Remmen vervangen, onderhoud aan een Subaru

Remmen vervangen, onderhoud aan een Subaru Op het onderhoud van een Subaru moet niet bespaard worden, het verlengt immers de levensduur van de wagen en houdt deze veilig. Waar je wel mee kan besparen is door bepaald onderhoud zelf uit te voeren, dit scheelt garagekosten en is bovendien nog leuk om te doen ook. Het vervangen van de remmen is zo'n klus, die je met de juiste voorbereiding en rustig werken, in een paar uurtjes kunt uitvoeren.
De beschreven werkwijze is afgestemd op de techniek van Subaru, echter zijn de verschillen met andere merken qua remsysteem niet bijzonder groot dus is deze uitleg prima te gebruiken voor vrijwel elk automerk.

Woord vooraf

De remmen van een auto zijn ondanks dat ze redelijk slijtvast uitgevoerd zijn, door het vele gebruik, toch onderhevig aan slijtage. Regelmatig controleren en op tijd vervangen van remblokken en/of remschijven is dan ook ten zeerste aangeraden om veilig te blijven rijden. Op de meeste modellen van Subaru zit een slijtage-indicator op de remblokken die, zodra de blokken te dun worden, de remschijf raakt en zo een piepend geluid tijdens het rijden veroorzaakt. Zodra dit hoorbaar is moet je de remblokken vervangen. Remschijven kun je tijdens de wissel van zomer- naar winterbanden en vice versa controleren. Meet dan wel het midden van het schijfoppervlak en niet het bovenste, vaak van roest voorziene randje. De minimale dikte van remblokken is 7.5 mm. Remschijven hebben op een Subaru een minimale dikte nodig van 22 mm om nog veilig te kunnen remmen. Wordt de schijf dunner dan bestaat het gevaar dat de schijf krom trekt of barst tijdens stevig remmen.

Voorbereiding

Voordat je begint aan het vervangen zelf is het verstandig dat je het juiste materiaal al hebt, even naar de winkel rijden met gedemonteerde remmen is geen optie en vaak zit er een levertijd van één tot enkele dagen op de benodigde materialen. Verder zijn er in de loop der jaren op diverse modellen van Subaru verschillende configuraties remsystemen geleverd, let hier goed op. Rijd je rond met een standaard auto, dan volstaat het om bij de automaterialenhandel het kenteken op te geven om zo de juiste spullen te kunnen bestellen. Ben je hier niet zeker van, meet dan in ieder geval de diameter van de remschijf op zodat de juiste schijven besteld worden. Verder is het verstandig om de bouten waarmee het remzadel vastzit aan het fusee enkele dagen voor het vervangen met een smeermiddel(kruipolie of spray) te behandelen om zo te voorkomen dat bij het losdraaien de bouten kunnen afbreken of de koppen dol draaien. Pas wel op dat je geen smeermiddel op de remblokken of remschijf smeert.

Let op
  • Bij het vervangen van de remblokken moet je zowel het linker- en rechterwiel doen.
  • Bij het vervangen van de remschijven wordt aangeraden ook de remblokken te vervangen. De remblokken zijn namelijk afgesleten op de oude schijf, op een nieuwe remschijf is de aansluiting dan wellicht niet perfect.
  • De remmen aan de voorzijde slijten het snelst, remkrachtverdeling voor-achter is circa 70-30%
  • Oudere Subaru 's zijn op de achterwielen voorzien van trommelremmen, een goede upgrade is om in plaats van deze te vernieuwen, schijfremmen achter te monteren.

Vervangen

Zorg ervoor dat de auto op een veilige plek en vlakke ondergrond staat, je zit tijdens de werkzaamheden vlak naast de wagen, denk aan je eigen veiligheid. Draai de wielmoeren een paar slagen los, eenmaal met het wiel van de grond gaat dit lastiger.Krik de auto bij voorkeur niet met de standaard krik op, deze is vrij onstabiel en gemaakt om snel een wiel mee te verwisselen. Gebruik liever een garagekrik om de auto met de hele voor- of achterzijde op te tillen en plaats as steunen. Verwijder het wiel aan de zijde waar je met de remmen bezig gaat, gebruik je geen as steunen leg het wiel dan plat onder de auto ter hoogte van het voorportier. Als de auto dan toch gaat kantelen is schade aan een velg minder erg dan dat het fusee en een deel van de auto op de grond slaat. Ook voorkom je zo dat je zelf bekneld kunt raken.

Remblokken vervangen

  1. Draai de borgpen los, dit is de onderste bout op de remklauw.
  2. Trek de remklauw omhoog, dit kan vrij stug gaan, doe dit met beleid.
  3. Verwijder nu de oude remblokken.
  4. Maak met een zachte doek en wat remmenreiniger beide zijdes van de remschijf schoon, let op dat er geen reiniger op rubberen en/of plastic delen komt.
  5. Breng een dunne laag PBC vet of kopervet aan op de wrijvingsvlakken van de nieuwe remblokken en clips(de "nokjes" aan de zijkant van het remblok waar deze het remzadel raken).
  6. Duw de remblokken op hun plek in het remzadel.
  7. Druk de remklauw over de blokken terug op het remzadel. Dit gaat niet in een vloeiende beweging omdat de zuiger(s) te ver naar binnen kunnen staan. Een oplossing is om de ontluchtingsnippel iets los te draaien zodat je de zuiger(s) makkelijk terug kunt duwen, hou wel rekening met remvloeistof dat kan gaan lekken. Andere manier is om een blokje hout tegen de zuiger(s) te houden en met een waterpomptang of lijmklem op het hout en de zijkant van de remklauw kracht te zetten zodat de zuiger(s) terug glijden.
  8. Draai de onderste borgpen weer vast.

Stap 1 / Bron: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru BeneluxStap 1 / Bron: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Benelux
Stap 2 / Bron: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru BeneluxStap 2 / Bron: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Benelux
Stap 3 / Bron: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru BeneluxStap 3 / Bron: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Benelux

Remschijf vervangen

  1. Volg stap 1&2 van het "remblokken vervangen" om de remklauw los te maken.
  2. Draai de twee bouten los waarmee het remzadel aan het fusee vastzit.
  3. Hang de remklauw en remzadel op aan bijvoorbeeld de veerpoot.
  4. Verwijder de oude remschijf, als deze erg vast zit op de naaf draai je 8mm bouten in de twee gaten aan de voorkant van de schijf om deze over de naaf te schuiven.
  5. Maak de naaf, remklauw en remzadel schoon.
  6. Plaats de nieuwe remschijf, zet deze vast over de naaf met behulp van de wielmoeren.
  7. Monteer remzadel en remklauw weer aan het fusee.

Stap 2 / Bron: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru BeneluxStap 2 / Bron: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Benelux
Stap 4 / Bron: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru BeneluxStap 4 / Bron: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Benelux

Tips voor een langere rem levensduur

Voorkom "slepend" remmen. Langdurig remmen op deze manier kan verglazing van de remblokken veroorzaken waardoor de remkracht aanzienlijk minder wordt. Rem liever enkele malen kort en krachtig en gebruik de motor om op af te remmen.
Hou de rem niet ingetrapt als je bijvoorbeeld voor een verkeerslicht wacht. Remmen zorgt ervoor dat de remschijven heet worden en met ingetrapte rem koelt de schijf ter plekke van contact met het remblok minder snel dan de rest, dit kan vervorming van de remschijf veroorzaken.

Lees verder

© 2015 - 2024 Antonie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Technische kennis: het onderhouden van je autoEen auto vraagt voor het nodige onderhoud. Het regelmatig laten controleren van je auto kan veel ongemakken voorkomen. B…
Remvloeistof, wat is het?Remvloeistof wordt door veel mensen remolie genoemd. Dit is een verkeerde benaming van deze vloeistof. Maar wat is remvl…
Fietsversnelling en remmen vervangen/afstellenEen fietsversnelling afstellen kan iedereen. Hiervoor hoef je niet naar de fietsenwinkel. Het afstellen van de versnelli…
Kosten onderhoud Porsche - Cayenne, Boxster en Cayman SKosten onderhoud Porsche - Cayenne, Boxster en Cayman SDe Porsche is een prachtige auto en goed onderhoud is daarom belangrijk. Het beste kun je dit onderhoud laten plegen doo…

Gebruikte auto: Kies je voor benzine, diesel of LPG?Brandstof is duur en het is daarom belangrijk om te kiezen voor een auto met een motor, die past bij jouw specifieke beh…
Bronnen en referenties
  • Tekeningen: Servicehandboek Subaru
  • www.subaru-youngtimers.nl
  • Werkplaatsboeken Subaru
  • Afbeelding bron 1: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Benelux
  • Afbeelding bron 2: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Benelux
  • Afbeelding bron 3: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Benelux
  • Afbeelding bron 4: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Benelux
  • Afbeelding bron 5: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Benelux
Antonie (6 artikelen)
Laatste update: 27-03-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 8
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.