Remvloeistof, wat is het?
Remvloeistof wordt door veel mensen remolie genoemd. Dit is een verkeerde benaming van deze vloeistof. Maar wat is remvloeistof eigenlijk en waar moet op gelet worden?
Wat is remvloeistof?
Remvloeistof is een vloeistof die voor de druk zorgt waar de remmen mee ‘bedient’ worden. Het wordt samengesteld uit polyglycerol of uit siliconen met additieven om de eigenschappen van de vloeistof te verbeteren. Doordat de remvloeistof door nauwe doorgangen en leidingen moet, is het een dunne vloeistof met een laag viscositeitgetal (vloeistofdikte). Op de remvloeistof komt bij hard remmen een druk van 15.000 kPa te staan. In vergelijking met een autoband voor een personenauto, welke een druk heeft van 250 kPa, is dit een zeer hoge druk.
Eisen aan remvloeistoffen
Remmen is het belangrijkste ding wat er speelt bij een voertuig. Als er iets mis is met het remsysteem kan dit gevaarlijke situaties opleveren. Samen met de remschijven en remblokken is de remvloeistof een belangrijk punt. Daarom zijn er een drietal eisen opgesteld voor remvloeistoffen.
De eisen die opgesteld zijn voor remvloeistof zijn:
- De remvloeistof moet scheikundig stabiel zijn. Dit wil zeggen dat de chemische eigenschappen van het product gelijk blijven. Zelfs bij langdurig blootstellen aan hoge- en lage temperaturen.
- De remvloeistof moet een hoog kookpunt hebben. Door te remmen wordt er veel warmte gecreëerd door wrijving. Deze warmte wordt via de remblokken doorgegeven aan de remvloeistof. Als de vloeistof gekookt heeft, is er damp ontstaan. Dit word ‘vapour-lock’ genoemd. Damp ofwel lucht, is samendrukbaar. Er kan minder druk opgebouwd worden wat gevaarlijk is voor situaties waar hard geremd moet worden.
- De remvloeistof mag geen water bevatten. Echter is het wel hygroscopisch, wat inhoud dat het water uit de lucht opneemt. Water zorgt er voor dat de remleidingen inwendig beschadigen. Ook zorgt het er voor dat als de vloeistof 2% water bevat, dat het kookpunt met 50 graden Celsius verlaagd wordt. Teveel water leidt dus eerder tot een vapour-lock.
DOT
DOT staat voor Department of Transportation. Hierin worden diverse soorten remvloeistof met elkaar vergeleken met behulp van hun kookpunt. Hoe hoger het DOT-getal, des te hoger is het kookpunt. De volgende DOT-waardes zijn er:
- DOT 3
- DOT 4
- DOT 5
- DOT 5.1
DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1 zijn op polyglycerol geformuleerd. Al deze nummers zijn te mengen en te herkennen aan de amber gele kleur. DOT 5 is geformuleerd op siliconenbasis en heeft de kleur violet. DOT 5 heeft een hoger kookpunt dan DOT 5.1.
Hieronder is een tabel te zien van de eigenschappen van diverse DOT-waarden.
Eigenschappen | DOT 3 | DOT 4 | DOT 5.1 | DOT 5 |
Droog kookpunt | 190 graden celcius | 205 graden celcius | 230 graden celcius | 260 graden celcius |
Nat kookpunt (2% water) | 140 graden celcius | 155 graden celcius | 180 graden celcius | 210 graden celcius |
Wanneer welke DOT?
Net was te zien dat een hoger DOT-getal een hoger kookpunt heeft. Maar wanneer moet nou voor een hoger kookpunt gekozen worden? Als de remmen zwaar belast worden, moet er gekozen voor een hoger DOT-getal. De remmen van een zwaar voertuig worden zwaarder belast en daardoor ontstaat er dus meer warmte tijdens het remmen. Ook worden sportieve auto’s vaak toegepast met een hoge DOT-waarde. Deze voertuigen behalen hogere snelheden en dus moet er vaker hard geremd worden.
Lees verder