InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Het anti blokkeer systeem (ABS)

Het anti blokkeer systeem (ABS)

Veel mensen voelen zich veiliger in een auto met ABS. Dat is ook zo, het voertuig is in elke toestand goed bestuurbaar tijdens het remmen. Het ABS systeem kan de natuurkunde wetten echter niet veranderen.

De bedoeling van ABS

Zoals velen wel weten staat ABS voor antiblokkeersysteem. Het ABS systeem zorgt er voor dat er hard geremd kan worden op ieder moment en op elke ondergrond. ABS zorgt dus voor een maximale remvertraging. Als de banden immers slippen leveren ze minder remkracht, ze moeten dus precies op de grens zitten van het slippen.

Geschiedenis

Gabriel Voisin kwam met de uitvinding van het antiblokkeersysteem in het jaar 1929. Het was in eerste instantie bedoeld voor vliegtuigen. Bij hun landing moest er zo hard mogelijk geremd worden zonder slippende banden. Rond 1960 werd er voor het eerst ABS toegepast op de auto’s. Dit was nog een mechanisch systeem. Hoe wij het nu kennen is ontwikkeld door Robert Bosch in het jaar 1978.

Toen er voertuigen met ABS massaal op de markt kwamen, daalde het dodenaantal extreem. Tegenwoordig is ABS verplichte voor de nieuw verkochte voertuigen binnen Europa.

De belangrijke onderdelen

In dit hoofdstuk worden de belangrijkste onderdelen opgesomd. Als dit is gedaan wordt met behulp van de beschreven onderdelen de werking in het volgende hoofdstuk uitgelegd.
  • Het rempedaal
  • De hoofdremcilinder
  • De remleidingen
  • Remblokken
  • Remschijven
  • Snelheidssensor
  • Elektrische regeleenheid
  • Terugvoerpomp

Werking

De bestuurder trapt het rempedaal in. De hoofdremcilinder bouwt met het signaal van het rempedaal hydraulische druk op in de remleidingen. Door de hydraulische druk worden de remblokken op de rijmschijven geslagen. Bij normaal remmen blijft het wiel rollen. Echter als er zo hard wordt geremd dat het wiel blokkeert, ziet de snelheidssensor dit. De sensor ziet dat het wiel van een bepaalde snelheid ineens stil staat (blokeert). Hij geeft een signaal door aan de elektronische regeleenheid. Deze regeleenheid stuurt de terugvoerpomp aan. De terugvoerpomp zorgt er vervolgens voor dat er een kleine hoeveel druk uit de remleidingen wordt weggehaald. Het wiel stopt met blokkeren.

Doordat de bestuurder nog steeds het rempedaal intrapt, gaat het wiel weer naar het blokkeerpunt toe. Deze hele beschrijving hierboven komt bij een noodstop zo’n 10 tot 20 keer voor.

De bestuurder voelt tijdens een noodstop een pulserend gedrag in zijn/haar rempedaal. Dit is het weg voeren van de druk door de terugvoerpomp en het terug komen van de druk.

Voordelen van het systeem

  • De auto blijft bestuurbaar tijdens hard remmen.
  • In de bocht is een maximale remvertraging mogelijk.
  • Het zorgt voor een minimale remweg.
  • Geen bandenslijtage als gevolg van krachtig remmen.

Nadelen van het systeem

  • Het is een duur systeem.
  • Op een zandweg is de remweg langer. Zonder ABS graaf je je in. Het zand wat je vooruit stuwt geeft een extra remkracht.
© 2012 - 2019 Kevinkerkhofs, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Trommelmans

Reageer op het artikel "Het anti blokkeer systeem (ABS)"

Infoteur: Kevinkerkhofs
Gepubliceerd: 30-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!