Tips om fietsstuur en zadel op juiste hoogte te zetten
De hoogte van het stuur en het zadel van een fiets hebben een grote invloed op het rijplezier. Voor een prettige hoogte en hoe deze bevestigingen los te maken, volgen hieronder enkele tips.
Het fietsstuur losmaken
Fietssturen zitten vast in het balhoofd van de fiets en er zijn eigenlijk maar
twee verschillende systemen in, om ze vast te zetten.
Het
oude systeem, waarbij het stuur alleen in de hoogte versteld kan worden, heeft een stuurpen met een taps toelopende moer (conisch). Deze moer klemt zich in het stuur vast tijdens het vastdraaien van de zeskantige bout bovenop het stuur (steek- of ringsleutel 11 of 13). Doordat er in de onderkant van het stuur een groef zit, worden de zijkanten naar buiten gedrukt. Dit zorgt ervoor dat het stuur in het balhoofd geklemd wordt.
Los maken van de stuurpen doet u door het losdraaien van de bout tot ongeveer een cm. boven het stuur. Dan een houten latje op de bout leggen en met een hamer een tik op het latje geven. (het latje dient om beschadigingen te voorkomen). De conische moer komt nu los en het stuur kan verzet worden. Klem hiervoor het voorwiel tussen de knieën en draai het stuur naar links en rechts en trek tegelijkertijd het stuur omhoog. Gaat dit zwaar, dan is inspuiten van wat WD-40 of kruipolie een mogelijke oplossing. Er kan altijd wat vuil of roest tussen stuur en balhoofd zitten.
Het
nieuwere systeem, waarbij het stuur ook nog naar voren of achteren gekanteld kan worden, heeft een stuurpen met een afgeschuinde moer. Ook het stuur heeft deze afschuining aan de onderkant. Meestal zit er bovenop het stuur een plastic afdekkapje. Dit moet er met een schroevendraaier afgewipt worden. Bij het vastdraaien van de moer bovenaan het stuur (inbusbout), schuift de schuine moer langs de schuine kant van het stuur en klemt zich zo vast in het balhoofd. Meestal is een klein tikje op de inbusbout voldoende om het stuur los te maken. Ook hier geldt weer, dat een beetje smeermiddel, het draaien kan versoepelen.
De hoogte van het stuur
Hoewel het een kwestie is van wat u zelf prettig vindt fietsen, is een hoogte waarbij de ellebogen licht gebogen zijn, over het algemeen het meest comfortabel. Is het stuur ook nog te kantelen, probeer dan even wat voor u de fijnste stand is, voordat u het stuur weer vastzet.
Let op dat het stuur niet zo hoog gezet wordt dat er nog maar een paar cm in het balhoofd over blijven. Dit kan ervoor zorgen dat uw stuur gaat buigen of in het ergste geval gaat breken bij plotseling remmen. Een gulden regel is, dat in elk geval een derde van het stuur in het balhoofd blijft zitten.
Het zadel losmaken
Het zadel zit meestal vast met een zadelstrop op de zadelpen. Dit is een klemsysteem dat het zadel en de zadelpen met elkaar verbindt door middel van twee ijzeren plaatjes en een bout met moer erdoor. Deze bout kan voorzien zijn van een zeskantige kop (steek- of ringsleutel 13) of inbusbout. Hiermee kunt u de horizontale stand veranderen voor een prettige zithouding. Over het algemeen zit het het prettigste, als de voorkant van het zadel iets omhoog gezet wordt.
Onder de zadelstrop aan het frame zit een bout die ook voorzien is van een zeskant of inbuskop. Ongeveer een halve cm losdraaien moet voldoende zijn. Net als bij het stuur, het zadel naar links en rechts draaien en ondertussen naar boven bewegen. Gaat het moeizaam, dan weer even wat smeren.
De hoogte van het zadel
Ook de hoogte van het zadel is weer een persoonlijke keuze van wat u prettig vindt. De meest ideale hoogte is bereikt als uw knieën licht gebogen zijn, bij een trapper in de onderste stand.
Goede verhoudingen
Hoewel het zadel en het stuur voorzien kunnen worden van een extra lange zadel- en stuurpen, is dit niet aan te raden. De verhouding van de afstand van het zadel tot het stuur moet in verhouding staan tot de lengte van de berijder. Rijdt u op een te kleine fiets, dan zal dit dus niet prettig rijden en dient u te overwegen, een grotere fiets aan te schaffen.
Lees verder