De APK-keuring: Op welke onderdelen wordt er gekeurd?
De APK (Algemene Periodieke Keuring) is voor veel mensen een verplichting die niet altijd uitkomt. Uit veiligheidsoverweging is het echter een goed middel, zodat men niet voor onverwachte ongemakken komt te staan. Omdat een APK toch ook vaak kosten met zich meebrengt, is het handig om te weten wat er gecontroleerd wordt tijdens een APK en waar de auto aan dient te voldoen.
De APK is een wettelijk verplichte keuring vanuit Europa een heeft als doelstelling het bevorderen van de verkeersveiligheid en bescherming van het milieu. Meestal moet de auto gekeurd worden vanaf het derde of vierde jaar na de bouw van de auto. Dit is afhankelijk van het brandstoftype en de toelatingsdatum. Voor relatief oudere auto’s dient deze elk jaar gekeurd te worden.
De auto wordt dus voor een jaar gekeurd, maar dat wil niet zeggen dat de auto daarmee een jaar zonder problemen zal rijden. Tijdens de APK wordt de auto gekeurd op een aantal verplichte punten, maar wordt er geen onderhoud aan de auto gepleegd. Uiteraard wil men dat de auto door de keuring heen komt en zullen kleine onderdelen dan ook door de garage vervangen worden, waardoor de auto alsnog door de keuring heen komt.
De verplichte punten van een APK
Er zijn een tal van punten waar de auto op wordt gekeurd en deze dienen allemaal te voldoen aan de gestelde eisen van de Rijksoverheid (en de Europese richtlijnen). De auto wordt veelal gekeurd op meerdere punten, maar de Rijksoverheid heeft in 2015 de onderstaande eisen opgelegd.
Algemene functies
- De claxon moet functioneren en mag maar een toon produceren.
- De ruitensproeier aan de voorzijde moet werken en de ruitenwissers moeten het doen. Daarnaast moeten de bladen goed wissen het mag het rubber niet loshangen.
- De kachelaanjager moet in de minimale stand lucht kunnen produceren op de voorruit.
- De tankdop moet goed kunnen sluiten.
- De accu moet goed vastzitten.
- De brandstofleidingen mogen geen lekkages hebben.
- Er moet voldoende remvloeistof in het reservoir zitten.
- De remleidingen mogen gedeeltelijk roestvorming tonen, maar ze mogen geen putten hebben als gevolg van roestvorming.
- Olielekkage is geen punt van afkeur, maar bij ernstige lekkage wordt er een aantekening gemaakt op het keurrapport.
Remmen
- De remmen dienen allemaal goed te werken.
- De remschijven moeten een acceptabele dikte hebben.
- De remschijven mogen wat roestig zijn, maar mogen niet meer dan 50% roest bevatten op het deel waar de remblok tegen de remschijf aanduwt.
- Bijna versleten remblokken of remschoenen zijn toegestaan, maar hiervan zal wel een aantekeningen worden gemaakt. Wanneer er sprake is van ijzer op ijzer, zal de auto hierop worden afgekeurd.
- De remslangen dienen in goede staat te zijn en mogen geen scheuren of uitdrogingsverschijnselen hebben.
Wielophanging
- De schokbrekers moeten goed bevestigd zijn en mogen niet lekken.
- De veren van de schokbrekers moeten heel zijn. Ook mogen de bevestigingspunten niet doorgeroest zijn. Daarnaast moeten ook de bladveren heel zijn.
- Draagarmrubbers mogen niet zodanig gescheurd zijn dat contact van ijzer op ijzer wordt gemaakt.
Stuurinrichting
- De stuurinrichting wordt gecontroleerd op stuurkogels, flexibele koppelingen, stuurstangen, kruiskoppelingen, stuurwiel, stuurkolom, stoefhoezen en bouten. Er mag niet teveel speling zijn en alles moet goed vast zitten.
Banden
- De profieldiepte van de banden wordt gecontroleerd, waarbij een minimum van 1,6 mm aan profieldiepte wordt aangehouden. Het advies zal echter zijn om de banden onder een profieldiepte van 2,5 mm te vervangen.
- Er mogen geen scheuren of bulten in de bewapening van de band zichtbaar zijn.
- De wiellagers mogen niet versleten zijn.
- De banden moeten met de binnenzijde naar het wielkast zijn gemonteerd.
- Er mag geen speling van het wiel zijn dat groter is dan 1 mm.
- De bandenspanning wordt gecontroleerd, maar zal veelal geen reden zijn tot afkeur.
- De bandenmaat van de auto wordt gecontroleerd, waarbij wordt gekeken of de juiste band voor de auto is gebruikt. De banden mogen niet meer dan 3 centimeter uitsteken buiten de spatborden.
- De draairichting van de banden wordt gecontroleerd.
Gebruikte brandstof
- De RDW geeft aan welke brandstofsoort de auto heeft en deze dient hier dan ook mee overeen te komen.
Verlichting
- De verlichting aan de voorzijde wordt gecontroleerd of deze rechts en links symmetrisch branden. Er wordt gekeken naar het stadslicht, groot licht en richtingaanwijzers.
- De verlichting aan de zijkant wordt gecontroleerd. Niet alleen de richtingaanwijzers, maar ook de zijmarkeringslichten.
- De verlichting aan de achterzijde wordt ook gecontroleerd. Hier wordt er gekeken naar het achterlicht, het remlicht, het mistachterlicht, de richtingaanwijzers en de verlichting van de kentekenplaat. Ook deze dienen symmetrisch te branden (op de richtingaanwijzers na).
Carrosserie
- Er wordt gecontroleerd op roest op niet dragende delen en op dragende delen. Voor dragende delen kan roest op delen zoals dorpels, ophangingsdelen of kokerbalken reden zijn om de auto af te keuren.
- Er mogen geen uitstekende delen aan de carrosserie zitten, zoals vleugelmoeren, sierstrips en dergelijke.
Uitstoot van uitlaatgassen
- Bij benzinemotoren wordt de uitstoot van CO2 gemeten. Bij auto’s van 1993 of later heeft de APK ook een viergasmeting. Deze bepaalt of de uitstoot van uitlaatgassen binnen de wettelijke norm blijven. Deze viergasmeting wordt gedaan bij auto’s met een benzinemotor of een lpg-motor met een geregelde katalysator.
- Bij dieselmotoren wordt de uitstoot aan roet gemeten.
Kilometerstand
- Alle RDW erkende autobedrijven moeten sinds 1 januari 2014 tellerstanden registreren en doorgeven aan het RDW. Vanaf deze datum werd het ook strafbaar om de tellerstanden terug te draaien. Het betreft tellerstanden van personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen (tot en met 2500 kilo). Het RDW beheert deze tellerstanden en houdt daarnaast toezicht op de betrouwbaarheid van de meting.
Het voertuigbewijs en het voertuigidentificatienummer
- Deze gegevens heeft de APK-keurmeester nodig om de gegevens op het kentekenbewijs te controleren. Zonder deze gegevens kan de keurmeester de auto niet afmelden bij het RDW als zijnde gekeurd.
Verplicht meewerken aan een steekproef
De auto kan door de RDW worden geselecteerd voor een steekproef. Dat houdt in dat de auto na de keuring beschikbaar moet blijven voor de RDW, zodat zij de uitgevoerde keuring van de garage kunnen controleren. De RDW-controleur komt deze controle kort na de afmelding van de auto uitvoeren. U bent verplicht hieraan mee te werken. Wanneer u weigert en alsnog de auto meeneemt, zal er geen keuringsrapport worden afgegeven. Ook niet wanneer de auto in eerste instantie goed door de keuring heen is gekomen. Wanneer men de auto later alsnog laat keuren (omdat er geen keuringsrapport is afgegeven), kunnen zij enkel terecht bij de het keuringsstation van de RDW.
Wanneer moet mijn auto naar de APK?
RDW heeft een tool om te bekijken wanneer een auto een APK behoeft. Op basis van uw kentekennummer kan achterhaald worden wanneer deze nodig is. Men kan het kentekennummer invoeren op de
website van de RDW.