Stadsfietsen: bandenspanning en kwaliteit van de banden

Veel mensen rijden niet prettig op hun fiets, doordat ze met een verkeerde bandenspanning of met banden van een verkeerde kwaliteit rondrijden. Hieronder volgen wat tips om comfortabeler te fietsen.

De bandenspanning

De spanning van de banden is belangrijk voor het rijgedrag van de fiets. Een slappe band zorgt voor zwaarder trappen, doordat er een groter oppervlak van de band het wegdek raakt. Bij een erg slappe band kost het dus in verhouding veel meer energie om vooruit te komen. De oplossing is simpel en zo gebeurd. Even de band op spanning zetten en u kunt er weer een lange tijd prettig mee fietsen.

Hoe hard moet de band staan?

Als u met de wijsvingers de velg omsluit en met de duimen de band induwt, moet u de band maar een klein beetje in kunnen duwen. Dit is natuurlijk afhankelijk van uw eigen kracht, maar gaat u er vanuit dat dit met een behoorlijke kracht moet gebeuren. U kunt ook op de fiets gaan zitten en naar de betreffende band kijken. Ziet u bijna of geen afplatting van uw band, dan zit hij redelijk goed op spanning.

Op de voorband komt altijd wat minder druk te staan dan op de achterband, maar realiseert u zich dat als u er lucht bijgepompt heeft, u er zonder meer al prettiger mee kunt fietsen. Heeft u er echter teveel lucht ingepompt, dan zult u dit gaan merken doordat u tijdens het fietsen elk hobbeltje als een onprettige ervaring zult beleven. Dan reageert de band alsof het een massieve band is en rijdt dan niet meer comfortabel. Ook voor de levensduur van de band is dit niet aan te raden. Slechts een klein deel van de band komt in aanraking met het wegdek en slijt dus extra doordat het hele gewicht van de fiets en berijder op dit kleine stukje band rust.

Hoe oppompen bij een speciaal ventiel

Er zijn pakweg 3 typen ventielen in de handel:
  • normaal ventiel
  • autoventiel
  • raceventiel

Het normale ventiel geeft het minst problemen. Pomp aansluiten en oppompen. Het autoventiel is een ventiel dat identiek is aan die van uw auto. U zult hiervoor een verloopnippeltje moeten kopen om de gewone fietspomp te kunnen gebruiken.
Het raceventiel is een dun ventiel speciaal ontwikkeld voor racefietsen. Toch komt u het nogal eens tegen bij normale fietsen. Eerst het kleine ronde moertje een slag of 2 losdraaien (niet helemaal eraf draaien) en een speciaal daarvoor bestemd nippeltje eroverheen monteren. De band oppompen en nippeltje weer verwijderen. Vergeet niet het ronde moertje weer vast te draaien na het oppompen van de band. Als de banden op spanning staan altijd het plastic beschermdopje weer op het ventiel terugplaatsen, dit kan langzaam leeglopen door kleine lekkage van het ventiel voorkomen.

De kwaliteit van de band

De kwaliteit van de band bepaalt ook voor een groot deel of u er prettig mee kunt fietsen. Een band wordt gemaakt van rubber, maar hier zijn vele kwaliteiten in. Een goede kwaliteit band is eigenlijk altijd van een soepele rubbersoort gemaakt. Deze band is er zondermeer al beter op te leggen als u er een gaat vervangen en het geeft een prettiger rijgedrag.

De meeste goedkope banden zijn stug en van een harde rubbersoort gemaakt. Dit geeft meer wrijving op het wegdek en trapt dus zwaarder. Verder is zo'n band bij montage moeilijk in het midden te positioneren en is er kans op wat hobbelen of zwabberen tijdens het fietsen. Tevens hebben de betere banden over het algemeen een anti-lek laag net onder het profiel van de banden zitten. Dit geeft een groot verminderd risico op lekke banden. Dat dit prettiger is, zal iedereen het over eens zijn.

Profiel van de banden

Fietsbanden worden met allerlei soorten profiel gemaakt. Van rechte lijnen evenwijdig aan de band, grote noppen voor ruw terrein, tot schuine dwarslijntjes om overtollig water af te voeren. Voor de meeste fietsers is dit vanwege de geringe snelheid niet zo van belang. Dit zal voornamelijk gaan spelen bij racefietsers of mountainbikers, die voor snelheid of ruw terrein gaan.

De beste keuze

Probeer voor uzelf na te gaan of u veel grote tochten fietst of voornamelijk in de stad wat boodschappen doet. Ga in elk geval niet voor de echt goedkope banden, die zijn bijna altijd stug en van mindere kwaliteit. Hoewel dit voor een studentenfiets een goedkoop alternatief kan bieden, geeft dit in ieder geval een grotere kans op lekke banden.
Een gemiddelde of de duurdere band geeft meestal de meeste voldoening en het gewenste fietscomfort.

Lees verder

© 2009 - 2024 Berrie_van_mier, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Fietsband plakken in 6 stappen!Fietsband plakken in 6 stappen!Wie kent het niet een fietsband plakken, erg vervelend allemaal. De meeste weten alleen helaas niet hoe het moet terwijl…
Hoe plak ik een fietsband?Hoe plak ik een fietsband?Hoe plak ik een fietsband? Dit is de vraag die bij veel mensen naar boven komt wanneer ze met een lekke fietsband aan de…
Hoe plak je een fietsbandEen lekke band. Dit is een probleem wat al bestaat sinds de uitvinding van de fiets. Veel mensen kiezen voor dit alterna…
Hoe moet je een fietsband plakken/verwisselen?Als je een lekke band hebt dan kun je deze zelf plakken. Een fietsband plakken is niet ingewikkeld, het kost alleen een…

Wat is een ligfiets?Een ligfiets is een bijzonder soort fiets waarop je niet zoals gebruikelijk met je zitvlak op een zadel zit, maar in een…
Fietsen, gezond, sportief en goedkoopFietsen, gezond, sportief en goedkoopIn nederland heeft iedereen wel een fiets, veel mensen hebben zelfs wel 2 of meer fietsen. Maar gebruiken we die fiets o…
Berrie_van_mier (101 artikelen)
Laatste update: 05-11-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.