InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Loopfiets, peuters vinden het geweldig

Loopfiets, peuters vinden het geweldig

Vroeger zaten peuters en kleuters voornamelijk op op fietsjes met zijwieltjes of een driewieler. Tegenwoordig zie je steeds meer loopfietsen in het straatbeeld. De loopfiets is ook erg goed voor de ontwikkeling van het evenwicht. Doordat ze met een loopfiets een aardige snelheid kunnen ontwikkelen zie je grotere kinderen vaak naast hun ouders meerijden op hun loopfiets. Een loopfiets is voor een klein kind minder vermoeiend dan lopen. Daarom is het ook een goed idee als je bijvoorbeeld ergens naar toe gaat waar veel gelopen gaat worden (dierentuin, pretpark) het loopfietsje van je kind mee te nemen. Je ziet steeds meer peuters en kleuters op een loopfiets zitten. De reden waarom dit is, is heel eenvoudig. Met een loopfiets lopen is veel eenvoudiger te leren dan fietsen. En het kost kleine kinderen minder spierkracht dan gewoon fietsen. En omdat de voeten de grond aanraken zijn kinderen vaak ook minder angstig.

Wat is een loopfiets?

Een loopfiets kun je eigenlijk het beste vergelijken met een gewone fiets of driewieler, maar dan zonder trappers.

Soorten loopfietsen

Loopfietsen heb je tegenwoordig in vele soorten en maten. Zo heb je loopfietsen van hout, aluminium en kunststof. Maar je hebt ook loopfietsen met twee, drie of vier wielen. Loopfietsen waarbij je van een vierwieler een drie- of tweewieler kunt maken. Loopfietsen met een voetenplankje of een loopfiets met of zonder standaard.

Vanaf welke leeftijd een loopfiets?

De meeste peuters krijgen vanaf dat ze een jaar of twee zijn hun eerste fiets. Meestal kunnen ze daar nog niet meteen mee over weg. Ze weten niet hoe ze moeten trappen en vaak missen ze ook nog de spierkracht om te trappen. Een loopfiets daarentegen kan vaak al gebruikt worden vanaf dat een kindje kan lopen. Gemiddeld is dat met zo een vijftien maanden. Maar er zijn ook kinderen bij die eerder met een loopfiets overweg kunnen dan dat ze kunnen lopen. Gewoon een kwestie van uitproberen dus.

Welke loopfiets is het meest geschikt?

Zorg voor een kwalitatief goede en stevige loopfiets. Je hebt van die kunststof loopfietsjes van 10-15 euro. Maar die vallen vaak nogal snel om en raken snel beschadigd. De vier- en driewielige loopfietsen gaan relatief kort mee. Dit komt doordat je het zadel niet kunt verhogen. Een tweewielige loopfiets heeft een zadel die in hoogte verstelbaar is. Meestal gaat zo een fiets drie tot vier jaar mee.

De eerste loopfiets is het beste een drie- of vierwieler. Op zo een drie- of vierwieler hoeven kinderen nog niet hun balans te vinden. Wel leren ze goed hoe ze moeten lopen met de loopfiets en vooral hoe ze goed moeten sturen. Vanaf een jaar of twee kun je een loopfiets kopen met twee wielen. Op een tweewielige loopfiets gaan kleine kinderen goed leren om hun balans te houden. In het begin zullen ze stapje voor stapje met de loopfiets vooruit gaan. Maar na een paar weken zullen ze dit goed door hebben en zullen ze er al flink mee kunnen racen. Doordat kleine kinderen door het gebruik van een tweewielige loopfiets al snel hun balans leren te houden, is de overstap naar een gewone fiets zonder zij wieltjes vaak makkelijker. Dit komt omdat ze al weten hoe ze hun balans moeten houden op een tweewieler.

Waar op letten bij de aanschaf van een tweewielige loopfiets?

Tussen de verschillende merken loopfietsen zit nogal wat verschil. Het valt dan ook niet altijd mee om de juiste loopfiets te vinden. Maar er zijn wel een aantal belangrijke punten waar op gelet moet worden.
  • Bandjes met lucht (is comfortabeler)
  • Beschermhoes over de stuurpen (midden van de loopfiets)
  • Handgrepen met stootdoppen
  • Loopfiets moet stevig en robuust zijn
  • Loopfiets mag niet te zwaar zijn
  • Verstelbaar zadel
  • Brede spaken in het wiel

De loopfiets is in verschillende maten te verkrijgen. Maar het beste is een loopfiets te kopen die nog mee kan groeien. Het kind moet met beide voeten bij de grond kunnen komen als het zadel op zijn laagst staat. Niet met de puntjes van de tenen, maar echt goed de grond aan kunnen raken. Het kind moet de fiets in balans kunnen houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Fietswinkel Leo Smit

Reageer op het artikel "Loopfiets, peuters vinden het geweldig"

Infoteur: Lautof
Laatste update: 27-08-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Special: Kinderinformatie
Schrijf mee!