden van massief rubber. In 1888 ontwikkelde John Dunlop het ventiel. Dit samen is de fietsband die we nu kennen.

De fiets van nu

Sindsdien is er niet veel meer veranderd aan het ontwerp van de fiets. Er worden wel andere materialen gebruikt en andere technieken toegepast. De materialen zijn vaak lichter dan de metalen van vroeger, dit maakt het fietsen een stuk makkelijker.
© 2011 - 2017 Sanj, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geschiedenis van de fietsTegenwoordig heeft iedereen wel een fiets, maar vroeger was dat niet zo. Ze waren onbetaalbaar en bovendien ook erg onha…
Snelle uitvinding: de fietsSnelle uitvinding: de fietsIn Nederland heeft een groot deel van de bevolking er één, of zelfs meer dan één: een fiets. De ontwikkeling hiervan beg…
Van loopfiets tot elektrische fietsVan loopfiets tot elektrische fietsEeuwenlang werden paarden, ezels en andere dieren voor transport gebruikt. Deze werden al dan niet voor een vaartuig of…
Loopfiets, peuters vinden het geweldigVroeger zaten peuters en kleuters voornamelijk op op fietsjes met zijwieltjes of een driewieler. Tegenwoordig zie je ste…
Waar let je op bij de aanschaf van een loopfiets?Waar let je op bij de aanschaf van een loopfiets?Met een loopfiets stimuleer je de motorische ontwikkeling van je kind. Het leert zijn evenwicht controleren en de overst…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Fiets
  • http://www.50plusplein.nl/Fietsen/art/5648/hoe-kwamen-we-aan-de-fiets
  • http://www.webquests.nl/matrix/wq073/07lkr.htm

Reageer op het artikel "Het ontstaan en de ontwikkeling van de fiets"

Infoteur: Sanj
Laatste update: 15-12-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Schrijf mee!