Cranks en pedalen vervangen van de fiets
Als het voortandwiel van uw fiets versleten is of uw pedalen niet meer soepel rondraaien, kunt u deze met onderstaande tips zelf vervangen.Wat heeft u voor gereedschap nodig
- nieuwe trappers en of cranks
- pedaalsleutel (of steeksleutel)
- pijpsleutel
- schroevendraaier
- cranksleutel en steeksleutel
- kogellagervet
- vuisthamer en andere stevige hamer
- WD-40 of roestoplosser
Vanwege de langere lengte heeft de pedaalsleutel de voorkeur boven de steeksleutel. U kunt hier veel meer kracht mee zetten door de grotere hefboomwerking. Verder is een pedaalsleutel dunner en past tussen elke trapper en crank. De steeksleutel is voor bepaalde typen pedalen te dik en die kunt u daarvoor dan ook niet gebruiken.
Kwaliteit van de nieuwe trappers
Of u nu veel fietst of weinig, de goedkopere trappers zijn eigenlijk nooit de meest geschikte vanwege de erg slechte kwaliteit. Voordat u het weet moet u ze opnieuw vervangen, omdat de lagers al snel weer versleten zijn. Het gebeurt zelfs nogal eens dat ze compleet afbreken. Niet aan te raden dus.Schroefdraad van de trappers is niet gelijk
Houdt u er rekening mee dat de schroefdraad van de linker- en de rechtertrapper niet gelijk is. De ene heeft een linkse schroefdraad en de andere een rechtse. Soms staat er een "R" of een "L" op de trappers. Deze letters staan uiteraard voor rechts en links. Het rechterpedaal moet u tegen de wijzers van de klok losdraaien. Het linkerpedaal draait u los, door met de wijzers van de klok mee te gaan.Mochten een of beide trappers zo vast(geroest) zitten dat er geen beweging in zit, dan kunt u de volgende tip in acht nemen.
U plaatst een vuisthamer onder de crank(zie foto) en geeft aan de bovenzijde op de crank een ferme tik met een andere stevige hamer. Dit zorgt ervoor dat de crank rond de schroefdraad van de trapper even een beetje ovaal wordt en dat de roest tussen de schroefdraad en de crank losser komt te zitten. Nu inspuiten van WD-40 of een roestoplosser tussen de schroefdraad en de crank en de trapper losdraaien. Het zal u vermoedelijk wel een klein deukje opleveren boven op de crank, maar als noodoplossing zult u er dit voor over moeten hebben. Geeft de tik nog niet het gewenste resultaat, dan bovenstaande nogmaals herhalen. Als de trapper losgedraaid is, goed kijken naar de nieuwe trappers welke schroefdraad de juiste is. De schroefdraad van dit pedaal wat invetten met wat kogellagervet. Roest krijgt dan voorlopig geen kans meer.
Het voortandwiel en de cranks vervangen
Als het voortandwiel versleten is zult u ook de cranks moeten vervangen, daar het voortandwiel aan de crank vastgelast is. (In dat geval moet tegelijkertijd ook altijd de ketting en het achtertandwiel vervangen worden. Als u dit niet doet gaat het geheel kraken doordat er versleten en nieuwe onderdelen moeten samenwerken.)Om de crank te vervangen zal eerst de kettingkast gedemonteerd moeten worden. Er zijn erg veel verschillende modellen kettingkasten, met ieder hun eigen bevestigingspunten in omloop. Met even goed kijken waar deze punten zitten, zijn ze meestal met een schroevendraaier eenvoudig los te draaien.
Na demontage van de kettingkast, moet het kunststof afdekplaatje verwijderd worden van de crank. De bout die daaronder zit met een pijpsleutel verwijderen.
Daarna de cranksleutel erop schroeven en met een steeksleutel vastzetten. Dan met de rode handle, met de wijzers van de klok mee draaien. De crank, die taps toeloopt, zal er nu vanzelf afkomen. De nieuwe crank monteren en de trapper weer vastdraaien. Ditzelfde geldt ook voor de crank aan de linkerzijde van de fiets. Als dit allemaal volgens plan gelukt is, heeft u hopelijk deze tips de komende jaren niet meer nodig.