Schokbrekers vervangen, onderhoud aan een Subaru

Schokbrekers vervangen, onderhoud aan een Subaru Schokbrekers of veerpoten zijn, als het gaat om stabiliteit en wegligging, één van de belangrijkste onderdelen van een auto. Een veerpoot zorgt er aan de ene kant voor dat men comfortabel in een auto rijden kan en aan de andere kant dat het wiel gekoppeld aan de veerpoot zoveel mogelijk contact met de weg blijft houden voor optimale grip. Veerpoten slijten, maar omdat dat vrij langzaam gaat merk je daar niet veel van. Tijd voor nieuwe veren of schokbrekers en deze zelf vervangen is met wat geduld en goede voorbereiding prima te doen.
De beschreven werkwijze is afgestemd op de techniek van Subaru, echter zijn de verschillen met andere merken qua ophanging en veerpoten niet bijzonder groot dus is deze uitleg prima te gebruiken voor vrijwel elk automerk. Na vervangen van of veranderingen aan de veerpoten is het aan te raden de auto opnieuw te laten uitlijnen. Dit bevordert de rijeigenschappen en voorkomt onnodige slijtage aan de banden.

Slijtagesymptomen

Na meestal jarenlange trouwe diens wordt de werking van een Subaru veerpoot minder. De veer wordt slapper en verliest aan veerkracht, de schokbreker gevuld met olie en/of gas krijgt poreuze rubbers en gaat daardoor lekken. In het slechtste geval is een veer zo aangetast door roest dat deze onder het rijden knapt.
Is onderstaand van toepassing op jouw auto, grote kans dat enkele veerpoten versleten zijn;
  • Met het nemen van een bocht of rotonde reageert de auto een beetje “zwabberig”.
  • De auto ligt erg laag bij belading achterin.
  • Je voelt en hoort iets bonken als je over een hobbel of door een kuil rijdt.
  • De linker of rechterkant lijkt lager te staan, de auto staat dus scheef.

Voorbereiding

Spuit een paar dagen voor je gaat sleutelen de bouten waarmee de veerpoot aan het fusee vastzit in met kruipolie o.i.d. Deze bouten kunnen, zeker als ze al een paar jaar niet losgemaakt zijn, behoorlijk vastzitten.

Gereedschap

  • (Garage)krik
  • As-steunen
  • Hamer
  • IJzerzaagje
  • Punt/combinatie tang
  • Platte schroevendraaier
  • Steek/ring sleutel of dop 12
  • Steek/ring sleutel of dop 19
  • Stuk stalen pijp o.i.d.
  • Veerspanners


Vervangen veerpoot

Veerpoot voor

Draai de wielmoeren een slag los. Krik de auto aan de voorzijde omhoog, onder het subframe zit een krikplaat gemonteerd, plaats daar een garagekrik om de voorzijde in zijn geheel op te tillen. Maak bij voorkeur gebruik van as-steunen om kantelen van de auto te voorkomen als je bezig bent. Verwijder het wiel en leg het aan de kant, heb je geen as-steunen leg dan het wiel plat onder de auto ter hoogte van het portier als beveiliging tegen kantelen.

Verwijderen

  1. Bij hergebruik of vervangen van de veren is het verstandig de borgmoer van de bovenste veerschotel alvast een paar slagen los te draaien. Eenmaal los van de carrosserie gaat dit, zonder speciaal gereedschap, erg moeilijk.
  2. Markeer de positie van de camber-stelbout.*
  3. Verwijder de remleidingsbeugel.**
  4. Is de Subaru uitgerust met ABS, verwijder de bout waarmee de sensor vastzit.
  5. Verwijder de bouten waarmee de veerpoot aan het fusee vast zit.***
  6. Draai de drie moeren los waarmee de veerpoot aan de carrosserie is bevestigd, laat één moer op het eind van het draadeind zitten.
  7. Maak de veerpoot los van de fusee, pas op dat het onderste deel de ashoes niet beschadigt.
  8. Draai de laatste moer van het draadeind en pak de veerpoot onder de auto vandaan.

*) Op de camber-stelbout zit een schaalverdeling, in de veerpoot is een merkteken geslagen. Kras het merkteken van de veerpoot door op de camber-stelbout zodat bij het monteren de positie gelijk blijft.

Camber-stelboutCamber-stelbout
**) Bij de garage worden de leidingen van de remklauwen gehaald om ze zo makkelijk van de veerpoot af te kunnen halen. Deze zitten namelijk door een beugel in de veerpoot gestoken en vastgezet met een klem. Bij het thuis sleutelen heb je geen behoefte aan remvloeistof die je op moet vangen en nadien de remmen ontluchten enkel omdat je de veerpoten hebt vervangen. Er is een handigheidje om de remleiding los te halen van de veerpoot dat verder geen invloed heeft op de veiligheid en bevestiging van de remleiding aan de veerpoot.

Trek met een tang of grote platte schroevendraai het stalen klemmetje los die de leiding aan de veerpoot klemt. Nu kun je de leiding een slag draaien en de koppeling door de opening van de beugel trekken. Pak nu een ijzerzaagje en zaag het beugeltje op het dunste plekje onder of boven door. Met een tang kun je nu het doorgezaagde stukje ijzer iets ombuigen en de leiding losmaken van de veerpoot. Op de nieuwe veerpoot zal je hetzelfde moeten doen om de leiding weer in de beugel te krijgen. Hierna buig je het ijzer weer terug en kun je de klem plaatsen.

***) Deze bouten kunnen erg vast zitten, gebruik een ratel of ringsleutel om de meeste kracht te kunnen zetten. Laat de moeren “schrikken” door met een hamer een paar flinke klappen op ratel of ringsleutel te geven. Met een stuk ijzeren pijp kun je de arm van de ratel of ringsleutel langer maken en zo meer kracht uitoefenen. Bij het losdraaien van de camber-stelbout hou je de kop in dezelfde positie en draai je de moer los. Als de bouten vast blijven zitten, draai de moeren er een paar slagen op en tik daar met een hamer op om de bouten te lossen


Veerpoot achter

Subaru sedan
Verwijder de rugleuning van de achterbank, als je auto een in delen neer te klappen bank heeft is naar voren klappen voldoende. Zit er een vaste achterbank in draai dan twee bouten van de zitting los, deze zitten op “kniehoogte”. Verwijder de zitting en draai twee of drie bouten los die de rugleuning vast zetten. Til hierna de rugleuning recht omhoog zodat deze uit de haken schiet ter hoogte van de hoedenplank.

Subaru station
De bovenkant van de veerpoot is afgedekt met een kunststof lijst, deze is geklemd en met beleid los te trekken.

Voordat je de auto aan de achterzijde opkrikt draai je de moeren los waarmee de veerpoot aan de carrosserie vastzit. Vooral bij een sedan zijn deze moeren vrij lastig te bereiken en is het veiliger en stabieler dit te doen voor je de auto op as steunen plaatst. draai ook alvast de borgmoer een paar slagen los.

Verwijderen

Draai de wielmoeren een slag los. Krik de auto aan de achterzijde omhoog, plaats bij een AWD model de garagekrik onder het achter differentieel en bij een FWD model op de rand van het subframe. Maak bij voorkeur gebruik van as steunen om kantelen van de auto te voorkomen als je bezig bent. Verwijder het wiel en leg het aan de kant, heb je geen as steunen leg dan het wiel plat onder de auto ter hoogte van het portier als beveiliging tegen kantelen.

Bij een standaard uitvoering heeft een Subaru geen camber-stelbout op de achterste veerpoten, kijk dit na voor het losdraaien.
Volg de stappen 3,4,5,7&8 van het schema voor de voorzijde om de veerpoot van de auto af te halen. Zit er achter een camber-stelbout, volg stap 2.

VeerspannersVeerspanners

Onderhoud aan de veerpoot

Als de veren (te) slap zijn kun je deze vervangen. Zijn de veren nog goed maar is de schokdemper lek of beschadigd, kun je de veren overzetten op een andere schokbreker. Controleer de veerpoot op lekkage.

Veer demonteren

  • Gebruik veerspanners o.i.d. om de veer samen te drukken. Onderschat de kracht van een veer niet, ga niet met spanbanden/touw/lijmklemmen prutsen!
  • Draai de borgmoer helemaal los.
  • Verwijder de schokbrekerkop en de ring(hulpveer) die eronder zit.

Veerpoot monteren

Voor het monteren van nieuwe veerpoten of de veerpoten die je hebt gedemonteerd om de veren te vervangen, welke je waarschijnlijk tijdelijk plat hebt neergelegd, is het van belang om deze te ontluchten om nadelige effecten qua demping te voorkomen.
  • Plaats de veerpoot verticaal met de zuigerstang naar boven.
  • Trek de zuigerstang helemaal uit.
  • Draai nu de veerpoot om, met de zuigerstang naar beneden. De veerpoot moet wel rechtop staan.
  • Druk de zuigerstang zover mogelijk naar binnen, herhaal dit vier of vijf keer.
  • Na het ontluchten de veerpoot rechtop, met de zuigerstang naar boven, wegzetten of direct monteren.

  1. Gebruik veerspanners o.i.d. om de schroefveer samen te drukken.
  2. Zorg dat de rechte kant van de veer boven zit.
  3. Plaats de veer op de veerpoot, let op dat de onderzijde goed in de zitting valt. Vergeet eventuele rubbers niet!
  4. Plaats de hulpveer en de stofkap op de zuigerstang.
  5. Trek de zuigerstang zover mogelijk omhoog en plaats het rubberlager en de veerschotel. Let er goed op dat bij het plaatsen van de veerschotel de ingeslagen tekst naar de buitenzijde van de carrosserie wijst(tekst in rechte lijn boven de bevestigingsgaten voorhet fusee). Aan de voorzijde is het de tekst “OUT” en aan de achterzijde “FWD” of “AWD”.
  6. Draai de borgmoer zover mogelijk op de zuigerstang.
  7. Draai de veerspanners voorzichtig los.

Stap 2 / Bron: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru BeneluxStap 2 / Bron: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Benelux
Stap3 / Bron: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru BeneluxStap3 / Bron: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Benelux
Stap 5 / Bron: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru BeneluxStap 5 / Bron: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Benelux

Aanbrengen

  • Til de veerpoot in de wielkast en draai de drie boutjes van binnenuit op de draadeinden, pas op dat er niets beschadigd in de buurt van de onderkant veerpoot.
  • Indien uitgerust met ABS, bevestig de kabel aan de veerpoot.
  • Plaats eerst de onderste bout om het fusee aan de veerpoot vast te zetten, de bovenste is hierna door de scharnierende werking makkelijker te plaatsen.
  • Camber-stelbout; Zet het merkteken op de camber-stelbout gelijk met het merkteken op de veerpoot. Hou de kop van de bout in positie en draai de moer vast.
  • Zet alle bouten die het fusee aan de veerpoot verbinden vast.
  • Draai de borgmoer in de veerschotelkop vast.
  • Bevestig de remleiding in de beugel aan de veerpoot, buig het ijzer terug en plaats de klem.
  • Monteer de wielen.

Ook al heb je de camber-stelbouten gemarkeerd en zo zuiver mogelijk teruggezet, na veranderingen te hebben aangebracht aan de ophanging is het ten zeerste aan te raden je Subaru uit te laten lijnen door een proffessional. Dit om de auto zo optimaal mogelijk contact te laten maken met de weg, de slijtage van banden minimaal te minimaliseren en perfect stuurgedrag te houden.
Uitlijnen is trouwens iets wat best eenmaal per jaar uitgevoerd kan worden.

Lees verder

© 2015 - 2024 Antonie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Autokosten - Minst pechgevoelige auto's in hun klasseAutokosten - Minst pechgevoelige auto's in hun klasseAuto's - de minst pechgevoelige auto's in hun klasse. De DEKRA (DEutscher KRAftfahrzeug Überwachungsverein) is opgericht…
Het onderhoud van de wagenVoor veel mensen is het wat onduidelijk waarom de wagen een periodiek onderhoud nodig heeft en hoe alles precies in zijn…
De APK-keuring: Op welke onderdelen wordt er gekeurd?De APK-keuring: Op welke onderdelen wordt er gekeurd?De APK (Algemene Periodieke Keuring) is voor veel mensen een verplichting die niet altijd uitkomt. Uit veiligheidsoverwe…

Rijden op LPG: wanneer is autogas goedkoper in 2017?Autorijden kost je jaarlijks veel geld. En met de steeds fluctuerende, maar meestal stijgende brandstofprijzen, is een v…
Lekke band: repareren met spuitbus of echt reservewiel nodigIn veel auto's vind je tegenwoordig een spuitbusje om een lekke band mee te repareren. Het reservewiel is bij meer dan d…
Bronnen en referenties
  • Tekeningen: Servicehandboek Subaru
  • www.subaru-youngtimers.nl
  • Werkplaatsboeken Subaru.
  • Afbeelding bron 1: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Benelux
  • Afbeelding bron 2: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Benelux
  • Afbeelding bron 3: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Benelux
Antonie (6 artikelen)
Gepubliceerd: 09-04-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 6
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.