Tips voor reparatie van defecte fietsverlichting

Tips voor reparatie van defecte fietsverlichting Van veel fietsen doet het licht het niet. Dit kan, buiten dat het een bekeuring op kan leveren, ook tot gevaarlijke situaties leiden. U bent voor automobilisten slecht te zien. Hieronder een aantal tips om uw licht weer in orde te krijgen.

batterijverlichting

Veel moderne fietsen zijn voorzien van een batterijverlichting aan de achterzijde. Brandt dit niet dan is het dikwijls een lampje wat stuk is of een lege batterij. Dit kunt u snel nakijken door de batterij te vervangen door een nieuwe. Helpt dit niet, dan even naar het lampje kijken of het gloeidraadje niet gebroken is.

Is de batterij vervangen en het lampje is nog goed, dan kan het alleen nog maar een slechte verbinding zijn met de batterij.
Verbuig de koperen pinnetjes waar de batterijen tussen geklemd zitten even wat naar buiten en zorg ervoor dat er een goed contact met de batterij is aan beide zijden. Let er verder ook goed op dat de batterijrichting goed is. Dit staat bijna altijd aangegeven net naast de plaats waar de batterijen erin moeten.

dynamoverlichting

De meeste fietsen hebben nog een verlichting die werkt via een dynamo. Deze verlichtingswijze geeft de meeste storingen daar het zijn stroom toevoert via kabels en terug meestal via de massa van het frame. Bij oudere fietsen slaat roest nogal eens toe en geeft op een aantal punten nogal eens een onderbreking van de stroom.

uit welke onderdelen is de verlichting opgebouwd

  • dynamo
  • koplamp met groot lampje 6 v.
  • achterlicht met klein lampje 6 v.
  • koperen aanvoerdraad
  • frame of massadraad voor retourstroom

controle of er een lampje stuk is

Als een van de twee lampjes niet branden, kijkt u natuurlijk eerst of er een lampje stuk is. Is dit zo, dan vervangen en controleren of het probleem verholpen is.

mogelijk een probleem met de dynamo

Branden beide lampjes niet, dan is er mogelijk een slecht contact met de dynamo. Bij de dynamo moeten twee draden goed verbonden zijn met die dynamo. Even de draad loshalen en kijken of er geen corrosie opgetreden is. Dit is het geval als de draadeinden niet meer koperkleurig zijn. U dient dan dit gecorrodeerde stukje draad af te knippen en een stukje van het plastic af te strippen. Dit laatste kan het beste gebeuren met een draadstriptang, maar een kniptangetje en voorzichtig het plastic wat inknippen en afstrippen, wil ook nog wel lukken. De draad weer verbinden met de dynamo en uitproberen.

Nog geheel geen licht, dan kan het nog de verbinding van de dynamo met de voorvork zijn. Met steeksleutel maat 10 is de dynamo meestal los te draaien. Nu alles goed ontroesten met grof schuurpapier en mogelijk wat krabben met een schroevendraaiertje. De dynamo weer monteren.

Draai ook even aan het geribbelde dopje van de dynamo. Soms zit dit dopje vast door vuil wat zich erin opgehoopt heeft.
De fiets dan even ondersteboven zetten en wat WD-40 of olie in het hoedje laten lopen. Een paar minuten laten intrekken en de fiets weer rechtop zetten. Overtollige olie afpoetsen met een doekje.

Het kan ook nog zijn dat er roest of corrosie zit in de dynamo zelf. Sommige types dynamo's hebben aan de onderzijde een of twee hele kleine schroefjes zitten. Deze voorzichtig losdraaien boven een tafel en de schroefjes opvangen. Let op, er zit ook een koperen plaatje in het dekseltje dat u er afschroeft, dat met een veertje naar beneden wordt gedrukt. Dit veertje wil nog wel eens wegspringen en is moeilijk terug te vinden.
De bovenkant van het koperen plaatje wat afschuren en de roestige kant van het veertje niet vergeten. Nu weer voorzichtig monteren van het dekseltje en ervoor zorgen dat het veertje weer op de juiste plek zit.

de koplamp

De koplamp open halen en kijken of het koperen of metalen stripje wat achter tegen het lampje aan moet drukken voldoende naar voren komt. U kunt het een beetje buigen zodat het zeker contact kan maken. Let meteen even op of er corrosie op dit metalen stripje zit. Zo ja, dan even afschuren of afkrabben met een schroevendraaier. Kijk nog even naar de achterkant van het lampje. Is dit erg dof, dan heel licht wat opschuren.

Nu alleen nog even kijken naar het lichtdraadje. Zit dit goed vast en is het niet gecorrodeerd, dan de koplamp weer sluiten.

Nu we toch bezig zijn even de koplamp met steeksleutel 10 losdraaien en de contactpunten even opschuren.
Met deze handelingen zou het licht van de koplamp weer moeten werken, tenzij er een kabelbreuk ergens in de leiding zit. Dit kunt u testen met een losse nieuwe draad, vanaf de koplamp rechtstreeks naar de dynamo. De oude draad even losmaken bij de koplamp om mogelijke kortsluiting te voorkomen. Werkt het nu wel, dan de oude draad laten vervallen en de nieuwe goed vastzetten met tape of kabelstraps.

het achterlicht

Als het lampje nog goed is, kijken of de draad nog in goede staat is en goed vastzit. Zo ja, dan kunt u er zeker van zijn dat het probleem in de massa of een draadbreuk zit. Een mogelijke draadbreuk weer onderzoeken door met een nieuwe draad rechtstreeks vanaf de dynamo naar het achterlicht te gaan. Op de juiste plek verbinden, oude draad even los laten hangen en controleren of het licht nu wel brandt. Zo ja, kabel vervangen door een nieuwe. Nieuwe kabel goed vastzetten met tape of kabelstraps.

Zo nee, dan zit het probleem in de massa. Dit is lastiger omdat er op veel plaatsen roest kan zitten, die ervoor zorgt dat er geen verbinding terug naar de dynamo is. Alle onderstaande punten moeten losgedraaid worden en ontroest. Controleer na elk punt wel even of het licht ondertussen brandt. Dan hoeft u niet verder te zoeken.

  • bevestiging van achterlicht aan het spatbord
  • bevestiging van spatbordbeugel aan spatbord en wielmoer
  • bevestiging van spatbord aan frame onder bij de trapas
  • dynamo aan de voorvork

Is het massaprobleem nog niet opgelost, dan is een alternatief een massakabel vanaf het achterlicht, waar dit vastzit aan het spatbord, tot aan het bevestigingspunt van de dynamo aan de voorvork. Gebruik revetten waar je de kabel goed omheendraait en zet die goed vast.

weer veilig op weg

Als u al deze tips heeft nagelopen is de kans erg groot dat u weer volop met licht rond kunt fietsen. Veilig voor u, uw portemonnee en uw medeweggebruikers!

Lees verder

© 2009 - 2024 Berrie_van_mier, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Fietsverlichting aanleggen in vijf stappenFietsverlichting aanleggen in vijf stappenWilt u fietsverlichting aanleggen maar wilt u dit niet door een fietsenmaker laten doen? Het aanleggen van fietsverlicht…
Fietsverlichting met of zonder dynamoFietsverlichting met of zonder dynamoEen bekeuring voor zonder licht rijden op de fiets kost al gauw evenveel als een simpele diepvriesmaaltijd voor vier per…
Zonnepanelen in serie of parallel schakelen?Zonnepanelen in serie of parallel schakelen?De keuze voor het in serie of parallel schakelen van zonnepanelen is afhankelijk van het elektrische circuit waarin zonn…
Autopech onderweg, vaak simpel te voorkomenAutopech onderweg, vaak simpel te voorkomenOndanks dat onze auto regelmatig naar de garage gaat voor onderhoudsbeurten en de periodieke APK-keuring lopen we toch k…

De fietskar voor bagage of kinderenAls je als fietser regelmatig vrachten te vervoeren hebt, die niet op de bagagedrager of in de fietstassen passen, dan z…
Wat is een ligfiets?Een ligfiets is een bijzonder soort fiets waarop je niet zoals gebruikelijk met je zitvlak op een zadel zit, maar in een…
Bronnen en referenties
Reacties

Henk, 30-12-2016
Voorlicht en achterlicht doen het afzonderlijk prima, maar samen aangesloten op de dynamo werken geen van beide? Reactie infoteur, 31-12-2016
Klinkt als een kortsluiting. Probeer eens van een van de twee lampen de draadjes om te wisselen.
Ook bij veel dynamo's zit een plus en min aansluiting. Plussen en minnen op de juiste aansluiting?
Vanaf hier moeilijk te overzien natuurlijk.
Succes.

Jan Weling, 08-12-2016
Het achterlicht van mijn e-bike Roberta met Bosch-middenmotor doet het niet. Wellicht een tip? Reactie infoteur, 09-12-2016
Helaas heb geen ervaring met e-bikes. Controleer de verbindingen en kijk even of het lampje stuk is. Zijn het ledjes dan houdt dat helaas op.
Succes.

Arno, 16-02-2016
Ik heb een nieuwe dynamo op mijn fiets gezet (van de oude dynamo was het geribbelde wieltje afgesleten waardoor hij niet meer goed ronddraaide)
Toen ik alles uit wilde proberen blijkt ook bij de nieuwe dynamo het wieltje niet rond te draaien en geeft geen licht.
Als ik de dynamo tegen het draaiende wiel aanduw gaat het licht branden.
Kan het misschien zijn dat de zijkant van de buitenband te glad is voor de dynamo? Reactie infoteur, 17-02-2016
Kan zijn dat de band afgesleten is. Een mogelijke oplossing is de beugel waar de dynamo aan de voorvork zit wat te verbuigen richting het wiel.
Zoveel dat de dynamo er overdag niet tegen aan loopt.
Dit geeft meer druk op de band en zal er voor zorgen dat de dyno wel draait.
Succes.

Ferry, 09-10-2013
Als ik het dynamo op het wiel zet en aan fiets dan brandt het achterlicht fel en naar verloop van tijd gaat pas het voorlicht aan. Ik heb de bedrading al een keer uit de dynamo en de koplamp gehaald en weer terug geplaatst maar het probleem is nog niet verholpen. Wat kan ik nu nog meer doen? Reactie infoteur, 10-10-2013
Volgens mij zijn er 2 mogelijke problemen.
-Er is een draadbreuk in de draad van de koplamp. Uit te testen door een nieuwe draad van de koplamp naar de dynamo te plaatsen.
-Er is sprake van een slechte massaverbinding. koplamp loshalen en de contacten
opschuren. Verder het lampje eruit halen en de onderkant (soldeer) licht opschuren. Ook
het koperen stripje waar het lampje tegenaan gaat licht opschuren.

Ik hoop dat je wat aan de tips hebt. Succes!

Gerrij van Wijchen, 13-01-2012
L.S. Als ik mijn fiets vooruit rijd dan doet mijn licht niet. en als ik achteruit rij doet mijn licht het wel! Weet u wat de oplossing hiervan is?

b.v.d. Gerrij van Wijchen Reactie infoteur, 13-01-2012
Beste Gerrij,
Ik heb dit zelf als (ex))fietsenmaker nog niet meegemaakt. Probeer eens een andere dynamo te monteren en kijk of het resultaat hetzelfde is. Werkt het dan wel goed dan ligt het in elk geval aan de dynamo (hier moet bijna zeker het probleem zitten). Het lijkt wel of er een kortsluiting in zit.
Succes en ik hoor graag de uiteindelijke oplossing.

Berrie_van_mier (101 artikelen)
Laatste update: 05-11-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.