InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Waar let je op bij de aanschaf van een loopfiets?

Waar let je op bij de aanschaf van een loopfiets?

Waar let je op bij de aanschaf van een loopfiets? Met een loopfiets stimuleer je de motorische ontwikkeling van je kind. Het leert zijn evenwicht controleren en de overstap naar een gewone fiets is niet zo groot meer. In het begin zal je peuter of kleuter kleine stapjes maken met de fiets, maar naar verloop van tijd gaat het zo hard dat ze flink afzetten en dan de voetjes van de grond houden. Een loopfiets is geschikt vanaf een jaar of twee, maar waar let je op bij de aanschaf van een loopfiets?

Waarom een loopfiets?

Een loopfiets is niet alleen leuk om je op voort te bewegen, maar ook nog eens erg goed voor de motorische ontwikkeling. Je peuter of kleuter leert zijn evenwicht te behouden. Daarnaast is het goed voor de coördinatie tussen rijden, sturen en stoppen. Ook de combinatie van snelheid en afstand moet geschat worden.

Er bestaan loopfietsen met twee, drie of vier wielen. De loopfietsen met 2 wielen lijken het meest op een gewone fiets en daarmee train je het evenwicht dus het effectiefst. Loopfietsen met drie of vier wielen zijn goed geschikt voor erg jonge kinderen of kinderen die motorisch gezien nog niet zo stabiel zijn.

Materialen

Loopfietsen zijn in verschillende materialen verkrijgbaar. Er bestaan houten, aluminium en kunststof loopfietsen. Het grootste verschil is de weerbestendigheid en stevigheid van de fiets. Laat je in een winkel goed informeren over de verschillende fietsen.

Houten loopfiets

De houten loopfiets heeft rubber banden en lijkt wat minder op een gewone fiets. Er zitten geen remmen op, je kindje remt met de voet.

Aluminium loopfiets

Een metalen of aluminium loopfiets lijkt meer op een gewone kinderfiets, maar dan zonder trappers. Je kunt kiezen voor een loopfiets met of zonder handrem. Deze fietsen zijn erg sterk en kunnen lange tijd mee. Handig dus als je meer kinderen hebt en de fiets kunt doorgeven!

Kunststof loopfiets

Er zijn ook kunststof loopfietsjes. Dit zijn lichtgewicht fietsjes en wegen maar zon 3,2 kilo.

Wel of geen handrem?

Er zijn loopfietsen met of zonder handrem, maar welke moet je nu kiezen? Motorisch gezien zijn kinderen van 2 jaar nog niet goed in staat om met de hand te remmen. Ze kunnen dan beter met de voet remmen. Daarnaast is het fietsen en opletten al spannend genoeg! Een kind van 3 kan al wel zon snelheid ontwikkelen dat het verstandig is om hem of haar te leren remmen met een handrem.

Waar kun je nog meer op letten?

  • Let op of het stuur en het zadel in hoogte verstelbaar zijn
  • Heeft het fietsje een speciaal loopfietszadel? Op deze zadels hebben de benen meer bewegingsruimte.
  • Een laag frame, zodat je kindje makkelijk kan op- en afstappen
  • Heeft het fiets een standaard? (dan kan het netjes weggezet worden)

Waar kun je een loopfiets kopen?

Je kunt loopfietsjes online kopen, maar je kunt je kind ook meenemen naar een winkel, zodat gelijk gekeken kan worden naar de juiste hoogte. In de fietsenwinkel en de meeste speelgoedwinkels kun je terecht voor een mooie loopfiets.Wil je graag online hulp bij je keuze? Kijk dan eens op deze site.

Een aantal bekende merken

  • Puky (aluminium, 2 wielen)
  • Yipee (aluminium, 2 wielen)
  • Simply (hout, 2 wielen)
  • Pintoy (hout, 4 wielen)
  • Viper (aluminium, 2 wielen)
  • Firstbike (kunststof, 2 wielen)
  • Sesamstraat (hout, twee wielen)
© 2009 - 2017 Cato, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ontwikkelingspsychologie van kinderenOntwikkelingspsychologie van kinderenWat is ontwikkelingspsychologie? In welke fases komen kinderen en mensen? Welke aspecten van ontwikkeling leren ze wat h…
Het ontstaan en de ontwikkeling van de fietsHet ontstaan en de ontwikkeling van de fietsNederland is het land waar ze per persoon het meeste voorkomen; fietsen. Iedereen heeft, of had er wel eentje of meerder…
Kenmerken van peutersKenmerken van peutersHier zijn de kenmerken van een peuter. we noemen de : - socialen kenmeren - geestelijke kenmerken - lichamelijke kenmerk…
Cognitieve, sociaal-emotionele en motorische ontwikkelingDe cognitieve ontwikkeling heeft alles te maken met het denken. De ontwikkelingspsycholoog Piaget onderscheidt drie fase…
Bronnen en referenties
  • www.loopfiets-expert.nl
  • www.welkeloopfiets.nl

Reageer op het artikel "Waar let je op bij de aanschaf van een loopfiets?"

Reacties

Aranka, 05-11-2015 15:38 #3
Leuk artikel, kwam het tegen via Google.
Wij hebben een loopfiets van bandits and angels en houten loopfietsen zijn meestal lichter qua gewicht dan metaal. Daarnaast zou ik ook een loopfiets nemen die je anders in kan stellen waardoor ie meegroeit. Anders kan je elk half jaar een nieuwe kopen!

Jan, 25-05-2011 13:24 #2
Een lage instap biedt niet per definitie voordelen bij het op- en afstappen. Het is eerder moeilijker. De loopfiets ligt meestal op de grond en de kinderen tillen de loopfiets op met en hand en houden hem zo scheef dat ze hun been er over kunnen slaan. Bij een lage instap moeten kinderen de loopfiets vasthouden, balanceren op 1 been en het andere er tussendoor doen. Zeker in het begin is dit moeilijker voor kinderen.

Een standaard heeft eerder nadelen dan voordelen. De standaard op goedkope loopfietsen is moeilijk in- en uit te klappen. (gaat zwaar) En meestal parkeren de kinderen de loopfiets op en andere manier. Soms blijven kinderen met de broekspijp achter de standaard hangen en dan klapt hij ui tijdens het loopfietsen niet echt wenselijk.

TIP: Let er bij metalen loopfietsen op dat er een extra dopje in de binnenzijde is. Dit dopje zorgt er nl voor dat als het handvat is doorgesleten de kinderen hun vingers niet in het stuureinde doen en gaan loopfietsen. Zeer gevaarlijk. Reactie infoteur, 26-05-2011
Dankjewel voor de aanvulling!

W. van Someren, 09-02-2010 14:38 #1
Goed overzicht! Nog een aanvulling bij de kunststof loopfietsjes: een goed en heel betaalbaar loopfietsje/loopmotortje is het merk Broemie. Reactie infoteur, 14-08-2010
Bedankt voor de toevoeging!

Infoteur: Cato
Laatste update: 11-01-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Reacties: 3
Schrijf mee!