InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Fietsverlichting aanleggen in vijf stappen

Fietsverlichting aanleggen in vijf stappen

Fietsverlichting aanleggen in vijf stappen Wilt u fietsverlichting aanleggen maar wilt u dit niet door een fietsenmaker laten doen? Het aanleggen van fietsverlichting kan soms een lastig karwei zijn. Dit artikel beschrijft het aanleggen van fietsverlichting in vijf duidelijke en simpele stappen!

Het aanleggen van fietsverlichting kan soms een lastig karwei zijn, op internet zijn tal van vaak onduidelijke en onjuiste stappenplannen te vinden. Daarom hier een simpel vijf-stappenplan voor het zelf aanleggen van fietsverlichting.

Koplamp

Allereerst begint men met het monteren van de koplamp. Dit kan men doen door de koplamp te monteren aan de koplampbeugel. Een koplampbeugel is een standaard op bijna elke fiets, wanneer dit niet zo is zijn deze beugels voor een klein bedrag te koop bij de betere fietsenmaker. De koplamp zet men vast met een enkele of dubbele schroef en moer.

Dynamo

Als tweede stap monteert men de dynamo aan de dynamobeugel. Zorg ervoor dat de dynamobeugel nog niet vast zit aan de fiets. Wanneer de dynamo vast wordt gedraaid aan de dynamobeugel, zorg er dan voor dat de moeren niet te strak komen te zitten. Dit is nodig omdat de stand van de dynamo ten op zichte van het voorwiel later nog moet worden bijgesteld.

Dynamobeugel monteren

Nu de dynamo vast zit aan de dynamobeugel, is het tijd om het geheel vast te zetten aan de fiets. Dit doet men door de dynamobeugel te monteren aan de linkerpoot van de voorwork. Vervolgens stelt men de hoogte van de beugel en de hoek van de dynamo zo in, dat het wieltje van de dynamo moeiteloos tegen de voorband aan kan lopen. Hiervoor kan men het beste een passende inbussleutel gebruiken.
Vergeet niet de veerring aan de bouten te monteren en de schroeven waarmee de dynamo vast zit aan de dynamobeugel te controleren.

Achterlicht monteren

Stap vier is het monteren van het achterlicht. Schuur eerst de binnenzijde van het spatbord, dit kan men het beste doen met een stuk schuurpapier. Op deze manier hoeft het spatbord niet van de fiets te worden gehaald. In de meeste gevallen is er op het spatbord al een gat aanwezig voor een achterlicht. Mocht dit niet het geval zijn, boor dan eerst een gat (6mm). Steek de pen van het achterlicht door het gat, vergeet ook hier niet de veerring! Draai het geheel vast en voila, het achterlicht zit vast.

Bedrading

Als laatste is het tijd voor de bedrading, dit is echter ook het allerlastigste onderdeel van het aanleggen van fietsverlichting! Neem wat elektradraad en bevestig deze met gestript uiteinde aan de dynamo, vaak is dit een kliksysteem, maar men heeft hier in sommige gevallen een soldeerbout nodig! Bevestig het andere gestripte eind van de draad aan de koplamp. Zorg ervoor dat er genoeg draad overblijft om het stuur volledig naar links en rechts te bewegen. Doe ditzelfde voor het achterlicht. Zet de draden om de vijftien centimeter vast met tie-wraps, voor de arme student kan ducktape hier ook uitkomst in bieden.

Benodigdheden

Materiaal

  • Koplamp (halogeen)
  • Koplampbeugel
  • Dynamo
  • Dynamobeugel
  • Achterlicht
  • Elektradraad (voor fietsverlichting)
  • Tie-wraps/Ducktape
  • Schuurpapier
  • Bouten (M6)
  • Moeren (M6)
  • Veerringen (6mm)

Gereedschap

  • Schroevendraaier
  • Steeksleutel
  • Kniptang/Schaar
  • Imbussleutel
  • Draadstripper
© 2011 - 2017 VMusic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Fietsverlichting met of zonder dynamoFietsverlichting met of zonder dynamoEen bekeuring voor zonder licht rijden op de fiets kost al gauw evenveel als een simpele diepvriesmaaltijd voor vier per…
Tips voor reparatie van defecte fietsverlichtingTips voor reparatie van defecte fietsverlichtingVan veel fietsen doet het licht het niet. Dit kan, buiten dat het een bekeuring op kan leveren, ook tot gevaarlijke situ…
Fietsverlichting, welke soorten zijn er allemaal?Fietsverlichting, welke soorten zijn er allemaal?In het donker en tijdens de schemering is goede verlichting op de fiets erg belangrijk. Niet alleen zijn automobilisten…
Verkeersregels en Verlichting voor FietsersVerkeersregels en Verlichting voor FietsersVerkeersregels en de verplichte verlichting voor fietsers. Voor de meeste deelnemers aan het verkeer gelden in grote lij…
Oldtimer bromfiets: Zündapp 517De Zündapp 517 is het meest gewilde type van de modellen die Zündapp in de loop van vele jaren gemaakt heeft. Ze lijken…
Bronnen en referenties
  • http://www.gamma.com/doe-het-zelf/fietsverlichting-aanleggen/

Reageer op het artikel "Fietsverlichting aanleggen in vijf stappen"

Reactie

Martina, 05-08-2013 13:57 #1
Een handige website! Ik ben nu bezig met mijn oude fiets op te knappen en heb hem helemaal uit elkaar gehaald. Nu heb ik een probleem, de bedrading is naar binnen gegaan aan de voorkant. Weten jullie hoe je dit er gemakkelijk kan uithalen?

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 22-08-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Reacties: 1
Schrijf mee!