Tips om piepende trommelremmen van de fiets te verhelpen
Veel trommelremmen beginnen na verloop van jaren te piepen of te kraken bij het gebruik. Hieronder wat tips om daar wat aan te doen.Principe van een trommelrem
Een trommelrem werkt volgens het principe van een hefboom, die ervoor zorgt dat twee remschoenen tegen de binnenkant van de naaf duwen. Door de wrijving die dan ontstaat, remt het wiel af.In het verleden werd er asbest in de remvoeringen verwerkt. Hoewel die remmen beter waren, is dat milieutechnisch niet meer toegestaan. Heeft u nog een echt oude fiets, let dan op bij het inademen van stof wat bij het opschuren van de remvoeringen vrijkomt.
De remtrommel is bijna onderhoudsvrij, maar na verloop van jaren kan er toch stof, zand of wat vet van de lagers inkomen. Dit kan een verminderde remwerking, maar soms ook irritant gepiep of gekraak ten gevolg hebben.
Simpele oplossing
Heeft u geen enkele sleutelervaring, dan is het niet raadzaam om dit karwei zelf te gaan doen. U zult dan vooral problemen gaan krijgen met de montage van het achterwiel en de afstelling van de versnellingen, die in het achterwiel zitten.Een mogelijkheid is dan wel om de fiets ondersteboven te zetten en een sterk geconcentreerde oplossing van water en afwasmiddel tussen de rand van de trommelrem en de naaf te gieten. Ondertussen draait u aan het wiel. De oplossing zal in de remvoeringen trekken en zo hopelijk wat vet en vuil oplossen. Nog een paar keer remmen terwijl u aan het wiel draait en tussendoor wat van de oplossing erin gieten. Het meeste loopt er langs, maar u zult merken dat na enige tijd uw fiets niet meer remt. Nu weet u dat het er goed ingetrokken is.
Het beste is om een stukje te gaan fietsen en ondertussen regelmatig remmen. Meestal is na een dag het water verdampt en zal uw fiets mogelijk beter remmen en minder piepen dan voorheen.
Doe dit niet met beide remmen tegelijkertijd, maar een voor een. Als de behandelde rem weer werkt, dan pas de andere rem onder handen nemen.
Het wiel uit de fiets halen
Als eerste moet het wiel uit de fiets gehaald worden om bij de remtrommel te komen. Heeft u nog niet veel sleutelervaring, leg dan de gedemonteerde onderdelen in volgorde van demontage op een rijtje. Dit voorkomt twijfel bij het weer in elkaar zetten van de fiets.Nu de moer van de remplaat verwijderen en de revet met inkepingen. Met deze revet kunt u straks eventuele speling van het wiel afhalen. Nu kan de remplaat eraf gehaald en bekeken worden.
Zijn de remschoenen erg vet, alsof er veel olie ingetrokken is, dan zullen er nieuwe remschoenen ingezet moeten worden. Neem de oude remschoenen mee naar de fietsenwinkel voor de juiste maat en het type. Demontage is niet moeilijk, maar onthoud de volgorde en plaats van de losgehaalde onderdelen.
Zijn de remschoenen nog droog, dan met grof schuurpapier de remschoenen opschuren. Daarna goed afstoffen met een harde borstel. De binnenzijde van de remtrommel met een droge doek goed schoonmaken. Ook de trommel nog even opschuren met niet te grof schuurpapier. Weer goed stofvrij maken met een schone doek.
Was het probleem een te goed werkende rem, dan kunt u de remschoenen aan de korte zijden met een groffe vijl schuin afvijlen. Dit zorgt ervoor dat er minder remvoering tegen de trommel drukt en de remwerking minder wordt.
Nu de remplaat weer monteren en de revet met inkepingen en de afsluitmoer aandraaien. Controleer of er speling op het wiel zit. Zo ja, de afsluitmoer een beetje losdraaien en de revet wat strakker draaien tot de speling weg is. Nu de revet net een kleine mm. losdraaien, zodat het wiel niet te zwaar loopt. Dit herhalen totdat er geen speling meer op zit en het wiel soepel loopt. De afsluitmoet weer aandraaien en nog een keer testen of alles soepel loopt.
Het wiel kan weer gemonteerd worden in de fiets.