Het remsysteem van auto's

Het doel van het remsysteem is vrij eenvoudig en vanzelfsprekend. Doormiddel van het remsysteem toe te passen en in te schakelen wil men er voor zorgen dat het voertuig afremt. Hierbij wordt er bewegingsenergie om gezet in warmte. Hierbij wordt er warmte ontwikkeld tussen de remschoenen en remtrommels, in het geval van trommelremmen, en tussen de remblokken en remschijven, in het geval bij schijfremmen.

Trommelrem

De trommelrem wordt steeds vaker vervangen door de schijfrem. Tegenwoordig vindt men de trommelrem alleen nog onder oudere auto’s en de goedkopere modellen. Dit komt doordat de schijfremmen beter werken dan de trommelremmen. Er zijn ook auto’s waarbij er een gemengd remsysteem is. Hierbij worden de voorwielen afgeremd door schijfremmen en de achterwielen door trommelremmen. Dit wordt gedaan om de kosten te besparen. Het is altijd zo dat de voorwielen afgeremd worden door schijfremmen en de achterwielen door trommelremmen en niet andersom. Dit heeft te maken met de veiligheid. Wanneer de voorwielen blokkeren rijdt het voertuig nog gewoon rechtuit maar wanneer de achterwielen blokkeren kan het voertuig gaan draaien en dit kan nog gevaarlijker zijn. Daarom wordt een voertuig zo ontworpen dat eerst de vooras blokkeert en daarna pas de achteras. Doordat schijfremmen voor een betere remkracht zorgen worden deze dan ook altijd op de vooras gemonteerd.

Onderdelen

De onderdelen van de trommelrem zijn: de ankerplaat, de remschoenen, de wielremcilinder, de afstelinrichting, de terugtrekveren en de remtrommel. De remtrommel kan rechtstreeks op de as of op een flens die met de as meedraait zijn gemonteerd, in het eerste geval wordt het wiel op de remtrommel gemonteerd en bij het tweede geval op de flens. Alle remonderdelen behalve de remtrommel zijn op de remankerplaat gemonteerd.

Werking

Om de wrijving te ontwikkelen die nodig is om het voertuig af te remmen worden de remschoenen tegen de trommel gedrukt. De veren zorgen voor het terugtrekken van de remschoenen. Om de drukkracht over te brengen wordt er gebruik gemaakt van vloeistof en/of luchtdruk en onderdruk. De remschoenen kunnen op verschillende manieren worden verankerd en aangedrukt. Wanneer de remtrommel tegen de richting van de wijzers van de klok in draait dan zal de linker remschoen op zijn ankerpunt drukken en naar buiten willen draaien. Hierdoor krijgt de remschoen een zelfbekrachtiging. Hierdoor is de kracht waarmee de schoen de trommel afremt ongeveer het dubbele van de aandrukkracht. De rechter remschoen wordt door de trommel naar binnen gedrukt. Wanneer het wiel de andere kant opdraait zal juist de rechter remschoen naar buiten drukken en het voertuig afremmen. Hierdoor kan het voertuig zowel bij vooruit- als bij achteruitrijden even krachtig worden afgeremd.

Schijfremmen

Bij de evolutie van de auto stegen de topsnelheden zo erg dat bij de meeste auto’s de trommelremmen hun taak niet meer aankonden. Bij het remmen wordt vaak gebruik gemaakt van wrijving en bij wrijving komt er warmte vrij. Deze warmte moet snel afgevoerd kunnen worden en dat is bij trommelremmen niet mogelijk. Door oververhitting vervormen de trommels. Hierdoor wordt het raakoppervlak tussen de remschoen en de remtrommel kleiner en remt deze dus minder goed.

Onderdelen

De schrijfrem bestaat uit een remklauw, remblok, remvoering, remschijf en een remzuiger.

Werking

Wanneer het rempedaal wordt ingedrukt worden er zuigers, door vloeistofdruk, verschoven in de richting van de remschijf totdat de remblokjes de schijf raken. Nadat de druk op het rempedaal is vervallen beweegt de veerkracht van de vervormde afdichtingsringen de zuigers weer iets naar achteren zodat de remblokken niet constant tegen de remschijf wrijven.
Schijfremmen werken beter dan trommelremmen omdat schijfremmen een goede koeling hebben. Het remvlak is groter en het vlak komt ook rechtstreeks in aanraking met de verkoelende lucht. Een nadeel van een remschijf is dat hij niet zelf bekrachtigend werkt.
© 2011 - 2024 Tom-vld, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Tips om piepende trommelremmen van de fiets te verhelpenVeel trommelremmen beginnen na verloop van jaren te piepen of te kraken bij het gebruik. Hieronder wat tips om daar wat…
Velg- of schijfremmen voor je moutainbike?Velg- of schijfremmen voor je moutainbike?Schijfremmen zijn remmen waarvan het remoppervlak uit een schijf bestaat die aan de naaf bevestigd is. De schijfrem, van…
Remvloeistof, wat is het?Remvloeistof wordt door veel mensen remolie genoemd. Dit is een verkeerde benaming van deze vloeistof. Maar wat is remvl…
Yamaha Aerox: scooter van topniveauHet is één van de populairste scooters onder de jeugd, maar ook steeds meer oudere personen rijden erop: de Yamaha Aerox…

De stuurinrichting van auto'sDe stuurinrichting van auto'sDe stuurinrichting lijkt op het eerste gezicht eenvoudiger dan het daadwerkelijk is. Zoals met zoveel dingen moet er op…
Het differentieelHet differentieel zorgt in een auto ervoor dat de linker- en rechteras van een auto onafhankelijk van elkaar kunnen draa…
Tom-vld (9 artikelen)
Gepubliceerd: 22-10-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.