Remvloeistof, wat is het?

Remvloeistof wordt door veel mensen remolie genoemd. Dit is een verkeerde benaming van deze vloeistof. Maar wat is remvloeistof eigenlijk en waar moet op gelet worden?

Wat is remvloeistof?

Remvloeistof is een vloeistof die voor de druk zorgt waar de remmen mee ‘bedient’ worden. Het wordt samengesteld uit polyglycerol of uit siliconen met additieven om de eigenschappen van de vloeistof te verbeteren. Doordat de remvloeistof door nauwe doorgangen en leidingen moet, is het een dunne vloeistof met een laag viscositeitgetal (vloeistofdikte). Op de remvloeistof komt bij hard remmen een druk van 15.000 kPa te staan. In vergelijking met een autoband voor een personenauto, welke een druk heeft van 250 kPa, is dit een zeer hoge druk.

Eisen aan remvloeistoffen

Remmen is het belangrijkste ding wat er speelt bij een voertuig. Als er iets mis is met het remsysteem kan dit gevaarlijke situaties opleveren. Samen met de remschijven en remblokken is de remvloeistof een belangrijk punt. Daarom zijn er een drietal eisen opgesteld voor remvloeistoffen.

De eisen die opgesteld zijn voor remvloeistof zijn:

  1. De remvloeistof moet scheikundig stabiel zijn. Dit wil zeggen dat de chemische eigenschappen van het product gelijk blijven. Zelfs bij langdurig blootstellen aan hoge- en lage temperaturen.
  2. De remvloeistof moet een hoog kookpunt hebben. Door te remmen wordt er veel warmte gecreëerd door wrijving. Deze warmte wordt via de remblokken doorgegeven aan de remvloeistof. Als de vloeistof gekookt heeft, is er damp ontstaan. Dit word ‘vapour-lock’ genoemd. Damp ofwel lucht, is samendrukbaar. Er kan minder druk opgebouwd worden wat gevaarlijk is voor situaties waar hard geremd moet worden.
  3. De remvloeistof mag geen water bevatten. Echter is het wel hygroscopisch, wat inhoud dat het water uit de lucht opneemt. Water zorgt er voor dat de remleidingen inwendig beschadigen. Ook zorgt het er voor dat als de vloeistof 2% water bevat, dat het kookpunt met 50 graden Celsius verlaagd wordt. Teveel water leidt dus eerder tot een vapour-lock.

DOT

DOT staat voor Department of Transportation. Hierin worden diverse soorten remvloeistof met elkaar vergeleken met behulp van hun kookpunt. Hoe hoger het DOT-getal, des te hoger is het kookpunt. De volgende DOT-waardes zijn er:
  • DOT 3
  • DOT 4
  • DOT 5
  • DOT 5.1

DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1 zijn op polyglycerol geformuleerd. Al deze nummers zijn te mengen en te herkennen aan de amber gele kleur. DOT 5 is geformuleerd op siliconenbasis en heeft de kleur violet. DOT 5 heeft een hoger kookpunt dan DOT 5.1.

Hieronder is een tabel te zien van de eigenschappen van diverse DOT-waarden.
EigenschappenDOT 3DOT 4DOT 5.1DOT 5
Droog kookpunt190 graden celcius205 graden celcius230 graden celcius260 graden celcius
Nat kookpunt (2% water)140 graden celcius155 graden celcius180 graden celcius210 graden celcius

Wanneer welke DOT?

Net was te zien dat een hoger DOT-getal een hoger kookpunt heeft. Maar wanneer moet nou voor een hoger kookpunt gekozen worden? Als de remmen zwaar belast worden, moet er gekozen voor een hoger DOT-getal. De remmen van een zwaar voertuig worden zwaarder belast en daardoor ontstaat er dus meer warmte tijdens het remmen. Ook worden sportieve auto’s vaak toegepast met een hoge DOT-waarde. Deze voertuigen behalen hogere snelheden en dus moet er vaker hard geremd worden.

Lees verder

© 2012 - 2020 Kevinkerkhofs, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Velg- of schijfremmen voor je moutainbike?Velg- of schijfremmen voor je moutainbike?Schijfremmen zijn remmen waarvan het remoppervlak uit een schijf bestaat die aan de naaf bevestigd is. De schijfrem, van…
Kosten onderhoud Porsche - Cayenne, Boxster en Cayman SKosten onderhoud Porsche - Cayenne, Boxster en Cayman SDe Porsche is een prachtige auto en goed onderhoud is daarom belangrijk. Het beste kun je dit onderhoud laten plegen doo…
De Winterbeurt - Wat te controleren aan de autoDe Winterbeurt - Wat te controleren aan de autoOnderhoud van de auto voor aanvang van de winter. Zodra mist, sneeuw en gladheid de Nederlandse wegen weer kunnen gaan b…
Technische kennis: het onderhouden van je autoEen auto vraagt voor het nodige onderhoud. Het regelmatig laten controleren van je auto kan veel ongemakken voorkomen. B…

Opvoeren van het motorvermogenOpvoeren van het motorvermogen is zeer fascinerend en moet gedaan worden door een specialist. Er is veel technische kenn…
Toepassen van motorolieSmeerolie wordt al ruim 3.400 jaar gebruikt. De Egyptenaren gebruikten namelijk een mengsel van dierenvet en calciumzeep…
Bronnen en referenties
  • De techniek van de auto- trommelmans
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Remvloeistof
  • http://www.marcovw.nl/Motor/Remsysteem/Remvloeistof.htm

Reageer op het artikel "Remvloeistof, wat is het?"

Reactie

Peter Jasper, 29-07-2019 15:06 #1
Ik ben zo stom geweest om liqui moly voor smeerolie aan remvloeistof toe te voegen.
Wat nu?

Infoteur: Kevinkerkhofs
Laatste update: Mei 2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!